בשיתוף Belong.life
האפליקציה שתסייע בהתמודדות עם מחלת הפסוריאזיס
(צילום: Belong.life)

פסוריאזיס הינה מחלת עור דלקתית הנגרמת עקב פעילות יתר של מערכת החיסון. על פי הנתונים, חיים כיום בישראל כ-250,000 איש המאובחנים ומתמודדים עם המחלה באופן כרוני.
לאחרונה הושקה האפליקציה BelongPso הייעודית למתמודדים עם המחלה. האפליקציה מעניקה ללא עלות כלים לניהול וסיוע להתמודדות, וכמו כן משלבת מענה מרופאים, מומחים וקהילה תומכת.
מה מייחד פסוריאזיס ממחלות עור אחרות?
"התפיסה של מחלת הפסוריאזיס היום היא כמחלה סיסטמית, כבר לא מתייחסים לעור בפני עצמו אלה כחלק ממערכות אחרות", מסבירה ד"ר חגית מץ, רופאת עור מומחית לפסוריאזיס, מנהלת מרפאת פסוריאזיס ופוטותרפיה בבית החולים איכילוב בתל אביב, ומנהלת מקצועית "שאל את רופאי העור" באפליקציית BelongPso.
"כאמור מדובר במחלת עור דלקתית כרונית וסביב זה אנחנו יודעים שיכולה להיות מעורבות של מערכות וחלקים אחרים בגוף, כמו למשל של המפרקים. האם כל מי שסובל מפסוריאזיס סובל גם ממחלת מפרקים? לא. אבל לכ-30% מהאנשים החולים בפסוריאזיס יש גם מחלת מפרקים.דוגמא נוספת, מעורבות של מחלת מעיים דלקתית".
"היום אנחנו יודעים שלאנשים שיש להם פסוריאזיס יש יותר נטייה לפתח למשל יתר לחץ דם, סוכרת, שינויים במצב הרוח. כבר לא מתייחסים למחלה בפני עצמה כי אם כחלק מקבוצת מחלות שתחת הכותרת - מחלת הפסוריאזיס".
כמנהלת הקבוצה "שאל את רופאי העור" באפליקציה, איך היא מסייעת לאנשים המתמודדים עם המחלה?
"אני חושבת שהאפליקציה עושה סדר". אומרת ד"ר מץ "היום אנחנו חיים בתקופה שאנו מוצפים במידע שהוא לא תמיד מדויק לצערי, אנשים מאוד רוצים לשתף אבל לא תמיד זה מתאים, נכון או מדויק. ולכן אני חושבת שסמכות מקצועית יכולה לעשות סדר, לנפץ חלק מהמיתוסים וזאת למעשה המטרה של האפליקציה".
מה השאלות הכי שכיחות שמגיעות אליך דרך הפלטפורמה הזאת?
"יש הכל מהכל", היא עונה בחיוך "הרבה פעמים חולים שואלים על מקומות שהם יחסית קשים לטיפול, כמו למשל הציפורניים. "האם אני יכול לטפל?", "האם אני יכולה ללכת לפדיקור ו/או מניקור?", אני מסבירה הרבה פעמים שלק אפשר לעשות אבל אנחנו פחות אוהבים את הלק ג'ל בגלל תהליך העבודה בו והפציעה האפשרית לציפורן".
"אנשים שואלים על הקרקפת, שזה גם אזור מאוד מאתגר, על גנטיקה, "אם אני או בעלי חולים אם גם הילדים יהיו חולים?".
מעבר למידע הרפואי יש גם את הפונקציה של התמיכה הקהילתית והחברתית, זה יתרון או חיסרון כשמדובר במחלה כרונית?
"תמיכה זה דבר מאוד חשוב. השיקוף שיש עוד אנשים שסובלים מאותה מחלה והשיתוף של ניסיון אחרים הוא נהדר ותומך אבל צריך לזכור שלא כל דבר או כל טיפול מתאים לכל אחד ולכן יש מקום להתערבות מקצועית שעושה סדר, מה נכון ומה לא נכון".
האם מידע ברשת יכול להחליף את הקשר עם הרופא המטפל?
"חשוב להבין שממש לא". אומרת מניסיון ד"ר מץ ומסבירה "וזה משני הבטים, הראשון, היכולת לבצע בדיקה פיזיקלית שבעזרתה אני יכולה לתת המלצות מדויקות למטופל הספציפי. ברשת אני יכולה לתת המלצה מאוד כללית, כי אני לא מכירה את המטופל, את הסיפור המשפחתי, הרפואי והטיפולי. אין תחליף לבדיקה פיזיקלית שרואים ונוגעים, זה חלק מבדיקה של רופא עור להסתכל על כל הגוף, לראות את המעורבות. אלה דברים חשובים ולכן גם שאני נותנת תשובה באפליקציה זאת תהיה תשובה כללית, משום שאני לא רואה".
"וההבט השני, חשוב לזכור שהייחוד במחלה כרונית הוא המעקב אצל רופא קבוע שנותן טיפול והמטופל חוזר ואומר מה עזר ומה לא. הקשר עם הרופא הוא קשר חשוב למרות שלפעמים נדמה שאתה יודע הכל, אבל דברים משתנים".
"מחלת הפסוריאזיס עברה שינוי רבים בשנים האחרונות, מגוון הטיפולים הוא עצום החל מטיפול מקומי, פוטותרפיה, טיפולים סיסטמיים, כדורים, טיפולים ביולוגים. במפגש ובמעקב אצל רופא עור מטפל ניתן להתאים למטופל באופן אישי את הטיפול היעיל והטוב ביותר" מסכמת ד"ר מץ.


בשיתוף Belong.life