בשיתוף אסטרהזניקה
סרטן השד היא המחלה הממארת הנפוצה ביותר בקרב נשים. בסרטן השד ניתן לאבחן את המחלה בשלב מוקדם בזכות בדיקות סקר כמו ממוגרפיה. המלצת משרד הבריאות היא להתחיל בבדיקות הסקר אצל נשים בסיכון ממוצע, בגיל 50 בתדירות אחת לשנתיים. יש איגודים מקצועיים הממליצים על גיל 45 כגיל שבו יש להתחיל בבדיקות הסקר.
נשים הנמצאות בסיכון גבוה לתחלואה – יתחילו בגיל מוקדם יותר ובתדירות גבוהה יותר. לעיתים יומלץ גם על בדיקת MRI שדיים. בכל מקרה יש לציין כי כיום נחקרות תוכניות לבדיקות סקר מותאמות אישית.
בשנים האחרונות, חלו פריצות דרך משמעותיות בטיפול בסרטן השד, הן בטיפול בסרטן השד בשלב מוקדם והן בשלב הגרורתי.
1 צפייה בגלריה
בדיקת ממוגרפיה
בדיקת ממוגרפיה
פריצות דרך משמעותיות בטיפול בסרטן השד
(צילום: Shutterstock)
מי נמצאת בסיכון לחלות בסרטן השד? "רוב מקרי סרטן השד מאובחנים בנשים בגיל הבוגר", מסבירה פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד, במרכז דוידוף לטיפול ולמחקר מחלות הסרטן, המרכז הרפואי בילינסון. "גיל האבחון הממוצע עומד על 62.5 שנים, אך כרבע מהנשים מאובחנות לפני גיל 50. ישנם גורמים גנטיים ותורשתיים שמשפיעים על הסיכון לתחלואה בסרטן השד, כמו גם גורמים הקשורים לאורך החיים כמו השמנת יתר, שימוש בהורמונים שונים, העדר פעילות גופנית ועוד".
"צריך לזכור שהרבה נשים כלל לא חשות בתסמינים בשלבים הראשונים של המחלה", מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי, "אך במקרים בהם מופיעים תסמינים, הם עשויים לכלול שינוי בצורה של השד, שקע לא מוסבר, הפרשות ולעיתים גם כאבים. חשוב לחדד – ברוב המקרים לא יופיעו תסמינים כלל ועל כן חשוב מאוד לבצע בדיקות סקר באופן רוטיני בהתאם להנחיית משרד הבריאות".
איך מתבצע האבחון? "במקרים בהם התגלה במסגרת הבדיקות – בין אם בבדיקת ממוגרפיה ובין אם בבדיקה אחרת – ממצא חשוד בשד, יש צורך לבצע גם ביופסיה על מנת לבחון האם מדובר בממצא שפיר או ממאיר", מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי. הבדיקה מבוצעת במכוני שד בבתי החולים ובחלק מהמרפאות בקהילה. את הבדיקה מבצע על פי רוב, מומחה בדימות על ידי החדרת מחט עבה לשד ושאיבת רקמה שנשלחת לבדיקה. "החומר נשלח למעבדה פתולוגית שם, הפתולוג בוחן את הביופסיה תחת מיקרוסקופ - ובמידה ומדובר בגידול ממאיר, ישלח את החומר לצביעות נוספות בכדי לאפיין במדויק יותר את אופי הגידול.", מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי.
מהם הסוגים הנפוצים ביותר של סרטן השד ואיך ניתן לטפל בהם במחלה הגרורתית? ניתן לחלק באופן גס את סוגי סרטן השד לשלושה סוגים:
סרטן שד "הורמונלי" (שלילי ל-HER2) – זהו הסוג השכיח ביותר של המחלה, שמאובחן בקרב כ-70 אחוזים מהמטופלות. בסוג הזה של סרטן השד, הגידול מבטא קולטנים להורמונים מסוג אסטרוגן ו/או פרוגסטרון, מה שמאפשר טיפול במחלה באמצעות מניפולציות אנדוקריניות שדוחות באופן ניכר את הצורך להשתמש בטיפול כימי. כיום על פי רוב הטיפולים האנדוקרינים/הורמונלים במחלה גרורתית אינם עומדים בפני עצמם, אלא משולבים ביחד עם טיפול ביולוגי.
סרטן שד מסוג HER2 חיובי (human epidermal growth factor receptor 2) –HER2 הוא גן המייצר חלבון המצוי על פני תאי סרטן השד. ביטוי יתר לחלבון זה מצוי בכ%15-20 מכלל סרטני השד. חלבון זה ממלא תפקיד חיוני בבקרה על חלוקת התא הסרטני. האונקולוגיה המודרנית משתמשת בחלבון זה כקולטן לתרופות מכוונות מטרה.
