זה סיפור מעורר השראה על לוחם שנפצע אנושות, איבד את ראייתו, אבל התעקש לחזור לחיים ולתרום למדינה - בדרכו, כמתמחה בפרקליטות מחוז תל אביב. בבוקר 7 באוקטובר קיבל מתן לוי מהיישוב אורנית טלפון ממגייסת המילואים של גדוד 8111 בחטיבה 5, שהודיעה לו כי עליו לרדת מיד לעוטף עזה יחד עם חבריו ליחידה. באותה עת היה מתן בהתמחות במשרד עורכי דין פרטי לאחר שסיים את לימודי המשפטים. שם, בעוטף עזה, חייו של מתן השתנו.
"קיבלנו משימה לנקות את האזור ממחבלים שהסתובבו שם", הוא מספר, "היו היתקלויות ואירועים לא פשוטים. לאחר כמה ימים עברנו לאבטח את כוחות השריון והתותחנים שהחלו להפגיז בעזה כהכנה לכניסה הקרקעית. ב-14 באוקטובר ירדנו מפעילות מבצעית באזור קיבוץ נירים ואז החל מטח מרגמות לעברנו שיצא מאזור ג'באליה ובית חנון", הוא נזכר. פצצת מרגמה מאותו מטח פגעה בחמישה לוחמים, "אני נפצעתי באורח אנוש ועומר ביתן ז"ל, גיבור ישראל, נהרג מפגיעת המרגמה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד מתן לוי
עו"ד מתן לוי
מתן לוי. "אני לא קורא את החומר אלא מאזין לו"
(צילום: יאיר שגיא)
במשך שבועיים שכב לוי במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים סורוקה בבאר שבע, מתנדנד בין חיים ומוות. "אחרי שבועיים של קומה התעוררתי והבנתי בשלב די מוקדם שהפציעה עיוורה את עיניי, שמעתה לא אוכל יותר לראות", הוא משחזר, "אבל הכאבים היו כה קיצוניים שהעיוורון לא עניין אותי, ולא התעסקתי בו אלא בהתמודדות עם הכאבים. אלו היו כאבים כה קשים שאני לא יכול בכלל לתאר אותם, הם ממש הפחידו אותי.
"עברתי טיפולים ואז שיקום בשיבא, בסך הכול הייתי מאושפז תשעה חודשים. כשהכאבים פחתו התחלתי לעכל שאני עיוור, ותהיתי איך אוכל להסתדר בחיים. בהתחלה לא יכולתי להגיע לשירותים בחדר שהיו בסך הכול שני מטרים מהמיטה שלי. הבנתי שנולדתי מחדש ואני צריך ללמוד הכול מחדש. איך ללכת, איך להתמצא במרחב שאני לא רואה אותו, את כל הפעולות היומיות הפשוטות ביותר. זה קושי שאדם רואה לא יכול לחוות".
4 צפייה בגלריה
מתן לוי נפצע אנושות בעזה מתמחה בפרקליטות
מתן לוי נפצע אנושות בעזה מתמחה בפרקליטות
"הכאבים היו כה קיצוניים שהעיוורון לא עניין אותי". מתן לאחר שנפצע אנושות
(צילום: אלבום פרטי)
אלא שלוי החליט לא להיכנע ולא לוותר על חלומו להיות עורך דין. "במהלך השיקום החלטתי שאני ממשיך להילחם עבור המדינה, ואת ההתמחות במשפטים אני רוצה לעשות בפרקליטות המדינה". הנושא הגיע לפרקליט המדינה, שביקש מפרקליטות מחוז ת"א הפלילית לבחון את מועמדותו, ולוי אכן זומן לראיון קבלה. "התכוננתי לראיון כשאני עוד בשיקום, לראשונה התמודדתי עם חומרים משפטיים מבלי לראות אותם הודות לאחי הגיבור, שסייע ומסייע לי עד היום".
מתן לוי: "כל משפטן יכול לקרוא ולעבור על חומר כמה פעמים ולקחת אותו איתו לבית משפט, אני לא קורא את החומר אלא מאזין לו. בני השירות יאיר ובן מקריאים לי החומר פעם אחת, מקסימום פעמיים, מסייעים לי להקליד, ואני לומד ומשנן אותו. אני מסתמך על הזיכרון שלי"
ללוי אח אחד ושני הורים, "המשפחה שלי הייתה מרוסקת מהידיעה שהתעוורתי, אמא שלי לביאה אמיתית. היא הרימה את כל המשפחה, הזכירה להם שאין דבר שיותר חזק מהחיים וכל עוד נשארתי בחיים זה נס. כשהתעוררתי מהקומה המסר הזה דבק גם בי". אמו עלתה לישראל מארגנטינה מטעמי ציונות, "היא עבדה שם כרופאה ובכל זאת היא החליטה לעלות לישראל, היא אומרת שזו ההחלטה הטובה ביותר שקיבלה בחייה", אומר לוי "חונכנו בבית לציונות ואהבת המדינה, אני מגדיר עצמי יהודי גאה. תמיד תכננתי לעבוד בשירות המדינה לאחר שאשרת אותה כלוחם. במהלך השיקום בבית החולים החלטתי שאני ממשיך להילחם עבור המדינה ואת ההתמחות במשפטים אני רוצה לעשות בפרקליטות המדינה".
