בשיתוף טקדה
מחלות מעי דלקתיות אלו מחלות הנגרמות מפגיעה דלקתית הגורמת למחלה כרונית של המעי ולעיתים איברים נוספים. שתי המחלות העיקריות תחת הגדרה זו הן מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית בהן חולים בישראל כ-50,000 איש, מרביתם צעירים.
התסמינים השכיחים של המחלות הם כאבי בטן, שלשולים, אובדן משקל, אנמיה ודימומים רקטליים שפוגעים מאוד במראה החיצוני וביחסים הבין אישיים והאינטימיים של החולים.
כשמרבית המטופלים עם מחלות מעי דלקתיות הם צעירים בגילאי 20 עד 40 מסביר ד"ר יעקב אולך, מומחה בכיר ביחידה למחלות מעי דלקתיות, מכון לגסטרואנטרולוגיה, במרכז רפואי רבין למה חשוב לשים דגש על שיפור דימוי הגוף כאחד מיעדי הטיפול. צפו בדבריו:
לדבר על תופעות הלוואי שפוגעות במראה אצל מטופלי מחלות המעי
(בשיתוף טקדה)

עד כמה הנושא של דימוי גוף עולה במפגש עם מטופלים בקליניקה?
"נושא דימוי הגוף לא עולה מספיק במפגש בקליניקה". אומר ד"ר אולך "כפי שכולנו יודעים, המפגש בקליניקה תחום בזמן ולא תמיד יש מספיק זמן לדבר על הכול, ואיכשהו נושא דימוי הגוף הרבה פעמים נדחק ולא עולה בצורה מספקת במהלך המפגש עם המטופל".
"יש חשיבות לנושא משום שלמחלות מעי דלקתיות ביטויים קליניים רבים וחלקם יכולים להשפיע מאוד על דימוי הגוף של המטופל, כמו למשל פריחות עוריות אבל גם מחלה פריאנלית, מחלה נפוצה בקרב חולי קרוהן שגורמת למחלה באזור פי הטבעת. כשהיא פעילה יש הפרשה קבועה, ריח רע וכאבים. זה מאוד משפיע על המטופל ועל דימוי הגוף שלו. מפריע מאוד ביחסים אינטימיים והרבה פעמים מטופלים מתביישים להעלות את הנושא וחשוב מאוד שהרופא יהיה קשוב וישאל בעצמו שאלות בנושא".
האם כרופא תמליץ על טיפול אחר משיקולים של תופעות לוואי המשפיעות על המראה החיצוני?
"אני חושב שהרופאים לרוב ימליצו על הטיפול הנכון ביותר בשביל להבריא את המטופל, ולמטופלים הרבה פעמים נושא דימוי הגוף יותר חשוב מהריפוי של המחלה", מדגיש ד"ר אולך את ההבדלים "ולכן לפעמים נוצר איזשהו דיסקרפנס בין הרופא לבין המטופל".
"לדוגמא הניתוחים שלפעמים נדרשים במחלת הקרוהן בהם לעיתים נדרשת סטומה, שזה חיבור בין המעי לדופן הבטן עם שקית. המטופלים לפעמים כל-כך פוחדים מהניתוח שהם עלולים אפילו לא להסכים לעבור אותו. ולכן חשוב שהרופא יהיה קשוב לחשש הזה של המטופל וידבר איתו, ינחה שהמטופל ידע שלרוב, גם אם נדרשת סטומה, היא בדרך כלל זמנית".
יש עוד טיפולים עם תופעות לוואי אחרות כמו השמנה או התקרחות, פריחה עורית מטרידה
"ישנם טיפולים תרופתיים למחלות המעי הדלקתיות כגון טיפול בסטרואידים שבו אנו משתדלים מאוד לא להשתמש לאורך זמן בגלל אותן תופעות לוואי, אבל חשוב מאוד לדעת שאנחנו משתמשים בדרך כלל בטיפול זה לזמן מוגבל, והטיפולים החדשים יותר, טיפולים ביולוגיים, שאנו נותנים כטיפולים כרוניים, בהם יש סיבוכים נדרים מאוד".
"חשוב לא להמנע מטיפול בגלל חשש מתופעות לוואי נדירה וכאן נדרשת אחריות של הרופא, שידע להסביר למטופל עד כמה חשוב שהוא יבריא ושכשתופעת לוואי מתרחשת היא ניתנת לטיפול".
כשהנושא עולה הוא מאוד נוכח גם בתכנון הטיפול, ואם הנושא לא עולה, אתה תעלה אותו כרופא?
"כן. צריך להיות תמיד קשוב לנושא דימוי הגוף. הרבה פעמים הוא נמצא מתחת לפני השטח. למטופל עצמו לא נעים להעלות אותו ולספר שזה מה שמטריד אותו ולכן חשוב שהוא ירגיש בנוח עם הרופא, ואם הוא לא מעלה את זה בעצמו אז חשוב שהרופא יעלה את זה בפניו וככה באמת להגיע לחוף מבטחים" מסכם ד"ר אולך.


בשיתוף טקדה

פורסם לראשונה: 10:44, 23.05.21