מצוקה גדולה, מענה מקצועי לא מספיק זמין: סקר שנתי שנערך על ידי "פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית", בקרב 500 פסיכולוגים, בנושא פניות לטיפול נפשי בקרב בני נוער וילדים מאז פרוץ המלחמה וזמינות אנשי המקצוע, מגלה מציאות מדאיגה.
1 צפייה בגלריה
נער
נער
עלייה בפניות לטיפול נפשי מתחילת המלחמה
(צילום: shutterstock)
הסקר מצביע על זינוק בפניות לקבלת טיפול פסיכולוגי בשירות הציבורי, אולם בשל העומסים על השירות הציבורי, נוצר מצב של זמני המתנה בלתי נסבלים, חצי שנה עד שנה לתור אצל פסיכולוג.
91 אחוזים מהפסיכולוגים ציינו בסקר כי חלה עלייה ברמת המצוקה של הילדים ובני הנוער. 86 אחוזים דיווחו על עלייה בכמות הפניות להתערבות פסיכולוגית. 77 הסבירו שקיימת עלייה בחומרת הפניות. בין היתר מדובר בחרדות, בעיות התנהגות, קשיים חברתיים, דיכאון, קשיי למידה, נשירה מבית הספר וניסיונות אובדניים. במקביל, הפסיכולוגים זיהו עלייה במצוקה גם אצל ההורים והצוותים החינוכיים.
אינפו מצוקה נפשית ילדים ובני נוער מתחילת המלחמה
יפעת שדה, ממובילות הפורום, אמרה כי הממצאים חושפים תמונה מדאיגה. "הסקר מצביע גם על עומסים כבדים בשירות הציבורי", אמרה, "עם זמני המתנה ממושכים לטיפול ואבחון, ואחוזים משמעותיים של פניות שאינן מקבלות מענה במסגרת השירות הציבורי, או שמקבלות מענה חלקי בלבד. השירות הפסיכולוגי הציבורי סבל עוד לפני המלחמה מבעיות קשות של תת-תקינה, וכעת מתקשה אף יותר לעמוד בביקוש הגובר. הממצאים מצביעים על צורך דחוף בהגדלת משאבים, תשתיות ותמיכה בשירות הציבורי על מנת להתמודד עם המצוקה הגוברת ולהבטיח טיפול הולם למי שזקוק לו".
פורסם לראשונה: 00:02, 25.08.24