בשיתוף אפליקציית BelongIBD

מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית, הן מחלות כרוניות המאופיינות בהתקפים ובהפוגות. שכיחות המחלות בישראל היא מהגבוהות בעולם, ובשנים האחרונות נמצאת בעלייה מתמדת. לאחרונה הושקה אפליקציה, בשם BelongIBD - אפליקציה בהתאמה אישית שמסייעת לחולים במחלות הללו בניהול המחלה.
צפו בפרופ' ניצן מהרשק, מנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות, המרכז הרפואי ת"א, מסביר על האתגרים איתם מתמודדים אנשים שיש להם מחלת מעי דלקתית, והשימוש באפליקציה:

פרופ' מהרשק: "מחלת מעי דלקתית היא מחלה כרונית שמלווה את המטופלים במשך כל החיים שלהם. זו גם מחלה שהיא התקפית וההתקפים לא בהכרח צפויים. בזמן התקף, המטופלים עלולים לסבול מכאבי בטן, משלשולים, דברים שאנשים בדרך כלל נבוכים מלדבר עליהם ביום יום. בנוסף, אלה דברים המפריעים לתפקוד היומיומי, לנסיעות ארוכות, לימודים, חיי משפחה, וגורמות הרבה פעמים לסטרס".
מהי הבשורה אותה מביאה איתה האפליקציה? "באפליקציה יש כמה אספקטים שיכולים מאוד לסייע למטופלים. ראשית, יש שם מידע שהוא אמין. הדבר השני, שיש בה אפשרות להתייעץ עם מומחים באופן אנונימי. בעיקר, כאמור, לאור העובדה שאלה נושאים שלפעמים מביכים את המטופלים".
אז למעשה יש ירידה בסטרס של המטופלים? "ברגע שמטופל מגיע ומסתכל בגוגל, אז הוא בדר"כ מגיע עם סטרס רב, והרבה פעמים הוא גם מקבל כל מיני קונספציות שלא בהכרח נכונות ואז קשה מאוד להתוות את הטיפול הנכון למטופל. כאן, בגלל שיש הרבה אנשי מקצוע שמייעצים לחולים, אז המידע הוא הרבה יותר אמין, ואפשר לבנות ולהתוות איזשהו מסלול טיפולי שמאפשר למטופלים לנהל בצורה יותר טובה את המחלה שלהם. כך שהאפליקציה מאפשרת להם להגיע גם מוכנים יותר למפגש עם הרופא שלהם".
ומה קורה מבחינת הטיפול הניתן בבתי חולים לחולים במחלות הללו? "בבתי החולים יש יחידות למחלות מעי דלקתיות, ששם יש פלטפורמה שיכולה לתת מענה נגיש לאנשים עם מחלות קשות ומסובכות. יש גם מרפאות שאין אותן בקהילה, כמו מרפאות רב תחומיות, שבהן יושבים רופאים שנותנים מענה לאותו חולה באותו זמן. בנוסף, בביה"ח יש גם טיפולים שלא זמינים בקהילה. בדרך כלל במסגרת ניסויים קליניים או כל מיני מחקרים במימון חוקר או ביוזמת חוק, שמאפשר פלטפורמות טיפוליות שאין אליהן נגישות בקהילה".
בשיתוף אפליקציית BelongIBD