ערב אחד סיים מתן מפגש עם מי שהייתה המטפלת שלו. זה היה מפגש אחד מני רבים שערך איתה במשך כשנה, אלא שבאותו ערב הוא הרגיש שאין לו בשביל מה לחיות יותר. "אני מסתכל בשעון ואני אומר לעצמי 'זה היום שבו אני יודע שסיימתי את חיי כפי שאני מכיר אותם' - ואני הולך לתכנן את מותי", הוא מספר.
עוד כתבות למשתמשים רשומים:
מתן הוא אחד מתוך קבוצה של אנשים שעברו מאז שנת 2017 סדרת מפגשי "טיפול" בעזרת סמים פסיכדליים אצל אנית הדר, תושבת תל-אביב לשעבר בת כ-50. שבעה מהם מעידים כי במסגרת הטיפול הם נפגעו וצולקו עמוקות – חלקם מספרים על הטרדות מיניות, השפלות, הפסקת הטיפול באופן פתאומי וחד-צדדי וכן מעורבות עמוקה בחייהם, שמרגישה כמו חברות בכת.
4 צפייה בגלריה
הבית בשכונת שפירא
הבית בשכונת שפירא
הבית המשותף בשכונת שפירא שם העבירה הדר טיפולים
(צילום: טל שחר)
שמו ופרטיו המזהים של מתן שונו, כמו גם של שאר הנפגעים בכתבה, כדי לשמור על פרטיותם. כולם מספרים על שיטות דומות, אפילו זהות, שנקטה הדר. כולם יצאו מהטיפול עם תחושות שליליות קשות וצלקות נפשיות. חלקם מודים גם כי הם חוששים מתגובתה של הדר, ובכל זאת בחרו לשתף בסיפוריהם. "יש עליי איזשהו צל כבד ויש חשש כבד מנקמה, כי היא יודעת עליי את הפרטים הכי אישיים שיש", מוסיף מתן.
מתן, אמן חזותי בן כ-35, הגיע אל אנית הדר לאחר שחברה סיפרה לו על "טיפול" מיוחד ופורץ דרך שעברה אצל מטפלת בדרום תל-אביב. כמו חלק מהמרואיינים האחרים, מתן מעיד כי היה בטוח שפנה לפסיכולוגית שעברה הכשרה ממסדית וביקשה לפרוץ את גבולות הטיפול הקיימים בעזרת העולם המחתרתי של חומרים משני תודעה. אולם שמה של אנית הדר אינו מופיע במרשם משרד הבריאות לפסיכולוגים מורשים.
לטענת כמה מהמרואיינים, הדר הציגה את עצמה בפניהם כפסיכולוגית לכל דבר, וחלקם אף העבירו צילומי מסך של שיחות וואטסאפ לחיזוק טענתם. באחד המקרים מטופלת התעניינה אם תוכל להמליץ לחברה שלה על הטיפול, והדר השיבה לה: "תסבירי לה שזה טיפול פסיכולוגי הפרוס על פני חצי שנה עד שנה". במקרה אחר כתב לה מטופל שהוא חושש שלא יוכל להגיע אליה בגלל סגר הקורונה, אז הדר השיבה לו: "מספיק לומר שאתה בדרך לטיפול פסיכולוגי".
בתגובתה הראשונית לנאמר בכתבה (התגובה הרשמית והמלאה באמצעות עורך דינה - בסוף הכתבה), בהתכתבות עם “ידיעות אחרונות”, הדר דחתה את הטענות כלפיה ואמרה כי מטופליה לשעבר חברו יחד לאסוף "סיפורים דמיוניים או חצאי אמיתות" כדי לפגוע בה ממניעים נקמניים. היא טוענת כי מעולם לא אמרה למטופליה שהיא פסיכולוגית. לדבריה, הציגה את עצמה כמי שלמדה פסיכולוגיה ושיש לה רקע בניהול בתי ספר קהילתיים.
מעבר למצג הבעייתי לכאורה שעלול לנבוע מהשימוש במושגי הטיפול הפסיכולוגי, המרואיינים מעידים כי שיטת הטיפול של הדר כללה מתן חומרים פסיכדליים: MDMA ופטריות הזיה. סמים פסיכדליים הם חומרים המשפיעים על המוח וגורמים לשינוי בתפיסה המציאות והתודעה. בשנים האחרונות קיימת פריחה בתחום המחקר הבוחן את ההשפעות של שימוש בחומרים פסיכדליים כמו MDMA, קטמין ופטריות במסגרת טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים. חלק מהמחקרים הוכרזו כפורצי דרך על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ומהווים בשורה של ממש עבור מטופלים הסובלים מבעיות כמו דיכאון, התמכרויות, פוסט-טראומה ועוד. אלא שמחקרים אלו נעשים בהתאם לפרוטוקולים מחמירים, בהובלת אנשי מקצוע ובפיקוח הדוק של משרדי הבריאות. באותה עת, מתחת לפני השטח, נפוצים גם כאלו המציעים "טיפולים" בעזרת חומרים משני תודעה ללא הכשרה מתאימה וללא שמירה על כללים אתיים בסיסיים ביותר. כל זאת בזמן שהם עובדים עם האזורים המורכבים ביותר של הנפש האנושית.
