בשיתוף אסטרהזניקה
בישראל מאובחנות מדי שנה כ-5,000 נשים עם סרטן שד. הודות למאמצים הלאומיים והציבוריים לגילוי מוקדם של המחלה, אצל מרביתן, היא מתגלה בשלבים מוקדמים. עם זאת כ- 3% מהנשים מאובחנות כשהמחלה כבר בשלב מתקדם ושלחה גרורות לאיברים נוספים. בנוסף, אצל כ-15% עד 20% מהחולות שאובחנו בשלב מוקדם וטופלו, המחלה תחזור ותופיע בצורה גרורתית. למעשה, בישראל יש אלפי נשים שמתמודדות עם סרטן שד גרורתי.

נשים עם סרטן שד גרורתי 'רצות למרחקים ארוכים'

בהגדרה, סרטן שד גרורתי נחשבת למחלה שלא ניתנת לריפוי, ועיקר הטיפול נועד להארכת חייה של המטופלת. עם זאת, בעשורים האחרונים עם התפתחות המדע והטכנולוגיה קיימים כלים טיפוליים בעלי מנגנוני פעולה חדשנים ויעילים שעוצרים את התקדמות המחלה לתקופה ממושכת, עד כדי כך' שחלק מהמטופלות עשויות להגיע למצב של ריפוי. יש נשים שאובחנו לפני כעשור עם סרטן שד גרורתי ובזכות הקפדה על הטיפול, הן מנהלות שגרת חיים טובה ומלאה. אצל חלקן אנחנו עדים אפילו לנסיגה של המחלה לתקופות ממושכות. מאחר שמדובר במחלה שאינה ניתנת לריפוי, הטיפול לרוב הוא ארוך טווח, ולכן ישנה חשיבות רבה לשמירה גם על איכות החיים של המטופלות.
בעבר, ההתייחסות לאיכות החיים עם סרטן שד גרורתי הייתה תלויה בגישה של המטופלת שנאלצה לתעדף – איכות חיים או הארכת חיים. כיום, עם פיתוח של טיפולים חדשניים המציאות השתנתה: אחד הפרמטרים החשובים בכל מחקר חדש שבודק בטיחות ויעילות של תרופה לסרטן שד גרורתי, הוא פרופיל תופעות הלוואי והשפעתן על איכות החיים של המטופלת.

איך מצליחים לשמור על איכות החיים עם סרטן שד גרורתי

שמירת על איכות החיים של החולות בסרטן שד גרורתי תלויה בשני פרמטרים מרכזיים: הראשון – תלוי תרופה – אילו ועד כמה תופעות לוואי הטיפול עלול לגרום. השני – התאמת הפרוטוקול הטיפולי באופן אישי למטופלת. יחד עם החולה אנחנו מנטרים על בסיס קבוע את תופעות הלוואי, עוקבים ובוחנים אם ומתי יש צורך בהתאמה או בשינוי המינונים.
במקביל, קיימת חשיבות שהמכון האונקולוגי שמלווה מטופלות בסרטן שד גרורתי יעניק להן מענה רחב בדיסציפלינות שהוכחו ככאלו שעשוית להקל ולסייע במגוון תופעות לוואי, כמו למשל רפואה משלימה, תזונה וטיפול פסיכולוגי. בנוסף, סוגיה רגישה שלא מרבים לעסוק בה והיא מושפעת מתופעות הלוואי של המחלה היא המיניות. באופן מצער, בשנים האחרונות מאובחנות לא מעט נשים צעירות עם סרטן שד וישנן גם נשים בקבוצת גיל מתקדמת יותר שעדיין מתפקדות בתחום המיני, ולכן חשוב להעניק להן – ובמידת הצורך גם לבני או בנות זוגן – ליווי מקצועי גם בעניין זה.
1 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
התאמת טיפול אישי בסרטן השד
(צילום: shutterstock)