4 צפייה בגלריה
מתן לוי
מתן לוי
"זה לא היום שנפצעתי, זה היום ששרדתי. אני חי בראש מורם". מתן לוי, האיש וההשראה
(צילום: אלבום פרטי)
לוי יצר קשר עם הפרקליטות וזומן לראיון בפרקליטות מחוז תל אביב הפלילית, "התכוננתי לראיון כשאני עוד בשיקום בבית חולים שיבא, לראשונה התמודדתי עם חומרים משפטיים מבלי לראות אותם, הודות לאחי הגיבור שסייע לי ומסייע לי עד היום".
המאמנת של מתן: "אנחנו נכנסים לבתי המשפט ושופטים משתוממים ממש, כיצד מתן עומד וטוען מטעם המדינה, ובקיא בכל החומר. כולם פה מתפעלים ממתן, הם רואים בו דמות מעוררת השראה"
המאמץ השתלם ולוי התקבל ושובץ לצוות פרקליטים שעוסק בפשיעה חמורה, תחת עו"ד אסף שביט והמאמנת שלו עו"ד סימי יפית דרי מפרקליטות מחוז תל אביב. לוי הוא הפרקליט העיוור הראשון בפרקליטות המדינה שנערכה לגיוסו באמצעות רכישת תוכנות מחשב מיוחדות לעיוורים והקצאת שני בני שירות לאומי שיסייעו לו. האחראית על המתמחים בפמת"א, עו"ד דפנה וכניש, הדגישה כי לוי התקבל בזכות היכולות שלו, ולא בחסד או בזכות העדפה מתקנת: "הוא מתמחה ככל המתמחים, וככזה הוא נדרש לעמוד ביעדים ובהישגים שאנחנו דורשים מכולם, והוא אכן עומד בהם בהצלחה".
עו"ד דרי סיפרה: "אנחנו נכנסים לבתי המשפט ושופטים משתוממים ממש, כיצד מתן עומד וטוען מטעם המדינה, ובקיא בכל החומר. למשל, הופענו בכ-23 דיונים שונים בוועדת השחרורים בכלא השרון, מתן עשה זאת בע"פ ללא דופי, והתגבר על הצורך של כל פרקליט בחומר כתוב. כולם בפרקליטות תל אביב מתפעלים ממתן, הם רואים בו דמות מעוררת השראה. אין ספק שהתמודדותו היא שיעור לכולנו ומסר של חוזק ותקווה".
4 צפייה בגלריה
מתן לוי נפצע אנושות בעזה מתמחה בפרקליטות
מתן לוי נפצע אנושות בעזה מתמחה בפרקליטות
הניצחון של מתן לוי
(צילום: אלבום פרטי)
העבודה דורשת בקיאות בהרבה מאוד חומרים משפטיים כתובים, איך אתה עושה את זה? "כל משפטן יכול לקרוא ולעבור על חומר כמה פעמים ולקחת אותו איתו לבית משפט, אני לא קורא את החומר אלא מאזין לו. בני השירות יאיר ובן מקריאים לי החומר פעם אחת, מקסימום פעמיים, מסייעים לי להקליד, ואני לומד ומשנן אותו. אני מסתמך על הזיכרון שלי. אני כותב חוות דעת על תיקים פליליים, טוען בבית המשפט, מופיע בוועדות שחרורים מול אסירים ביטחוניים, אני עושה הכל כמו כל פרקליט פלילי אחר. יש תיקים שהם כולם תחת האחריות שלי, רובם בבתי המשפט המחוזיים. אני מרגיש שאני מגשים חלום, אני לא יכול לשרת את המדינה כלוחם במלחמה בעזה ובצפון, אז אני משרת אותה כלוחם במלחמה בפשיעה החמורה. לא קיים המחבל שיוריד לי את המוטיבציה, שיוריד לי את החיוך".
אתמול, 14 באוקטובר, היה יום השנה לפציעתו. "מבחינתי זה לא היום שנפצעתי, זה היום ששרדתי. כל עוד אני חי, אני חי בראש מורם. החלטתי שכעיוור אחיה חיים טובים ומלאים. בחיים של שליחות. בבית החולים זכיתי להכיר את מי שהיא היום בת הזוג שלי ואנחנו גרים יחד, היא גם העיניים וגם הלב שלי. החיים אינם מובנים מאליהם, כל רגע בהם הוא מבורך".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.10.24