4 צפייה בגלריה
אנית הדר
אנית הדר
אנית הדר
(צילום: מהאלבום הפרטי)
על רקע אסון 7 באוקטובר גבר העיסוק הציבורי בחומרים משני תודעה. משרד הבריאות אישר באחרונה טיפולים שונים, בעזרת MDMA ובעזרת קטמין, לנפגעי המלחמה, ואוניברסיטת חיפה חוקרת את תהליך השיקום של ניצולי נובה שהיו תחת השפעת פסיכדליים בזמן האירועים הקשים. בעוד השימוש במשני תודעה מקבל לגיטימציה בלב הממסד הטיפולי, נפגעים רבים המחפשים טיפול בעולמות המחתרת עשויים למצוא את עצמם טרף קל למטפלים פוגעניים נטולי הכשרה.
שבעת המרואיינים בכתבה זו מתארים דפוס דומה, ולפיו נפגשה הדר עם המטופלים תחילה לשיחות רגילות ולאחר מכן קבעה איתם "מסע" - מפגש שבו הם נוטלים פטריות הזיה. לפי הדפוס המתואר, שבוע לאחר ה"מסע" נקבעה פגישה נוספת המכונה "מסעון" או "מסעצ'יק" ובה הם נטלו MDMA. מטופלים שנטלו תרופות פסיכיאטריות, התבקשו להפסיק ליטול אותן כמה ימים לפני המסעות. במהלך המסעות שכללו צריכת פטריות הזיה, התבקשו המטופלים לשהות לבד בחדר חשוך.
לדברי מתן, הוא הגיע אל הדר לאחר שנים ארוכות שבהן טופל באופן קונבנציונלי, מאחר שהרגיש שפנייה אל עולם הטיפולים הפסיכדלי, שנמצא מתחת לרדאר, יכולה להביא לפריצת דרך שתשפר את מצבו. מתן מספר כי לאורך כשנה הם נפגשו אחת לשבוע לשיחות ולמסעות, ולאט-לאט הקשר ביניהם הלך והתהדק. "היא הופכת להיות אשת סודי", הוא אומר ומוסיף: "אני מרגיש שאני לראשונה מתמודד עם המפלצות הקשות ביותר בחיי ואני רוצה להרשים אותה, אני רוצה להראות לה שאני מסוגל". לאורך הדרך מתן טוען כי שם לב שהיחסים ביניהם חורגים מגבולות מטפלת-מטופל, למשל כאשר הדר סיפרה לו פרטים אינטימיים על חייה וכן חשפה בפניו פרטים על הטיפול שעובר אצלה חברו, סער.
"הכרתי אותה דרך מתן ושמעתי עליה דברים מאוד טובים", מספר סער. לדבריו, הוא נפגש עם הדר כמה פעמים ועבר אצלה מסעות, עד שחצתה גבול. "במסע השלישי היא אמרה לי באופן מאוד ברור שאני צריך להיפרד מחברה שלי, אחרת אנחנו לא יכולים להמשיך", הוא מספר. לדברי סער, לאחר שהוא סירב לעזוב את זוגתו, הטיפולים עם הדר נפסקו ביוזמתה. כמו סער, רבים מהמרואיינים מעידים כי הטיפולים אצל הדר התאפיינו בדפוס שלפיו היא מפסיקה באופן חד-צדדי את הטיפול כאשר הם מסרבים לקבל את דעותיה בנוגע למערכות היחסים בחייהם. לדבריהם, לפרקטיקה של הפסקת הטיפולים באופן חד-צדדי על ידי הדר אפילו היה כינוי שבו השתמשה: "לפטר את המטופל".
הדר טוענת מנגד כי באותה עת הלך סער לטיפולים נוספים אצל מטפלים קונבנציונליים, והיא הפסיקה את הקשר משום שחששה שתהיה התנגשות בין הגישות הטיפוליות השונות - לא כי חשבה שהוא צריך להיפרד מזוגתו. "בשום שלב לא הייתה לי דרישה לפרידה", היא טוענת. לדבריה, אכן סיימה באופן חד-צדדי קשרים טיפוליים בעבר: "סיימתי טיפולים תמיד ומיידית ברגע שבו חשתי סכנה. זה גבול ברור שלי שבו אני מאוד סומכת על עצמי".
בינתיים הקשר הלכאורה טיפולי בין הדר לבין מתן הלך והעמיק. בשלב זה, טוען מתן, סוגיית הרווקות שלו עלתה בטיפול, והדר הציעה לשדך לו מטופלת שלה. "אני פוגש מישהי שאין לי איתה דבר וחצי דבר, היא לא מעניינת אותי, היא לא מושכת אותי", הוא נזכר. לדברי מתן, כשהוא מספר להדר שהדייט לא צלח, היא לא מרוצה. "היא כועסת עליי, ואני מרגיש צורך להתגונן ולהסביר למה לא היה חיבור", הוא מספר. הדר טוענת כי אמנם הציעה למתן להכיר מטופלת אחרת שלה, אבל לא הביעה כעס על תוצאות המפגש.