התאמת הטיפול באופן אישי, גם בהתייחס לתופעות הלוואי

סרטן שד אינה מחלה אחת, ולכל גידול מאפיינים ביולוגיים שונים. בשנים האחרונות פותחו תרופות הרבה יותר ממוקדות ואינטליגנטיות לטיפול בסרטן שד גרורתי. המגמה כיום היא לא רק להסתכל על סוג הגידול ולהתאים באופן אישי וממוקד את הטיפול בו, אלא גם להסתמך על המצב והיכולת של המטופלת לעמוד בטיפול ובתופעות הלוואי שלו.
הטיפולים שפותחו בשנים האחרונות עבור חולות בסרטן שד גרורתי גם מאפשרים שליטה על תופעות הלוואי ושמירה על איכות החיים. דוגמה לכך ניתן לראות בטיפולים עבור נשים שבגידול שלהן יש ביטוי למוטציה לגן BRCA (מוטציה ג'רמינלית), מדובר על קבוצת תרופות מסוג מעכבי PARP, שפותחה באופן ספציפי מתוך היכרות של המנגנון המולקולרי שאינו מתנהל באופן תקין אצל נשאיות. התרופות ניתנות בכדורים והן נחשבות ליעילות במיוחד. אין כל ספק כי טיפול הניטל בכדורים מטיב עם איכות החיים של המטופלות מפני שהן אינן נדרשות להגיע לבית החולים לקבלת טיפול.
קבוצת החולות הגדולה ביותר בסרטן שד היא נשים עם גידול רגיש להורמונים, או הורמונלי כפי שמכונה לעתים (בגידול זה ישנם קולטנים להורמונים הנשיים שנמצאים בגוף וגורמים לשגשוג של התאים הסרטניים). בשנים האחרונות התווסף לטיפול ההורמונלי שמקבלות החולות, טיפול מסוג קבוצת חוסמי ה-CDK. לקבוצת הטיפול הזו יש יכולת להאט את התפשטות התאים הסרטניים באמצעות עצירת חלבונים שמעורבים בחלוקתם וגורמים לשגשוגם. טיפולים אלו, שניתנים בכדורים (בשילוב הטיפולים ההורמונליים), מאפשרים לשמור על איכות החיים של החולות, וכך להתמיד בנטילת הטיפול לאורך שנים. במקרה של חוסמי CDK יחד עם הטיפולים ההורמונליים, מחקרים הראו באופן ברור כי הפחתה של המינונים במטרה להקל על תופעות הלוואי, אינה גורמת לירידה ביעילות ופגיעה אפקטיביות הטיפול.
כ-20% מחולות סרטן השד הן נשים עם גידול חיובי ל-2HER. למעשה, לגידול יש ביטוי מוגבר של קולטן הקרוי HER2, והוא הגורם להתלקחותם והתפשטותם של התאים הסרטניים (אצל כמחצית מהמטופלות בקבוצה זו הגידול הוא גם בעל רגישות להורמונים). גם עבור חולות מקבוצה זו קיימות תרופות יעילות ממוקדות, שחלקן ניתנות בכדורים וחלקן בעירוי. מדובר על תרופות שמבוססות בחלקן על נוגדן שנצמד לאותו קולטן של HER2 ואליו מחוברת מולקולה של כימותרפיה. התרופה חודרת לתא החולה, משחררת לתוכו את החומר הכימותרפי והורגת אותו ללא צורך לפגוע בתאים בריאים. גם בעת השימוש בטיפולים המבוססים על "נוגדן צמוד כימותרפיה", אנו מנטרים באופן קבוע את תופעות הלוואי של החולות ועושים התאמות בטיפול, כך שהנשים הללו יכולות להיות מטופלות לאורך זמן ממושך ועדין לשמור על איכות חיים.
תחום האימונותרפיה גם הוא תורם בשנים האחרונות להארכת חיי המטופלות עם סרטן שד גרורתי: תרופות אלה יעילות בשלוב עם כימותרפיה בנשים עם גידולים הקרויים TRIPLE NEGATIVE (גידול שלילי לשלושת הקולטנים – גם ההורמונליים וגם ה-2HER). לתרופות ממשפחת האימונותרפיה פרופיל בטיחות טוב יחסית ועם מעקב הולם התואם את תופעות הלוואי הצמודות – ניתן להשיג הן הארכת חיים והן שליטה טובה באיכות החיים.
אפילו בתחום הכימותרפיה חלו שינויים בשנים האחרונות. כיום, ישנם סוגים מסוימים של כימותרפיה שנחשבת לנסבלת יותר מבחינת תופעות הלוואי שלה, וככזו שאפשר לטפל באמצעותה לאורך זמן ולמספר מחזורי טיפול ארוכים יותר ביחס למה שהיה ניתן לעשות בעבר.

היום אפשר לטפל בנשים עם סרטן שד גרורתי לאורך שנים

אם לפני כשני עשורים, בתחילת הקריירה שלי, הטיפול בנשים עם סרטן שד גרורתי התרכז רק בהארכת החיים שלהן – וגם בכך ההישגים היו מוגבלים. היום המציאות היא שונה לחלוטין ויש מגוון אופציות של טיפולים לטווח ממושך עבור נשים עם סרטן שד גרורתי, שמאריכים את החיים של המטופלות ובחלק מהמקרים אפילו מרפאים. באמצעות מעקב רציף וקבוע אחר תופעות הלוואי מהם סובלות המטופלות ובצוע התאמות של הטיפולים והמינונים, יש תרופות שניתן לקבל לאורך שנים. חשוב לזכור, שיש נשים עם סרטן שד גרורתי שעובדות, מתפקדות, ומנהלות שגרת חיים טובה.
הכותבת היא מנהלת היחידה לאונקולוגיה גניקולוגית במרכז הרפואי שערי צדק
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 07:50, 27.02.23