סרטן שד מסוג "טריפל נגטיב" (TNBC) – זהו סוג נדיר יותר של סרטן השד. טריפל נגטיב מאובחן בכ%10 מהמטופלות. לגידול אין קולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ואין ביטוי של החלבון HER2. פעמים רבות מדובר בגידולים אלימים יותר ולרוב יידרש טיפול שכולל כימותרפיה בשילוב עם תרופות ביולוגיות שונות על מנת להקטין את הגרורות ולהקל על סממני המחלה.
איזו קבוצת חולות התגלתה לאחרונה? "עד כה, נהוג היה לחלק את הביטוי של HER2 לשלילי או חיובי", מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי. מידת החיוביות קיבלה ציון מ-0-3, אולם לדרוג זה לא הייתה משמעות קלינית למעט החלוקה של ציון חיובי (3 +) או שלילי ( 0,1 או 2 עם בדיקת FISH שלילית). פרדיגמה זו נסדקה בזכות מחקרים חדשים שמצאו שלמידת החיוביות, יש חשיבות קלינית הן לגבי הפרוגנוזה של החולה והן לגבי הטיפול בה, כך שגם רמה של חיוביות נמוכה ( HER2 low ) פותחת בפני המטופלת אופק טיפולי חדש.
אלו טיפולים חדשים קיימים לחולות עם סרטן שד הורמונלי? בשנים האחרונות אנחנו נחשפים למגוון רחב של תרופות שיכולות לסייע, חלקן כבר אושרו על ידי הFDA ורשויות בריאות אחרות וחלקן עדיין בניסויים קליניים. בין יתר היתרונות של תרופות אלו היא העובדה שמדובר בתרופות פומיות נוחות לשימוש. הבולטות שבהן SERD וכן טיפולים ביולוגים כמו מעכבי 4/6, CDK מעכב Pi3K שניתנים ביחד עם הטיפול האנדוקריני.
אלו טיפולים חדשים קיימים לחולות עם סרטן שד מסוג HER2? "כבר שהמענה למחלה עם ביטוי יתר לחלבון גידולי HER2 מתבסס על טיפול מוכוון מטרה שניתן יחד עם טיפול אונקולוגי אחר. ", אומרת פרופ' ירושלמי משאלי. "בשנים האחרונות נוספה קבוצת טיפול חדשה – נוגדנים שמצומדים אליהם כימותרפיות מאוד פוטנטיות". מדובר, בתרופות שהן מעין 'טיל מונחה מטרה', שמכוון ישירות לתאים החולים. "הנוגדן מכוון את הכימותרפיה למטרה. עצם הקישור של הנוגדן מעכב את מסלול הולכת האותות, והכימותרפיה נכנסת באופן סלקטיבי אל התאים הממאירים עובדה זו באה לידי ביטוי בפרופיל תופעות לוואי נסבל היטב ", מוסיפה פרופ' ירושלמי משאלי. "דור חדש של מולקולות קטנות מסוג מעכבי אנזים טירוזין קינאז גם הוא נמצא בשימוש שגרתי. החוקרים ממשיכים לשקוד על פיתוח דור חדש לכל קבוצת תרופות כזו וגם על פיתוח טכונולוגיות חדשות".
פרופ' רינת ירושלמי-משאלי פרופ' רינת ירושלמי-משאלי צילום: דוברות בילינסון
אלו טיפולים חדשים קיימים לחולות עם סרטן שד טריפל נגטיב? "למעשה יש חפיפה בין קבוצת החולות HER2 low וטריפל נגטיב כך שהתרופות החדשות עשויות להתאים לשתי הקבוצות", מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי. "כפי שתואר לעיל עבור קבוצת ה HER2 בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוח תרופות המשלבות נוגדן מונחה מטרה וכימותרפיה אפקטיביות במיוחד . קבוצה זו נקראת Antibody Drug Conjugate . חלק מתרופות אלה כבר הוכיחו עצמן גם בטיפול במחלה מסוג טריפל נגטיב".
בנוסף, אנו עדים להתבססות מקומה של האימונוטרפיה בתוספת לטיפול הכימי אצל נשים עם קולטן ספיציפי המנבא רווח מהטיפול.
איך הטיפולים החדשים משפיעים על ההתמודדות עם סרטן השד? "הדור החדש של הטיפולים בסרטן השד פותח דלת רחבה לאפשרויות טיפול מודרניות שמאריכות חיים ומטפלות היטב בסממני המחלה", מסכמת פרופ' ירושלמי משאלי. "נכון להיום אין ריפוי ממחלה גרורתית אולם, לא מן הנמנע שבעתיד הלא רחוק ,המחקר המואץ בתחום זה יביא עמו גם החלמה מלאה לחלק ניכר מהמטופלות".
בשיתוף אסטרהזניקה