בסיור בבנק הדם החדש ב"קריית מד"א" שברמלה, נחשף צי כלי הרכב המיוחדים של מגן דוד אדום, שמומן כולו באמצעות תרומות כספיות בלבד, ובעלות מצטברת של מאות מיליוני שקלים. את אוטובוס הטיפול הנמרץ, למשל, מפעילים אילנה ואדי שקד, זוג נשוי משערי תקווה. "אנחנו נשואים 31 שנה, אני התחלתי להתנדב עוד כשהייתי רווקה בשנת 1988 ואדי הצטרף בשנת 2007, אחרי שירות כקצין במשטרת התנועה", סיפרה אילנה. "אני נהגת אוטובוס במקצועי, 37 שנה עבדתי בחברת דן. זה היה נראה לי הכי טבעי לתת את זה לנהגים מקצועיים".
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
לא רק אמבולנס. צי רכבי מד"א שיצילו אתכם
(צילום: שאול גולן)
מעבר לנהיגה בו, אילנה ואדי מטפלים באוטובוס ואף חונים אותו בביתם הפרטי. "השתחררתי בגיל צעיר מהמשטרה ואילנה אמרה לי לבוא איתה ל'דן'. באמת עבדתי שם עשר שנים, עד הקורונה ששלחו נהגים הביתה. מאז פרשתי לגמלאות". לדבריו, "האוטובוס נבנה במקור בגלל הקורונה, כשהיינו צריכים להסיע הרבה אנשים מבתי אבות למשל או מבתי חולים. הוא מסוגל להסיע ולטפל ב–13 מטופלים בכל רגע נתון, בהם שניים במצב שכיבה. בעצם הוא נועד כדי להחליף 11 אמבולנסים ושתי ניידות טיפול נמרץ. יש פה חמצן לכל המטופלים, ציוד של ניידת טיפול נמרץ, מוניטורים, מזרקים אוטומטיים ועוד".
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
אילנה ואדי שקד באוטובוס האמבולנס. "נבנה במקור בתקופת הקורונה"
(צילום: שאול גולן)
ב–7 באוקטובר עבד האוטובוס המיוחד של מד"א שעות נוספות. "אני כבר התלבשתי ללכת לבית הכנסת ואז התקשרו אלינו ואמרו: 'הלו, מלחמה, מהר לאוטובוס'", סיפר אדי. "בשעות הראשונות בכלל לא ידענו מה קורה. ברבע לשמונה קיבלנו את הקריאה, בשמונה כבר היינו בדרך דרומה. פינינו עשרות באותו יום. סיימנו באחת בלילה. בדיעבד התברר שהיו מחבלים איפה שהיינו, ולא ידענו".
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א. כ-2,000 אמבולנסים ברחבי הארץ
(צילום: שאול גולן)
למד"א יש כיום כ-2,000 אמבולנסים ברחבי הארץ, מתוכם כ–400 אמבולנסים צהובים (עם ציוד מלא של טיפול נמרץ) וכ-40 ממוגני ירי. בנוסף, במגן דוד אדום מחזיקים בכ-250 רכבי פיקנטו קטנים, כ-50 רכבים חשמליים, כ-600 אופנועים ומתוכם כ-70 מתופעלים על ידי מטפלים בכירים, פרמדיקים ורופאים.
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
רכבי הצלה קטנים
(צילום: שאול גולן)
במחלקת 'הציוד המיוחד' של מד"א מחזיקים בין היתר בכ-25 רכבי תאר"ן (תחנת אירוע רב-נפגעים), שלושה יונימוגים, 20 ג'יפים, 16 טרקטורונים שמפוזרים בערי חוף וביערות, שני טרקטורוני 'ג’ון דיר' לסמטאות של ירושלים, אמבולנס אחד צר במיוחד שמשמש גם הוא בעיר העתיקה ושלושה קורקינטים ארבע על ארבע מסוג MIA4.
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
היונימוג. יכול לעבור כל מכשול
(צילום: שאול גולן)
רכב נוסף שלא רואים בנוף כל יום והיה קריטי בפעילות של מד"א בשנים האחרונות, בדגש על אירועי 7 באוקטובר, הוא ה"יונימוג" – משאית ארבע על ארבע שמסוגלת לשנע ארבעה מטופלים שוכבים, עם שני אנשי צוות, נהג ומלווה. יששכר וייס (27), עובד מד"א שהחל כמתנדב בארגון לפני 11 שנה, סיפר על הייחודיות של הכלי: "זה רכב שטח ברמה הגבוהה ביותר, שיכול לעבור אתר הרס של קריסת מבנה ולנסוע על הבטון. הוא מגיע מכל מקום, לכל מקום". וייס הוסיף: "היה לנו אירוע של רכבת שנתקעה בתוך מנהרה עם 70 נוסעים. אנשים התחילו להתעלף שם ולא הייתה לנו גישה עם אמבולנסים או טרקטורונים, כי הם לא הצליחו לנסוע על פסי הרכבת. הפעלנו את שלושת הרכבים האלה שיש לנו ויצאנו לאזור. יש ברכב הזה את כל הציוד של ניידת טיפול נמרץ והצוות שמפעיל אותו הוא צוות של אנשים ספציפיים שמוכשרים לכך ומוקפצים מהבית".
