בשם האח: מחקר אקדמי ראשון מסוגו בחן את ההשלכות הנפשיות של אובדן אח או אחות באירועי 7 באוקטובר בקרב 444 אחים ואחיות בגירים. המחקר, מטעם האוניברסיטה העברית, בוצע על-ידי חוקרת ראשית סרן (מיל') מצדה בוכריס, בהנחיית פרופ' ענת זעירא והוקדש לזכר אחיה של החוקרת, רס"ן חן בוכריס ז"ל, סגן מפקד מגלן שנפל בקרב בקיבוץ נחל עוז, ולזכר חברו הטוב, רס"ן אריאל בן משה ז"ל, מ"פ בסיירת מטכ"ל שנפל בקרב בקיבוץ רעים ב-7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
סגן חן בוכריס ז"ל מפקד מגלן
סגן חן בוכריס ז"ל מפקד מגלן
רס"ן חן בוכריס ז"ל, סגן מפקד מגלן שנפל בנחל עוז
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מצדה בוכריס בעת שירותה בקרקל
מצדה בוכריס בעת שירותה בקרקל
סרן (מיל') מצדה בוכריס, האחות השכולה, בעת שירותה בקרקל
(צילום: אלבום פרטי)
"חני היה מפקד הכוח שפרץ ראשון לקיבוץ נחל עוז בשבת השחורה. הוא נהרג כשמילא את משימת חייו - הצלת חיים והובלה של לוחמים בשטח", שיתפה מצדה. "האובדן של אחי הוא כמו ענן כבד מעליי שמלווה אותי. כל מילה שכתבתי בעבודה האקדמית, היא קריאה לנוכחותו. הכאב שלי מתמזג עם האומץ שלו, שמעודד אותי לגבור על החושך, לנצח את הצער".
כ-10% מבין המשיבים איבדו יותר מאח/ות אחד במהלך אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". כ-30% מהמשתתפים דיווחו שאיבדו אדם קרוב נוסף (הורה, בן/בת זוג, חבר) במהלך אירועים אלו.
אף שלא נמצאו הבדלים מובהקים לסדר הלידה, ניתוח מעמיק יותר גילה קשרים מורכבים בין סדר הלידה לבין אסטרטגיות התמודדות - בקרב אחים שאיבדו אח בכור נמצא כי ככל שחוו מצוקה נפשית גבוהה יותר - פחות חיפשו אחר עזרה או תמיכה חברתית. ייתכן שהסיבה לכך היא שאח/ות בכור/ה הם פעמים רבות מקור משמעותי לתמיכה, ובלעדיו עלול להיות קשה יותר להתמודד עם האובדן. בהתאמה, אלו שאיבדו אח/ות שאינו/ה בכור/ה נטו לבקש יותר עזרה.

חשיפה לסרטונים החריפה את המצוקה

כמו כן, נמצא כי אין הבדלים בין אחים שאיבדו אחים בכוחות הביטחון לבין אלו שלא מכוחות הביטחון, וזאת בניגוד להנחה החברתית הרווחת שאחים שנפלו בקרבות גבורה מקילים על ההתמודדות באובדן. עם זאת, נמצא כי משתתפים שאיבדו אח/ות ששירת/ה בכוחות הביטחון דווחו על רמות גבוהות יותר של מחשבות שליליות לגבי עצמם, ככל הנראה בשל תחושות אשמה וחוסר אונים. רבים תיארו תחושה של נטישה מצד גורמי הביטחון, וחשו שאחיהם "הופקרו" למותם. חוסר הוודאות לגבי גורל אחיהם, והחשיפה לסרטונים קשים של חמאס, החריפו את המצוקה.
3 צפייה בגלריה
אריאל בן משה וחן בוכריס ז"ל
אריאל בן משה וחן בוכריס ז"ל
"כל מילה שכתבתי - קריאה לנוכחותו", אריאל בן משה וחן בוכריס ז"ל
יתרה מזאת, עולה כי נשים דיווחו על רמות גבוהות יותר של מצוקה רגשית (חרדה, דיכאון, סומטיזציה) בהשוואה לגברים. בנוסף, נשים נטו יותר לחפש עזרה, תמיכה חברתית וקשר עם המת/ה.
עוד נמצא כי אחים שחיים באזור שהיה תחת מתקפה דיווחו על רמות גבוהות יותר של מצוקה רגשית, מחשבות שליליות ושימוש בבקשת עזרה, בהשוואה לאלו שלא היו באזור שהותקף.
"אין הרבה מחקרים בארץ ובעולם שבוחנים את ההשלכות של אובדן אח או אחות על אדם בוגר, אולי משום שהוא נתפס כפחות משמעותי ומוגדר פעמים רבות כ'אבל לא מוכר'", אמרה מצדה. "ממצאי המחקר מחזקים את הצורך בהגברת המודעות לצרכים הייחודיים של אחים ואחיות שכולים, ובפיתוח מענה מותאם בתקופת משבר לאומי מתמשך".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.10.24