4 צפייה בגלריה
yk14195837
yk14195837
"היא כועסת עליי, ואני מרגיש צורך להתגונן". מתן
המפגשים נמשכו אבל מצבו של מתן לא השתפר - להפך. לאחר מסע פטריות שבו נכנס להתקף חרדה, הוא החל לסבול ממחשבות אובדניות. "זה מעבר לדיכאון. אני יודע איך מרגיש דיכאון", מתן אומר. במקביל, לטענת מתן, הדר החלה להביע דאגה מכך שהוא משתף פרטים על הטיפול ועל מצבו עם סביבתו, ומכך שהדבר עשוי להשפיע על שמה הטוב. באחת הפגישות הבאות ביניהם מתן מספר להדר כי הוא מרגיש שהטיפול נכשל. "אני רוצה שהיא תושיע אותי, אבל היא רק נותנת לי סוג של חיבוק וזה לא ברור אם נתראה יותר", מתן מספר. לדבריו, במהלך אותה פגישה אמרה לו הדר: "אם אתה הורג את עצמך, אני לא רוצה קשר לדבר הזה". בתגובה, לטענתו, מתן הבטיח לה כי לא יספר על מצבו לאף אחד.
לאחר מכן מתן כתב להדר בוואטסאפ על התחושות הקשות שנותרו בו וביקש את עזרתה. אלא שלאחר חילופי דברים קצרים, הדר חסמה אותו. הדר טוענת כי חסמה את מתן בוואטסאפ משום שביקש ממנה פטריות. "חזרתי והבהרתי לו שאינני דילרית ואינני מוכנה לפעול כך, ושהוא פוגע בעצמו עם סמים", טענה.
למרות מצבו הנפשי הקשה, מתן הצליח להשתקם. לדבריו, מה שהוציא אותו מהמשבר שאליו נקלע, היה מפגש עם מטופלת אחרת של הדר, שגם היא נפגעה, לתחושתה, ממהלך הטיפול. "איכשהו נקרתה בדרכי בחורה שאמרה לי 'אני הייתי אצל אותה אישה וחוויתי דבר דומה', ושם בעצם סוג של יצאנו מהארון הטראומטי הזה יחד", הוא מספר.
גם זהר, בן כ-45 העוסק בעצמו בתחום בריאות הנפש, הגיע להדר כדי למצוא פריצת דרך חדשה בעולם הטיפול, בין היתר מתוך עניין מקצועי. "אני מאמין שפסיכדליים הם כלי", הוא מספר. זהר הלך לכנס מקצועי שעסק בשיטות אלו, שם שמע מפי פסיכיאטר על הטיפולים שהדר מציעה, והחליט לפנות אליה. בפגישה הראשונה הדר הרשימה אותו מאוד, הוא מספר. "הייתה שיחה מאוד טובה והיא הציגה ביטחון עצמי מאוד-מאוד גבוה. היא אמרה: 'יש לי 100 אחוז הצלחה'. כיום אני יכול להגיד שזאת נורת אזהרה ענקית, אבל בזמנו זה נראה לי מדהים", מוסיף זהר.
לדבריו, כשהשניים נפגשו כדי לערוך את המסע הראשון, היא נתנה לו חמישה גרם של פטריות והכניסה אותו לחדר חשוך. "זה היה נורא-נורא חזק", משחזר זהר, "התחלתי להתפרק שם, אז חיפשתי לדבר איתה ויצאתי מהחדר, אבל היא לא הגיבה". לדבריו, הדר סירבה לתקשר איתו למרות שהוא נכנס למצב של מצוקה תחת השפעת הפטריות, ובכל פעם שניסה לדבר איתה, עברה לחדר אחר. "כשההשפעה יורדת אנחנו מנסים לדבר וזה מגיע לאנרגיות שליליות בינינו. היא מאשימה אותי שאני לא יודע להתמסר להשפעה", הוא מוסיף.
לדברי זהר, הוא טרם חזר לעצמו כאשר הדר גרמה לו לצאת מהקליניקה. "הלכתי משם ועדיין הייתי תחת השפעת הפטריות, לא הייתי כשיר לנהוג, אבל נכנסתי לאוטו ונסעתי. הייתי חייב לברוח משם. כשהגעתי הביתה הייתי מפורק רגשית", הוא מספר. הדר טענה בתגובה: "אנשים בחרו להגיע לביתי הפרטי ולעשות את הניסיונות שלהם. הזמן מוגדר מראש והם משלמים מחיר מינימלי רק על הזמן שלי. אף אחד לא מסולק".
