פאנל סרטן השד: כיצד למנוע את חזרת המחלה?
הפקה: ניצן כהן
נשים חיות היום עם הסטטיסטיקה המורכבת של 1 מ-8 בכל הנוגע לסרטן השד. איך חיים עם האיום הזה? האם קיים חלון הזדמנויות לטיפול שמאפשר חזרה לחיים בריאים? ומי הן הנשים שנמצאות בסיכון גבוה במיוחד לחזרת המחלה? אירחנו את פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף, בית החולים בילינסון, כדי להבין טוב יותר את התמונה הכוללת.
הנתון החשוב ביותר: מה הסיכוי לחזרת המחלה?
בכל הנוגע לנשים הנמצאות בסיכון מוגבר לחזרת המחלה, מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי "מה שחשוב לנו הוא להבין מה הסיכוי שהמחלה תחזור גרורתית. הסיבה לכך היא שבעולם הרפואה עדיין לא יודעים לרפא מחלה גרורתית, כך שמה שאנחנו עושים הוא ניסיון למנוע הופעה של מחלה גרורתית".
מהם הפרמטרים לפיהם ניתן לחזות את הסיכון לחזרת המחלה?
פרופ' ירושלמי משאלי מסבירה: "הערכת הסיכון מבוצעת על ידי פרמטרים אנטומיים בסיסיים, גודל הגידול (ככל שהגידול גדול יותר, כך יש יותר סיכוי שהוא יחזור), האם יש מעורבות בלוטות לימפה, ופרמטרים של קצב צמיחת הגידול, באמצעות בדיקת חלבון בשם Ki-67".
פרופ' ירושלמי משאלי מסבירה על התהליך הרפואי בו נבחן סוג התא הסרטני והדירוג שלו, אשר נקרא"grade" : "הפתולוג מסתכל במיקרוסקופ ובודק עד כמה המחלה דומה לרקמה נורמלית - ככל שהיא פחות דומה, כך המצב פחות טוב". רמת ה-Grade מדורגת מ-1 ועד 3, כאשר ככל שהמספר גבוה יותר, כך הסיכון לחזרה גבוה יותר.
חשוב להקפיד על בדיקות לאחר ההחלמה
פרופ' ירושלמי משאלי מסבירה כי "היום יש בנוסף פרמטרים מודרניים המבוססים על ביולוגיה מולקולרית. הבדיקות האלו זמינות לחולות, הן נמצאות בסל – ולשמחתנו, מסייעות בקביעת מידת הסיכון לחזרת המחלה. וקבלת החלטות טיפוליות"
פרופ' ירושלמי משאלי מדגישה, כי " הבדיקות והמעקב הם קריטיים, למרות שלפעמים קל יותר להדחיק ואפילו לחגוג אחרי ההחלמה. בשנים האחרונות הטיפולים המונעים את חזרת מחלה נמצאים במגמת שיפור משמעותית מבחינת יעילות והפכו להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית הטיפול".
1 צפייה בגלריה
 פרופ' עינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף, בית החולים בילינסון, על מנת להבין יותר את הדרכים להפחית את הסיכוי לחזרת המחלה
 פרופ' עינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף, בית החולים בילינסון, על מנת להבין יותר את הדרכים להפחית את הסיכוי לחזרת המחלה
פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף, בית החולים בילינסון
(אולפן ynet)
"התרופות החדשות ביותר יכולות למנוע שגשוג של התא הסרטני"
לדבריה, הטיפולים כיום "שונים מבעבר. הם מבוססים על הטיפולים הבסיסיים - לסרטן שד מסוג טריפל נגטיב נותנים טיפול כימי, אבל מוסיפים לכך אימונותרפיה. לגידולים מסוג HER2, מוסיפים לטיפול הכימי תרופות ממוקדות מטרה – תרופות "אנטי "HER2, שמוכוונות לתאים בהם יש ביטוי גדול יותר של הקולטן. אנחנו נותנים גם טיפולים אנטי אסטרוגניים".
משפחת התרופות החדשה ביותר בתחום, מסבירה פרופ' ירושלמי משאלי, "היא משפחת תרופות מסוג מעכבי CDK4-6, שעוזרות במניעת שגשוג התא הסרטני".
"תתחילו בטיפולים המונעים בהקדם האפשרי – אל תתנו לפחד מתופעות לוואי לנהל אתכן"
בהתייחסה לחלון ההזדמנויות המתאים ביותר לתחילת הטיפולים, פרופ' ירושלמי משאלי מסבירה, כי "חשוב להתחיל בטיפולים המונעים בהקדם וההחלטות צריכות להילקח בסמוך לאבחנה". הנחת היסוד של הרופאים, "היא שבחלק מהמקרים תאי הסרטן נכנסו לזרם הדם. אנחנו רוצים להשמיד את התאים האלו ולהביא לריפוי, כדי לא לראות את הגידול שוב. לא בשד ולא באף מקום אחר בגוף".
חלק מהתפקיד של הרופא או הרופאה המטפלים, מספרת פרופ' ירושלמי משאלי, הוא לתווך מידע למטופלות העומדות בפני הרבה מאוד דילמות ורוצות לחזור לחיים שלהן. "לפעמים הפחד שלהן מתופעות הלוואי מנהל את המחשבה שלהן. לכן אחד המשפטים הראשונים שלי לאותן מטופלות הוא 'אנחנו צריכים להחליט ממה אנחנו פוחדים יותר - מתופעות הלוואי, או מחזרת המחלה".
חשוב לזכור, מדגישה שוב פרופ' ירושלמי משאלי, "אם המחלה חוזרת כגרורתית, אנחנו לא יודעים לרפא אותה". מצד שני, ישנן דרכים רבות להפחית ולטפל בתופעות הלוואי. "אנחנו מקפידים על שיח פתוח וגלוי, מסבירים על תופעות הלוואי, מציגים את הטיפול, את התועלת מול ההפסד מבחינת הפחתת הסיכון לחזרת המחלה".
חלק מהנשים, מספרת פרופ' ירושלמי משאלי, "רוצות את המקסימום וייקחו הכל, גם אם מדובר בהפחתת הסיכון באחוז אחד. יש נשים שרוצות כמה שפחות. תפקידי להתחשב במי שיושבת מולי. אפשר לבחור חלקים מתוך הטיפול - אך חשוב להבין מה כל חלק תורם לסיכויי ההבראה".
"חשוב לזכור שהמטרה היא הבראה וריפוי. כשאנחנו יוצאים ממשבר, אנחנו לא רוצים שום דבר שקשור אליו, ופשוט מקווים שלא נצטרך להתמודד איתו שוב".
"חשוב שנשים תדענה לקחת את מה שכדאי להן"
לסיום, פרופ' ירושלמי משאלי אומרת כי "לשמחתנו, בישראל רמת הטיפול בסרטן השד מאוד גבוהה. אנחנו בקדמת הרפואה ומציעים את הטיפולים החדשניים ביותר בתחום. חשוב שהנשים תקבלנה את מה שמגיע להן ותדענה לקחת את הטיפולים שמתאימים להן. הרבה פעמים מחשבה מייצרת מציאות. אם האישה תתרכז בתופעות לוואי, היא תחווה את כל התופעות. אם אישה שלמה עם הטיפול, הוא יעבור בשלום, ואם יהיו מהמורות, אפשר לסייע לנשים להתגבר עליהן. הצוות הרפואי יכול להנחות ולסייע".
*הכתבה מנוסחת בלשון נקבה אך פונה לגברים ונשים כאחד.
בשיתוף אלי לילי