ברקע המלחמה והביקורת העולמית נגד ישראל, ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי בתי החולים בישראל רושמים ירידה חדה בפניות מצד חברות בינלאומיות הפונות לשיתופי פעולה בתחום המחקר הרפואי.
על פי נתונים שפורסמו בעבר ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", בשנת 2021 הועברו לבתי החולים בסך הכל 822 מיליוני שקלים כתוצאה משיתוף פעולה מסוג זה עבור ביצוע מחקרים. גורם במשרד הבריאות אמר כי "מדובר על תופעה אמיתית". לדבריו, "חלק מהחברות ביטלו וחלק דחו בגלל שמתאמי המחקרים לא הגיעו לישראל".
2 צפייה בגלריה
רפואה בישראל
רפואה בישראל
"חלק מהחברות ביטלו וחלק דחו. זו תופעה אמיתית"
(צילום: shutterstock)
מעבר לפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל, שצברה לאורך השנים מוניטין של מערכת בריאות מובילה בזירת המחקר העולמית, מדובר על מקור הכנסה שעשוי להיות משמעותי לבתי החולים ומשמש, על פי רוב, לפיתוח בית החולים, הרחבת השירותים הרפואיים, הרחבת שעות הפעילות ושיפור תנאי העובדים במוסד הרפואי באמצעות קרן המחקרים.
את הירידה החדה רואים בוועדות הלסינקי של בתי החולים שמאשרות פניות של חוקרים, חברות מחקר, חברות תרופות ומוסדות אקדמיים בעניין ניסויים בבני אדם או ניסויים המבוססים על דאטה ומאגרי מידע של מטופלים.
על פי נתוני המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בית החולים הגדול בישראל, שאליו פונה חלק ניכר מהחברות הבינלאומיות באופן קבוע לצורך ביצוע מחקרים, מינואר עד אוגוסט 2024 חלה ירידה של שליש בכמות הפניות לוועדת הלסינקי לעומת אותה תקופה בשנה הקודמת. באיכילוב מדווחים על ירידה של עשרה אחוזים בכמות הפניות לעומת 2022 ו-2023.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יוסי פיקל
פרופ' יוסי פיקל
"לצערנו, בחודשים האחרונים חלה ירידה ניכרת בבקשות מצד אותן חברות לבצע ניסויים ובדיקות". פרופ' יוסי פיקל
לדבריו של יו"ר ועדת הלסינקי ומנהל מחלקת עיניים בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, פרופ' יוסי פיקל, "למערכת הבריאות הישראלית יש איכות בינלאומית ולכן לאורך שנים חברות בינלאומיות ביקשו ופעלו לבצע בדיקות וניסויים בשיתופי פעולה עם בתי החולים בארץ דרך ועדת הלסינקי. לצערנו, בחודשים האחרונים חלה ירידה ניכרת בבקשות מצד אותן חברות לבצע ניסויים ובדיקות". עם זאת, פיקל מעריך כי "לא יתקיים ואקום, וכי החוקרים הישראלים יראו בנקודת הזמן הזו הזדמנות לקדם מחקר ישראלי כחול לבן ופורץ דרך, כך שהמציאות הזו עוד תתרום למדע ולרפואה בישראל".
במשרד הבריאות אומרים בתגובה כי הם עדיין לא רואים ירידה - אך מבהירים כי הנתונים אינם סופיים וכי הם מתעדכנים אחת לשנה. "על פי הנתונים שיש בידי המשרד נראה כי מספר הגשת הבקשות לוועדות הלסינקי דומה בין השנים 2023 ו-2024", נמסר מהמשרד.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.24