לפי העדויות, מחירו של טיפול אצל הדר נע בין כ-300 שקלים, לפגישה רגילה, לכ-400 עד 600 שקלים, ל"מסע". "היא ציירה תמונה שלפיה היא עושה את זה בגלל שהיא רוצה לעזור לאנשים והתעריפים של הפסיכולוגים בזרם הרגיל הם יקרים מדי", מספר ירון, סטודנט לתואר שני בתחום המדעים, בן כ-30, שטופל אף הוא אצל הדר. "זה נשמע אלטרואיסטי ומתוך חמלה ורצון טוב, וזה באמת גרם לי בהתחלה מאוד להתמסר", הוא מסביר. במקרה של ירון, לטענתו, הדר דווקא הסבירה שאין לה רישיון לעסוק בפסיכולוגיה. "היא אמרה בפה מלא שהיא לא פסיכולוגית מורשית. היא סיפרה שהיא למדה באוסטרליה ושהיה לה חוסר אמון בפסיכותרפיה הקלאסית הממוסדת, לכן היא התחילה לקחת פטריות ולחקור לבד".
4 צפייה בגלריה
yk14195838
yk14195838
"זה היה נורא חזק, התחלתי להתפרק". פטריות הזיה | צילום: שאטרסטוק
סימן האזהרה הראשון הגיע מהר יחסית. "היא ניסתה לשדך לי מטופלת שלה", הוא מספר, ומוסיף: "זה נראה לי מוזר, אבל היא דיברה על זה שהיא לא מאמינה בגבולות שהפסיכולוגיה שמה". לדברי ירון, השידוך בינו לבין המטופלת הנוספת לא צלח, וגם במקרה שלו הדר לא קיבלה את יפה את תוצאות המפגש. "היה לי חרא של דייט. סיפרתי לה על זה בפגישה שלנו והיא כעסה עליי", הוא מספר. גם במקרה של ירון, הדר טוענת כי לא הביעה כעס על כישלון הדייט. "אני מושיטה יד להווי החברתי של מטופלים כשמרגישה שיש נושאים קשים מול בדידות", אמרה.
לדברי ירון, במסע הבא שהוא ערך אצל הדר, הדברים התפתחו לכדי חוויה שלילית של ממש. "לקחתי את הפטריות והתחלתי לשתף אותה במחשבות שעלו לי על עולם התוכן שלי, בודהיזם", נזכר ירון, "במקום להקשיב, היא התחילה לזלזל ולהטיל ספק בכל דבר שאמרתי. הספקות שהיא זרעה בי התפתחו לטריפ מהגיהינום. אמרתי לה שהיא מנסה לדחוף לי תובנות שאני לא מסכים איתן, והיא החלה לצעוק עליי ולהשפיל אותי כשאני עדיין תחת השפעה". לדבריו, לאחר חילופי דברים קשים הוא החליט לעזוב את המפגש: "יצאתי בתחושת ההשפלה הכי נוראית שהרגשתי בחיי".
במרכז לנפגעי כתות מספרים כי קיבלו תלונות לגבי הדר וכי הם אוספים בימים אלו עדויות לגבי פעילותה. "מהעדויות שהגיעו אלינו עולים מאפיינים כיתתיים בפעילות של אנית הדר, כמו: יצירת תחושה של אמת אחת שקיימת רק אצלה, הבטחות ל-100 אחוז ריפוי, חיים מושלמים וקשר אישי אינטנסיבי", מסבירה מנכ"לית המרכז רחל ליכטנשטיין.
הקשר האישי והאינטנסיבי של הדר עם מטופליה התבטא גם במעבר לבית מגורים משותף בשכונת שפירא בתל-אביב, שם הציעה להם לעבור סדנאות פסיכדליות משותפות. באותה עת שמה של הדר נפוץ מפה לאוזן והגיע לעשרות מטופלים, כך ניתן ללמוד מקבוצת וואטסאפ שפתחה. "הגדלתי את הקבוצה בימים האחרונים", כתבה הדר בשיחת וואטסאפ, והוסיפה: "יש לנו קהילה חדשה… יש לנו כאן המון מרחב גם לסדנאות, גם למסעצ'יקים קבוצתיים, ערבי כרבולים, ריקודים... הרעיון הוא ליצור תחושת קהילה, כלי תומך למי שעובר אצלי (אנית) טיפול וחש פחות ופחות מובן בסביבתו המיינסטרימית".
בר לא הכירה את העולם הפסיכדלי וחששה ממנו מאוד, אבל לדבריה, הדר הציבה את צריכת הסמים כחלק מתנאי הטיפול. "זה הפחיד אותי בפגישה הראשונה, ואז היא אמרה לי שאם אני לא בעניין, אין לי מה לחפש אצלה. אבל הייתי חייבת טיפול", בר מספרת, ומוסיפה: "במהלך הטיפול שיתפתי אותה שקשה לי עם מגע, אז היא שלחה אותי לראות פורנו".
אחת המטופלות שלקחה חלק במעבר לבית המשותף ובהקמת הקהילה היא מירב, שהגיעה להדר כדי לטפל בפגיעה מינית חמורה שעברה. "הייתי צעירה מאוד כשהגעתי אליה, בת 22 ומוצפת טראומות", היא מספרת, ומוסיפה: "תקופה ארוכה הייתי בקשר קרוב אליה ועשיתי אידיאליזציה. החטא הכי גדול זה שהיא קראה לזה 'טיפול' ושהיא מאמינה בזה".
