בעקבות טענות ועדויות למקרים של שיימינג ובריונות כלפי תלמידים סביב אירועי השקילה בבתי הספר ותוצאותיהם - מעתה נתוני המשקל יועברו ישירות להורי התלמידים, והתלמידים לא יקבלו המלצות פרטניות על בסיס שקילת אחיות.
כך עולה מהנחיות חדשות שעתיד להפיץ משרד הבריאות בקרוב לאחיות בתי הספר והגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות". במסגרת השינוי - ההורים יקבלו את תוצאות השקילה של הילדים, שנעשית כיום בכיתות א' ו-ז'.
1 צפייה בגלריה
שקילת ילדים
שקילת ילדים
התוצאות יועברו להורים ולא לתלמידים כדי למנוע שימוש לרעה
(צילום: shutterstock)
"אנחנו מכירים את הנתונים על השמנה והפרעות אכילה, והנושא הזה כל כך רגיש ויש לו סוגיות בריאותיות וגם רגשיות, לכן אנחנו מעדכנים את הנוהל קיים של הערכות גדילה בבתי הספר", אמרה ד"ר מורן בלייכפלד מגנאזי, מנהלת אגף התזונה בחטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות ומחברת החוזר לבתי הספר. "למעשה, האחות תגיע ותדבר על השונות בין הילדים ועל כך שהפוקוס הוא לא על דיאטה".
המהלך ילווה בהדרכה של אנשי הצוות לקראת השינוי, בעיקר בשיחה המקדימה לתלמידים. יש להדגיש כי לאורך השנים האחרונות צומצמה משמעותית נוכחותן של אחיות בריאות התלמיד בבתי הספר, והשירות במספר רב של יישובים הופרט על ידי משרד הבריאות. ואולם, השקילה עדיין מתרחשת ברוב בתי הספר.
ד"ר מורן בלייכפלד מגנאזי, מנהלת אגף התזונה בחטיבת בריאות הציבורד"ר מורן בלייכפלד מגנאזיצילום: רונן טופרברג
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכיתה א' 17 אחוז מהתלמידים מתמודדים עם עודף משקל או השמנה, מתוכם חמישה אחוזים סובלים מהשמנה חמורה. בכיתה ז' התוצאות כבר הרבה יותר מטרידות: 30 אחוז מתמודדים עם עודף משקל והשמנה, מתוכם 7.8 אחוזים עם השמנה חמורה. "אנחנו כל שנה עולים בעלייה מתונה", הוסיפה בלייכפלד מגנאזי. "המשקל הוא מאוד חשוב, וילדים בעודף משקל והשמנה, יש להם סיכון משמעותי. ההתערבות חייבת להתבצע אבל השיח עם האחות בתוך החדר – לא יהיה על טיפול פרטני, אלא על אורח חיים בריא".
אינפו משקל ילדים בבתי הספר
אנשי מקצוע מברכים ככלל על המהלך, אך תוהים אם יש עוד מקום לשקילת התלמידים בבתי הספר בשנת 2024. "אני מבינה מאוד את החשיבות של בדיקת הסקר של משקל וגובה, אך אני עדיין תוהה אם זה צריך להיות בבית הספר", תהתה לימור מרדי-טילבור, מנהלת המחלקה לתזונה באסותא. "המטרה של בדיקות הסקר היא לגלות ממצאים חריגים ולא בהכרח השמנה כמו ילד שלא מתפתח מספיק מבחינת גובה או משקל. לא תמיד הילדים מבינים את המשמעות של התוצאה וגם ההורים. יש מקום לאיש מקצוע שיתווך את התוצאות להורים. הסתכלות ובחינה של איש מקצוע כמו דיאטן או דיאטנית לאחר שההורים מקבלים את התוצאות היא קריטית לצורך המשך תהליך נכון וחיובי".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.24