בשיתוף אלי לילי
פודקאסט - יאנה דרום - סרטן השד
לא בכל פעם אנחנו זוכים לארח מרואיינת שהיא השראה גדולה לאלפי נשים בישראל. יאנה דרום התבשרה לפני 14 שנים שחלתה בסרטן שד. מאז, היא נמצאת במסע מתמשך מתוך רצון לעזור לנשים שחלו בסרטן השד. במהלך השנים שעברו מאז, דרום הפכה למרצה מבוקשת, חיברה את הספר 'המדריך לשמחת חיים' וגם הפכה לאמא ל-3.
"אובחנתי באמצע ההיריון הראשון - באותו רגע החלטתי שרחמים עצמיים הם האויב הכי גדול שלי"
דרום אובחנה בסרטן שד בגיל 28, "באמצע ההיריון הראשון שלי. רגע אחרי הלידה עברתי טיפולים כימותרפיים והקרנות, ואחריהם כריתת שד. דרום החליטה כבר בתחילת הדרך, "שרחמים עצמיים הם האויב הכי גדול. אם אני אקטר ואתעסק בלמה זה מגיע דווקא לי, זה רק יוריד אותי עוד ועוד למטה. ההחלטה היחידה שקיבלתי היא שאני משתדלת לאורך כל הדרך לעשות דברים שעושים לי טוב, לצד הקושי והכאב".
2 צפייה בגלריה
פודקאסט אלי לילי - יאנה דרום ואלכסנדרה לוקש
פודקאסט אלי לילי - יאנה דרום ואלכסנדרה לוקש
"חשוב להרגיש טוב עם עצמך. כל האמצעים כשרים"
הפחד שלא עובר: שהסרטן יחזור
"הפחד הגדול שלי", מספרת דרום, "היה למות. פחד שלתינוקת שבבטן לא תהיה אמא. כתבתי בזמנו מכתב לתינוקת על כל מה שאני עוברת, שם כתבתי שאני מתפללת שאגיע ליום שבו אשמע אותה אומרת וכותבת אמא". היום התינוקת כבר בת 13 "וכמו מתבגרת טיפוסית, היא עושה לי את המוות", אומרת דרום בחיוך.
פחד מרכזי נוסף קשור לנשיות. "עבור בחורה צעירה, יש סיכוי שבעקבות הטיפולים היא לא תחזור להיות פורייה", מספרת דרום. "נשים חוששות מאיבוד השיער, הניתוח, הצלקות. לכן חשוב בעיניי להדגיש את הסממנים הנשיים, בתור התמודדות. לשים לב לבגדים, לשים אודם איפור ואקססוריז. זה לא רק בגד - זה כמו תרופה. זה יכול לעשות טוב, גם אם זה חיצוני כביכול. לא להתנצל על זה. גם עם הקרחת, חשוב להרגיש טוב עם עצמך. כל האמצעים כשרים".
האזינו לפודקאסט:
הפחד הקשה ביותר, זה שלא עובר אף פעם, אומרת דרום, "הוא הפחד שהסרטן יחזור. כל כאב קטן בזרת, אנחנו ישר חושבות שהסרטן חזר. עשיתי לא מזמן MRI יחד עם חברה והיא קיבלה את התוצאות לפני. המחשבות ישר רצות למקומות שליליים".
"הטיפ הוא פשוט לשחרר את מה שאין לנו שליטה עליו". כדי ליישם את ההצהרה הזו, "אני דואגת להעסיק את עצמי בדברים אחרים. ממש מכריחה את עצמי. לא משנה אם מדובר בהופעה, לצפות בסטנדאפ או פשוט להיכנס לטיקטוק - יש לכן אישור ממני".
בנוסף, יאנה מציעה להמשיך ולחפש את התרופות והבדיקות החדשות למחלה: "אני פוגשת נשים שמספרות על בדיקה שלא ידעו, תרופה שלא הכירו. נשים צריכות לדעת את זה!", דרום מספרת. "הרבה פעמים סיפרתי לנשים על בדיקות, מחקרים ותרופות שהן לא ידעו על קיומן". הטיפ של יאנה דרום לנשים שחלו הוא תמיד לבדוק ולחפש טיפולים נוספים: "חשוב לדעת ולבדוק איזה דברים יש. גם תרופות, גם טיפולים אלטרנטיביים. כל דבר שיכול לעזור להחלים ולא לתת למחלה לחזור".
הדבר החשוב ביותר בנוגע לפחדים, אומרת דרום, "הוא לשתף. לשמוע מניסיון של נשים אחרות. בעצם הדיבור על הפחד אנחנו מורידות את מפלס הפחד".
2 צפייה בגלריה
פודקאסט אלי לילי - יאנה דרום ואלכסנדרה לוקש
פודקאסט אלי לילי - יאנה דרום ואלכסנדרה לוקש
"חשוב לבדוק איזה דברים יש. כל דבר שיכול לעזור להחלים"
"הסרטן הוא לא מתנה. אבל הוא הביא איתו תובנות"
"הסרטן הוא לא מתנה, ממש לא", אומרת דרום. "אבל הוא הביא איתו תובנות ושינויים בחיים ושינוי בתפיסת העולם: להפסיק לקחת דברים כמובנים מאליהם, ולהעריך כל רגע".
לדבריה, "לפעמים דברים נוראים עוזרים לנו למצוא ייעוד בחיים. השאיפה היא למצוא בתוך המקום הנמוך את נקודות האור הקטנות". לצד זאת, דרום מדגישה כי "אסור להדחיק את הכאב ואת הפחד. יש רגעים שאני נכנסת לאוטו ופשוט בוכה ובוכה, על הפחד, על החברות שאיבדתי. אני חיה לצד הפחד ומנסה לנהל אותו במקום שהוא ינהל אותי. חשוב לפרוק את הפחד והכאב ולתת מקום לעצב. זה מסע שלא נגמר".
בעקבות נוכחותה ברשתות החברתיות, דרום מספרת: "אני מקבלת הודעות מנשים שמשתפות הכל, ברמה שקשה לי לנשום. נשים צעירות מספרות לי על הסרטן שחזר. אני לא יודעת מה לענות לזה. אני לא אלוהים ולא יודעת מה יקרה. התפקיד שלי בעולם הוא לחלק מרשם של תקווה".
"הבשורה אף פעם לא מגיעה ברגע הנכון. סרטן השד זה סרט רע - אבל בסוף הוא ייגמר ויהיה בסדר"
מה יש לדרום להגיד לבחורה צעירה שאובחנה כחולה בסרטן שד? "זה לא משנה באיזה גיל זה מגיע. יש מי שהסרטן פוגש אותה עם היציאה מפנסיה, אחרי חתונה, אחרי שנולד הנכד הראשון. סרטן שד אף פעם לא מגיע ברגע הנכון. המשפט הקבוע שלי הוא 'זה סרט רע, אבל בסוף הוא ייגמר, ויהיה בסדר'. ואם הן מתחילות לשאול על מה יהיה אחרי הטיפולים הכימותרפיים, בניתוח, ההקרנות והטיפולים, אני אומרת להן – כל דבר בזמנו. עכשיו הזמן להשקיע את האנרגיה בסיום הטיפולים.
אחרי שתסיימי עם הטיפולים, תשקיעי את כל האנרגיה בניתוח. ואחרי זה במניעת החזרה של המחלה. צעד-צעד. אף אחד לא יודע מה יהיה מחר. גם בן אדם בריא לא יודע מה יהיה מחר. בואי נחיה את הרגע וננסה לעשות את המקסימום היום, כדי שיעבור עלייך יום טוב".
בשיתוף אלי לילי