תחילת היחסים בין השתיים דווקא גרמה למירב להרגיש אופטימית. "רציתי להרגיש את שלוות הנפש שהייתה לה. גדלתי במקום שגרם לי להרגיש שאני רעה, שאסור לי לאהוב את עצמי ולאף אחד אחר אסור לאהוב אותי - ואז אני פוגשת אדם שמאוהב בעצמו ואני רוצה את זה גם", הסבירה.
עם הזמן הדר החלה לטפל גם בבני המשפחה של מירב, והיא חלקה עימה גם את הפגיעה המינית שעברה מצד אחיה הגדול, שטופל אף הוא אצלה. במסגרת ה"טיפול" שהעניקה הדר לה ולבני משפחתה, היא ערכה מפגש תחת השפעת MDMA בין מירב לבין אחיה הגדול, שלדבריה ניצל אותה מינית בילדותה. "אחי נכנס לחרדה תוך כדי המסע. התחלתי להגיד לו לנשום ולטפל בו בזמן שהיא ישבה בצד כמו גולם. אפילו לא הצלחתי לבטא בקול את זה שנפגעתי", מירב משחזרת, ומוסיפה: "אחר כך הוא סיפר לי שאולי נהניתי מזה ושהייתי כל כך יפה. ברגע הזה הקאתי".
הדר טוענת בתגובה כי למירב יש "היסטוריה עבריינית בעייתית מאוד" וכי היא הפצירה בה לטפל בעצמה. "הצעתי לה כמה וכמה פעמים לטפל בטראומות המיניות שלה בצורה יותר מסודרת ורצינית מפעם בכמה שבועות שהייתה מגיעה אליי", הוסיפה הדר. בנוגע ל"טיפול" שהעבירה למירב ולאחיה טענה הדר: "מירב רצתה לקחת MDMA עם אחיה, והצעתי להיות בסביבה בתור גורם מגשר. עודדתי את שניהם להיות עם האבל ועם הרגשות הקשים. אין הרבה מה לעשות במצב כזה, למעט להיות עם מה שעולה".
לדברי מירב, הדר ראתה באותו מפגש מהלך טיפולי מוצלח. "מבחינתה, שני מסעות אחר כך הטיפול הצליח ואני בריאה. גם אני נורא רציתי להאמין שהטיפול שלה הצליח כי זה אומר שאני מתוקנת", היא מסבירה, ומוסיפה: "הייתי חייבת להאמין שאני לא מקרה אבוד, שהיא תעזור לי. הרי לפי מה שהיא אמרה לי, מי שלא מצליח בטיפול זה כי הוא בלתי ניתן לריפוי".
לדבריה, העובדה שהדר נתנה לה ולמטופלים נוספים חומרים משני תודעה השפיעה על יכולתם לזהות את הקווים האדומים שנחצו. "אם בטיפול רגיל עוד יש לי קוגניציה וביקורת שיפוטית, בתוך הדבר הזה המגננות הפסיכולוגיות יורדות כי אנחנו חווים רגרסיה למקומות ילדותיים ופחות מתוחכמים שלנו, זה בעצם מעמיד אותה בעמדה עם הרבה יותר כוח", מירב מסבירה.
לפי העדויות, באותה תקופה החלה הדר "להכשיר" חלק מהמטופלים שלה כדי שיהפכו למטפלים בעצמם. מירב, שהייתה באותה עת סטודנטית לתואר ראשון בפסיכולוגיה, מצאה את עצמה הופכת ממטופלת ל"יד ימינה" של הדר. "הגעתי אליה כשהחלום שלי זה להיות היא", מסבירה מירב, ומוסיפה: "נסחפתי לדבר הזה וגם אני העברתי מסעות, אמנם לכמה חודשים, בנוכחותה והדרכתה, אבל רציתי את הכוח שלה לרפא אנשים. האמנתי בה".
צילומי שיחות וואטסאפ מעידים כי בכל אותה תקופה הדר, מירב וחברי קהילה נוספים הזמינו אל הבית בשכונת שפירא מטופלים למפגשים קבוצתיים בנושאים שונים כמו אובססיה, פרנויה או אינטימיות. קבוצה קטנה של מטופלים התגוררה בבית באופן קבוע, והשאר באו והלכו בהתאם לאירועים השונים ולמסעות הפרטניים שהמשיכו לערוך עם הדר.
הדר הכחישה שהמעבר לבית בשכונת שפירא היה ניסיון להקים קהילה, ואמרה: "לא מדויק לומר שהקמתי קהילה, הסכמתי לחלוק דירת שותפים ולהושיט יד. מירב היא זו שביקשה ועשתה את כל המאמצים להיות שותפים לדירה. מי שהעבירה מסעות קבוצתיים בבית הייתה מירב, והיא זו שהתפרנסה מכך".
