היום (א') החל מבצע החיסונים נגד נגיף השפעת בקופות החולים, ואף שעוד מוקדם להעריך אם החורף יתאפיין בתחלואה גבוהה של שפעת – מומחים קוראים לציבור להתחסן. בעונת 2023-2022 התחסנו רק 18 אחוזים מאזרחי ישראל ובמערכת הבריאות מקווים ששיעור זה יגדל השנה. עם פתיחת מבצע החיסונים הגיעה לאולפן ynet אנסטסיה שולץ, מנהלת אחיות במרפאת כללית, וחיסנה את המגישה שלנו. צפו:
אלכסנדרה לוקש קיבלה חיסון לשפעת. ומה איתכם?
(צילום: מיקי שמידט)

התחלואה בחצי הכדור הדרומי לעיתים עשויה לשמש תחזית לתחלואה בעונות החורף במקומות אחרים, אך יש להדגיש כי דפוסי התחלואה עשויים להיות שונים. לדברי ד"ר חפציבה גרין, מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים קפלן, כבר כעת ניתן לראות את העלייה בתחלואה הנשימתית שלמעשה הייתה שכיחה גם בעונת הקיץ. "יש לנו תחלואה נשימתית כבר עכשיו וראינו אותה כל הקיץ, גם בקרב הצוות. יש עלייה גם במיקופלסמה שגורמת לדלקות ריאה ולדלקות ריאה קשות. היינו כל הקיץ בעומס מטורף ולמעט סוף השבוע שעבר היינו עם 100 אחוזי תפוסה, ואנחנו לא יודעים להגיד.
אני מקווה שהשנה יחוסנו יותר אנשים יחסית לשנה שעברה. אני לא יודעת לחזות אבל אני כן יודעת שהקיץ השנה היה נראה כמו החורף, כאילו לא הייתה עונתיות. אין עדיין היערכות ספציפית לחורף אבל אני מניחה שנתחיל להתארגן לקראת החודשים הבאים. עם זאת, ההיערכות צריכה להיות ארצית. אם לא יגדילו את מספר התקנים של האנשים שעובדים כי גם הצוות חולה – אז זה לא ישנה".
1 צפייה בגלריה
אלכסנדרה לוקש מתחסנת נגד שפעת 2024 חיסון
אלכסנדרה לוקש מתחסנת נגד שפעת 2024 חיסון
אלכסנדרה לוקש התחסנה נגד שפעת. ומה איתכם?
(צילום: מיקי שמידט)
שני סוגי חיסונים מוצעים למתחסנים:
  • חיסון של נגיף מומת נגד ארבעה זני שפעת בזריקה
  • חיסון בתרסיס נגד שלושה זנים לגילי שנתיים עד 49
בנוסף, יוצע לאוכלוסיות בסיכון חיסון במינון מוגבר בזריקה. בקופות החולים המליצו בשבוע שעבר למבוטחים לקבוע מראש תור לחיסון, אך ככלל לא צפוי מחסור והקופות נערכו עם כמות מספקת מבעוד מועד. ייתכן עיכוב של כימים באפשרות להתחסן בתרסיס, מפאת עיכוב בהגעת משלוחי החיסונים לישראל.

החיסון מונע תחלואה קשה

לדבריה של פרופ' גליה רהב, לשעבר ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, "בחצי הכדור הדרומי מתחילים לראות שפעת אבל זה לא מה שהיה בשנה הקודמת. יש פעילות של שפעת אך לא כזו שיוצאת דופן. חיסון השפעת, למרות שבשנה שעברה לא קלע לזנים שהיו שכיחים, עדיין נותן הגנה מספקת מפני מחלה קשה.
"אחת הבעיות הקשות היא שאנשים לא מתחסנים ויש ירידה של חיסוניות בכל סוגי החיסונים, וזה עשוי להשפיע על התחלואה השנה. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו הזנים השכיחים, אך חשוב לציין כי החיסון נגד שפעת נחשב לפחות יעיל, אלא אם מדובר בזן הספציפי וגם אז היעילות היא לא 100 אחוז. עם זאת, החיסון מונע בצורה ברורה מחלה קשה, סיבוכים, אשפוזים וביתר שאת באוכלוסייה קשישה וחולים במחלות רקע".
אינפו נתוני שפעת
לדבריה של ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק, "אנחנו לא יודעים לחזות בשלב זה כיצד תיראה השפעת השנה. בדרך כלל השפעת מתחילה סביב נובמבר ולעיתים אחר כך. עם זאת, החיסונים כבר הגיעו לקופות ומאחר שלגוף לוקח שבועיים עד שלושה לייצר חסינות, חשוב להתחסן. בשנה האחרונה קרו שני דברים. לא הייתה התאמה טובה בין החיסונים והזנים שהיו דומיננטיים. למעשה, ארגון הבריאות העולמי מחליט אילו זנים יכוסו בחיסון.
“כעת יש שפעת קשה באוסטרליה ובניו-זילנד וארגון הבריאות העולמי קובע את הזנים על פי התחלואה שם. עם זאת, שכיחות הזנים ברחבי העולם היא משהו בלתי צפוי. לא להתחסן זה לא חכם כי גם אם החיסון הוא לא יעיל לגמרי, הוא עדיין נותן הגנה מסוימת, והיות שבחלק ניכר מהמקרים יש התאמה – יש תועלת משמעותית".
אנסטסיה שולץ, מנהלת אחיות במרפאת כללית, שחיסנה את מגישת ynet, ציינה כי שפעת היא "מחלה נגיפית שמתבטאת בחום, כאבי גרון, כאבי שרירים, תחושה כללית לא טובה. עכשיו אנחנו מתרכזים במניעה. המטרה היא לחסן אוכלוסייה כמה שיותר גדולה ורחבה, במיוחד אוכלוסיות סיכון, אנשים עם מחלות רקע". לדבריה, "יש סטיגמה שמחלת השפעת זה ככה קצת נוזלת וצינון, אבל חשוב באמת לומר שזה יכול להידרדר לדלקת ריאות ולמחלות קשות חס וחלילה ואפילו לתמותה".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.24