וייס, פרמדיק שרוכב על אופנוע ונוהג על אמבולנס ועל היונימוג, הוא גם בין האחראים במד"א על פריסתם של רכבים ייחודיים כמו משאית הענק הזו. לצידה, עמדו שני כלים קטנים בהרבה, אך אפקטיביים לאירועים אחרים, ובהם ה"בימבולנס" החשמלי וה–MIA4 – סוג של קורקינט ארבע על ארבע, שסוג אחר שדומה לו נמצא גם בשימוש של המשטרה באירועים כמו הפגנות ועל חופי הים. "הכלי הזה טוב באירועים כמו הופעות בפארק הירקון או במרתון ירושלים למשל", אמר וייס. "הוא מאפשר לנוע בין קהל, בחופי ים ובשבילים עם ציוד והוא נמצא בעיקר בשימוש של מנהלי אירוע". על ה'בימבולנס' הוסיף וייס: "זה רכב קטן, חמוד, עם ציוד מלא של אמבולנס – חוץ ממיטה. הוא ייעודי לאזורים כמו תל-אביב ובעצם משמש כמכפיל כוח לאופנועים".
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
יששכר וייס על MI4, ברקע הבימבולנס. "מכפיל כוח לאופנועים"
(צילום: שאול גולן)
ואכן, מאות אופנועים כבדים וקטנועים נמצאים בשימוש של מתנדבי מד"א ברחבי הארץ. מורן אבו-שקארה (24) מעילבון סיפר: "אני מתנדב במד"א מגיל 15 וביחידת האופנועים מגיל 19. אני מגיל קטן מחובר לאופנועים, ובעצם משלב את האהבה שלי עם העבודה והצלת החיים. הכלי הזה מקצר לנו את זמני התגובה באופן משמעותי. יש עליו ציוד מאוד ספציפי, מציל חיים, כמו אפיפן לאלרגיות, חוסמי עורקים, דפיברילטור וכד’, שמאפשר להציל את האדם עד שמגיע הצוות עם האמבולנס. בנוסף, עם האופנוע אנחנו יכולים גם להיכנס לשטח ולהגיע לכל פצוע".
למעשה, כל 600 הרוכבים במד"א הם מתנדבים, ובהם רופאים, פרמדיקים וחובשים, אשר לעיתים עובדים במד"א בכלים אחרים כמו אמבולנס למשל, ואת השעות על האופנוע הם מוסיפים על חשבונם. בתמורה לעבודה הקשה וההקפצות שקורות בתדירות גבוהה במיוחד – הם מקבלים את האופנוע גם לשימוש אישי בבית.
7 צפייה בגלריה
צי רכבי מד"א
צי רכבי מד"א
מורן אבו-שקארה על האופנוע. "יכול להיכנס לכל שטח"
(צילום: שאול גולן)
רכב נוסף, המשמש את מד"א בטיפול מהיר בקורבנות של פיגועי טרור, הוא טרקטורון ה'ג’ון דיר' שהוסב לשימוש ייעודי בסמטאות העיר העתיקה של ירושלים. מולי ארנון (23), חובש ונהג אמבולנס מירושלים, סיפר על הכלי שאותו בנה במיוחד פרמדיק שמסתובב הרבה ברחובות העיר העתיקה. "יש לנו שני כלים כאלה, אחד ברובע העליון ואחד בחלק התחתון של העיר העתיקה. הוא משמש בעיקר באזורים צפופים שבהם אמבולנס לא יכול להיכנס. בפיגועים בעיר העתיקה, למשל, הכלים האלה היו פשוט מעולים", הוסיף ארנון. "זה לא מגיע לבית חולים, הוא כלי שמיועד להוציא את הפצוע במהירות מהזירה לנקודת חבירה. תוך שניות הם בטרקטורון ומחלצים את המטופל לאמבולנס. הוא כלי ארבע על ארבע לכל דבר, הוא יכול גם לטפס מדרגות".
מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כי "במגן דוד אדום רואים חשיבות רבה בקיצור זמני תגובה לאירועי חירום רפואיים. צי הרכבים המתקדם של מד"א, שכולל רכבים הנעים בתנאי שטח ומזג אוויר מורכבים, מקדם את צוותי מד"א עוד צעד אל עבר הטיפול המהיר והמקצועי בחולים ובפצועים. נמשיך לפתח ולקדם את צי הרכבים הזה כדי להבטיח שמד"א, בתור ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, יהיה ערוך מוכן לכל תרחיש, ויגיע לכל תושב במדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.08.24