עוד הוסיפה הדר כי בשום שלב לא הכשירה אחרים שיהפכו למטפלים תחתיה. "הכי הרבה היה כשהצעתי למטופלת לטפל בי וללמוד מכך", טענה. על אף טענותיה, ישנן עדויות כי הדר העבירה מטופלים לאחריותה של מירב. אחת מהן היא בר, שהגיעה לבית הקהילה בשכונת שפירא לאחר שלדבריה הייתה מטופלת אצל הדר לאורך תקופה ארוכה. "הגעתי אליה אחרי פגיעה מינית, כשהבנתי שאני צריכה טיפול כי גדלתי בבית חרא", בר מספרת, "הייתי בטוחה שהיא פסיכולוגית והיא גם הייתה מאוד אדיבה. אם הייתי במצב כלכלי פחות טוב, אז היא נתנה לי פגישות מתנה".
בר לא הכירה את העולם הפסיכדלי וחששה ממנו מאוד, אבל לדבריה, הדר הציבה את צריכת הסמים כחלק מתנאי הטיפול. "זה הפחיד אותי בפגישה הראשונה, ואז היא אמרה לי שאם אני לא בעניין, אין לי מה לחפש אצלה. אבל הייתי חייבת טיפול", בר מספרת, ומוסיפה: "במהלך הטיפול שיתפתי אותה שקשה לי עם מגע, אז היא שלחה אותי לראות פורנו".
לדברי בר, במשך כשנתיים היא הגיעה אל הדר לפגישות בכל שבוע וכשלא הצליחה לעמוד בתשלומים, הדר הציעה לה חלופה: "לא היה לי איך לשלם לה, אז היא אמרה שאני יכולה לבוא לנקות את הבית של הקהילה", בר מספרת. לדבריה, היא הרגישה שמדובר בחציית גבולות מצד המטפלת שלה, אלא שבשלב זה, לתחושתה, היא הייתה תלויה לחלוטין בסיוע של הדר. "אני מרגישה שיש פה מישהי שתומכת בי כשאני צריכה עזרה. לא הייתה לי אמא מתפקדת, אז היא מתפקדת מבחינתי כאמא כשאני במצב נפשי לא טוב. ראיתי אותה מנתקת אנשים באופן מוחלט, אז היה לי חשש שאם אני לא אלך בדרך שלה, לא תהיה לי מטפלת", היא מסבירה.
בר טוענת כי בשלב מסוים הרגישה שהדר פחות נגישה לה בתור מטפלת. "היא לא אמרה לי שהיא לא המטפלת שלי יותר והיא הזמינה אותי להמשיך לבוא למסעות הקבוצתיים, אבל פתאום היא הייתה פחות זמינה", אומרת בר. הודעת וואטסאפ שהדר שלחה לבר בתום היחסים ביניהן, מעידה על הלך הרוח שבו פעלה ועל כך שהעבירה את הטיפול בבר למירב, תחת פיקוחה. "הטיפול כולו יכול להיחוות כלהיות חלק מכת אם הינך במקום שלא לוקח אחריות על עצמך", כתבה הדר, והוסיפה: "סליחותיי אם מירב לא תיקשרה לך מספיק ברור שגילי 30 מינוס עברו אליה עם המעבר לבית... נכון שעדיין הייתי ברקע גם במסעצ'יקים וגם כמנגנון פיקוח מאפשר, אך איני המטפלת שלך כשמונה חודשים ולא נטשתי אלא העברתי למירב דווקא כשכבר יצאו וטופלו הנושאים החשובים יותר".
"זאת אחת התקופות הגרועות בחיי", מספר עידו, אקדמאי בן כ-30, שאף הוא טופל אצל הדר. "לאורך כל הדרך אמרתי לחברים בקהילה שאנחנו מרגישים כמו בכת, אבל זה הרגיש טוב וזה היה כיף, אז למה לעצור את זה? כי ההגדרה של כת תמיד הצטיירה כדבר שלילי בעיניי? אולי אני צריך לפקפק במילה הזאת? הרי פיקפקתי בכל שאר המילים בעולם".
אחת הסוגיות העיקריות שהביא עידו אל חדר הטיפולים, הייתה הקושי שלו מול בנות זוג. בתגובה, לטענתו, הדר המליצה לו להתנסות ב-BDSM ובמערכות יחסים פוליאמוריות. "היא עשתה דה-לגיטימציה למערכות יחסים מונוגמיות, ודי מוקדם גם אמרה ששווה לי לפתוח פרופיל באתר BDSM בשם 'הכלוב'. יצא לי להתנסות בכל מיני מפגשים, היו כאלה חיוביים והיו מאוד לא חיוביים". עדויות וצילומי מסך מהתכתבויות של הדר עם מטופלים נוספים מעידים כי גם במקרים אחרים עודדה התנסות במערכות יחסים פוליאמוריות וביחסי מין המערבים משחקי שליטה.
עידו שהיה מטופל אצל הדר: "לקראת סוף ההשפעה של מסע MDMA היא אמרה שאני מזלזל בנשים כי אני נגעל מהן. אני כמובן אומר 'מה פתאום? איזה שטויות!' ואז היא אומרת שאם אני לא נגעל, אני צריך להריח לה את איבר המין", עידו מספר, ומוסיף: "היא ישבה שם ברגליים פתוחות ואמרה 'נו, אז בוא נראה אותך מריח'"
לטענת הדר, היא הציעה למטופליה להתנסות בפוליאמוריה כאשר חשבה שהדבר יטיב עימם. בנוגע ל-BDSM אמרה: "לכולם היה ברור למן ההתחלה ובתקשורת מלאה וחשופה שאני באה מהעולמות הללו".
תפיסת העולם של הדר כללה גם "עבודת צל" – התעמתות עם האזורים הקשים והלא-נעימים של הנפש. בין היתר, נדרשו המטופלים לשיעורי בית, ובמסגרתם היה עליהם לדווח להדר בהודעות וואטסאפ שגרתיות עדכונים מפורטים על מצבם הנפשי, ולחפש מקרים שבהם פעלו "מתוך הצל" שלהם - התנהגו מתוך תחושת פחד, היעדר שליטה או אנוכיות כלפי סביבתם. "הייתי צריך, למשל, לכתוב לה מה הטראומות שלי מנקודת מבט שבה אני רציתי שהן יקרו. כלומר, לחפש הסבר למה אני בעצם אחראי לכל הטראומות שקרו לי", אומר עידו, ומוסיף: "היה עידוד חזק להתמסר לבושה, לחוסר ערך ולפוצץ מערכות יחסים כאילו אין מחר".
במרכז לנפגעי כתות הצביעו על פרקטיקת הטיפול של הדר כטכניקה להפעלת מניפולציה: "עידוד יחסי תלות על ידי דרישה לווידויים, שימוש בטכניקות של קירוב והרחקה, יצירת תחושה של 'אנחנו והם', התערבות אישית בחיי המין של חברי הקבוצה ועוד - כל אלו מובילים למצע של שליטה וניצול", הסבירו.
הדר טוענת בתגובה: "טיפול צל הוא קשוח, נקודה. הטיפול איתי עוסק ברובו בחשיפה לאור של הצללים והצדדים הפחות נעימים לנו לראות בעצמנו, שקל יותר לראות באחרים". בנוגע לטענה כי היא מעורבת בחיי המין של מטופליה, מסרה כי מאחר שהיא "מטפלת בסטיות מיניות", היא חייבת לנהוג כך.
לאחר אחד מהמסעות של עידו, הדר חצתה לטענתו גבול נוסף. "לקראת סוף ההשפעה של מסע MDMA היא אמרה שאני מזלזל בנשים כי אני נגעל מהן. אני כמובן אומר 'מה פתאום? איזה שטויות!' ואז היא אומרת שאם אני לא נגעל, אני צריך להריח לה את איבר המין", עידו מספר, ומוסיף: "היא ישבה שם ברגליים פתוחות ואמרה 'נו, אז בוא נראה אותך מריח'. ירדתי והרחתי. מיד אחרי הסיטואציה הרגשתי גיבור, כי אנית אמרה שיש לי בעיה והוכחתי שאין לי. אבל היום אני מנותק מזה. אני יודע שאני פגוע, אבל נורא קשה לי להודות שאני קורבן. אני מתבייש, זאת האמת". יש לציין כי עידו עבר בדיקת פוליגרף לגבי גרסתו ונמצא דובר אמת. הדר טוענת מצידה כי מעולם לא ביקשה מעידו להריח את איבר מינה “ובטח לא להוכיח שאינו נגעל מנשים”, אמרה.
לדברי עידו, בכל אותה תקופה הפעילות בבית בשכונת שפירא התגברה, ובתוך כך גם הלכה על הקו הדק של אינטראקציה מינית. "היו פעילויות כיפיות בבית כמו סשן חיבוקים וגם אינטראקציות כמעט מיניות כל הזמן. ראיתי שמטופלים נשארים עם אנית בחדר עד מאוחר עם דלתות סגורות, אבל זה היה מאוד גבולי", עידו מספר. לפי עדויות של חברי הקהילה, הדר גם קיימה אינטראקציות מיניות עם כמה ממטופליה. הדר הודתה שקיימה קשר מיני עם שלושה ממטופליה אך הדבר נעשה לאחר סיום הטיפול. "קיימתי שלוש פעמים בהיסטוריה שלי קשר רומנטי ומיני עם מטופלים לשעבר, פעמיים כמה שנים אחרי סיום טיפול, ובפעם השלישית כמה חודשים אחרי סיום טיפול", מסרה. לדבריה, גם בקוד האתי המחמיר של פסיכולוגים אין שום מניעה לקיום קשר רומנטי או מיני לאחר סיום טיפול. על אף טענותיה, קוד האתיקה המקצועית של פסיכולוגים בישראל מציין: “על פי חוק, פסיכולוגים לא יקיימו יחסי מין או קשרים ארוטיים עם לקוחותיהם".
לפי העדויות, אירוע אחד מכונן הוא שהביא לסופה את הקהילה שקמה בשכונת שפירא. אחרי ריב שפרץ בין הדר לבין חלק מהדיירים סביב אופן ניהול הבית המשותף, הזמינה הדר את כולם למפגש קבוצתי שאותו כינתה "מסע עם עצמי". מהעדויות עולה כי בבית התאספו הדיירים הקבועים וכן מטופלים מזדמנים שהחליטו להצטרף למסע, והם נטלו יחד חומרים משני תודעה. המפגש החל במעגל רוחני בהנחייתה של הדר, אולם המעגל התפתח במהרה לכדי קרב צעקות, שבו חשפה פרטים אישיים שסיפרו לה המשתתפים בטיפולים הפרטניים שלהם.
"היא מדברת על אנשים שמתחזים, שהם לא באמת עברו התפתחות, שהנפש שלהם יותר מדי תככנית. כולנו הבנו שהיא מדברת עלינו, והיא חושפת פרטים אישיים - על אבא שלי שהיה צועק עליי שאני אפס, העניינים שלי עם נשים, מיניות או דימוי גוף, את הדברים הכי כואבים שבאתי איתם", מספר עידו.
גם בר ישבה במעגל המשותף והייתה עדה לחילופי הדברים: "היא חשפה עניינים מיניים של אנשים לאוזני כולנו, אנשים שאני לא ממש מכירה, מול הפרצוף שלי. קפאתי במקום ולא הצלחתי להגיב", סיפרה. לדברי עידו, לאט-לאט החלו המשתתפים לעזוב את המקום. "אנשים היו שם בניתוק מוחלט, וכשכולם התחילו ללכת היא אמרה לי: 'אני לא מבינה איך עדיין לא התאבדת'", הוא משחזר.
הדר לא מכחישה את קיום הפגישה. "לא חשפתי שום דבר שהוא לא סיפר בעצמו הרבה קודם לנוכחים האחרים בחדר", היא טוענת. לדבריה, האירוע קרה לאחר שעידו "פלש למרחב הפרטי שלה" כשעבר לגור בבית. "אמרתי לו 'למה שלא תתאבד במקום לפגוע כל כך באחרים?' ואני עומדת מאחורי זה עד עצם היום הזה, אולי יותר מאי פעם, לצערי".
אירועי אותו ערב אמנם הובילו להתפרקות הקהילה, אבל לדבריהם, ההשפעות של אותה תקופה עדיין נוכחות בחייהם של המטופלים לשעבר. "לקחתי הלוואה מהבנק, החזרתי לה את הכסף שלה וברחתי כל עוד נפשי בי", מספרת בר.
גם מירב נאלצה להתמודד עם ההשלכות של אותה תקופה. "עשיתי מסע התנצלויות אצל כל האנשים ש'טיפלתי' בהם בעידודה, התקשרתי אליהם אחד-אחד והסברתי להם שזה לא היה טיפול בשום צורה. זה היה לא פשוט ועם הרבה רגשות בושה, להבין שקרה לי שוב משהו נורא ולא הצלחתי לעצור את זה. בדיעבד, אני מבינה שעשיתי המון טעויות כי לא היו לי כלים", היא מסבירה.
עידו הוכר מאז על ידי הביטוח הלאומי כנפגע פוסט-טראומה בעקבות הטיפול שחווה. "כשאני מסתכל על זה היום אני אומר 'מה הרווחתי?' אני לא יודע להגיד", מסכם עידו, ומוסיף: "אם הייתי הולך לטיפול הכי רגיל שיש - סטודנטית לפסיכולוגיה הייתה יכולה לעשות פחות נזק ולתמוך בתהליך הטבעי שלי, שקרה גם ככה. במקום, אני מרגיש שאנית רק שיחזרה והעמיקה את הפצע והשאירה אותי רסק של בן אדם".
מפרקליטה של הדר, עו”ד תמיר אלטיט, נמסר בתגובה: "הגברת הדר היא שולטת ויועצת בתשלום בתעשיית המין, מן השורה הראשונה בתחומה, המשלבת שליטה נשית וחינוך למבוגרים. במהלך השנים טיפלה במאות לקוחות והעבירה סדנאות מצומצמות בתחומי הבדס"מ. לקוחותיה זכו למפגשים המותאמים לצורכיהם תוך שימוש בטכניקות מוכרות והכל על מנת להטיב עם מצבם ולתת מענה לרצונותיהם והעדפותיהם המיניות, בהסכמה מלאה, בצלילות הדעת ועל פי הכללים המקובלים בתרבות הבדס"מ העולמית.
"הגברת הדר פירסמה עצמה אך ורק בפלטפורמות בדס"מיות ומעולם לא הציגה עצמה כפסיכולוגית, ובוודאי שלא סיפקה למי ממטופליה סמים מסוכנים מכל סוג שהוא. הטענות בדבר קהילה בעלת מאפיינים של כת מופרכות מיסודן. מדובר בכתבה מגמתית ומכפישה, המתבססת על תחקיר רשלני תוך כדי התעלמות מהוכחות ואי-נכונות לדבר עם עדים מרכזיים. התחקיר נערך תוך ניגוד עניינים חריף וללא כל מטרה להגיע לחקר האמת, בין השאר, תוך כדי 'אאוטינג' כפוי ופומבי ושיימינג להעדפות והפעילויות המיניות של גברת הדר ושל לקוחותיה. בבוא העת, תבוא הגברת הדר חשבון עם עורכי ומפרסמי הכתבה השקרית והמכפישה וניגוד העניינים החריף ייצא לאור".