בשיתוף אסטרהזניקה
"בעבר, קרדיולוגים התעסקו בעיקר עם מחלות הפוגעות בלב והיו שמים דגש מועט יחסית על הכליות של המטופל. היום אנחנו מבינים את הקשר החשוב והמשמעותי ביניהם", מסביר ד"ר איל בן-אסא, קרדיולוג מומחה ומצנתר בכיר, שמשמש כמנהל השירות לצנתורי מסתמים ומחלות לב מבניות במרכז הרפואי אסותא אשדוד.
"אי ספיקת לב" (Heart Failure) הינה מצב שבו הלב אינו מצליח לספק דם וחמצן במידה מספקת לצרכי הגוף. סיבה חשובה שגורמת לאי ספיקת לב היא פגיעה ביכולת ההתכווצות של הלב שעלולה להתפתח לאחר התקף לב לדוגמא, אולם, במחצית מהמקרים, אי ספיקת לב יכולה להגרם דווקא כתוצאה מבעיה בהרפיית שריר הלב למרות שהתכווצותו תקינה.
התסמינים של מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב הם רבים: התלונות הנפוצות ביותר הן ירידה ביכולת ביצוע מאמצים– לעיתים אפילו הקלים ביותר. לעיתים החולים מתלוננים על בצקות ברגליים, קוצר נשימה בשכיבה פרקדן (במאוזן) והרגשה של 'דפיקות לב' מואצות. במצבים בהם המטופל סובל מאי ספיקת לב מתקדמת, הוא יחוש עייפות וחולשה אפילו במצבי מנוחה.

3 צפייה בגלריה
אי ספיקת כליות
אי ספיקת כליות
אי ספיקת כליות
(צילום: shuttetstock)
אי ספיקת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease) היא מצב רפואי שבו קיימת פגיעה ברקמת הכליות וירידה הדרגתית בתפקודן. ישנן דרגות שונות של אי ספיקת כליות, החל מדרגות קלות בהן יש צורך במעקב קפדני והתאמת טיפול תרופתי נאות, וכלה באי ספיקת כליות סופנית שמצריכה טיפולים שיחליפו את תפקוד הכליות. אדם הסובל מאי-ספיקת כליות עלול לסבול מהצטברות של פסולת ונוזלים בגוף, מפגיעה במאזן המלחים בגוף, הפרעה באיזון לחץ הדם ומהפרעה בייצור ויטמינים והורמונים מסוימים אשר הכרחיים לפעילותו התקינה של הגוף. מחלת כליות כרונית עלולה להחמיר במשך הזמן וללא טיפול ומעקב עלולה להגיע למצב מסכן חיים. במקרים של מחלת כליות כרונית סופנית קיים צורך בטיפול דיאליזה להחלפת פעולות הכליה ובהשתלת כליה.
בשנים האחרונות כבר ברור לרופאים על חשיבות הקשר בין המחלות הללו, "החולים המורכבים והקשים ביותר לטיפול, הם אלו הסובלים משילוב של אי ספיקת לב יחד עם אי ספיקת כליות. אי ספיקת הלב משפיעה על הכליות, ואי ספיקת הכליות משפיעה על הלב ומקשה על הטיפול התרופתי באי ספיקת הלב", מסביר ד"ר בן-אסא.
3 צפייה בגלריה
מחלת לב
מחלת לב
מחלת לב
(צילום: shutterstock)
בוחן כליות ולב
אז מה הקשר בין הכליות ללב? מעבר להפרעות בפינוי נוזלים ופסולת שמתרחשות בפגיעה כלייתית, מחלת כליות כרונית היא גם גורם סיכון להתפתחותן של מחלות קרדיווסקולאריות. אי ספיקת כליות מעלה שכיחות לחץ דם גבוה, מופיעה פעמים רבות במטופלים עם סוכרת לא מאוזנת ואף מאיצה את תהליך טרשת והסתיידות העורקים, שילוב של בעיות אלה מגביר את הסיכוי ללקות בהתקפי לב ובשבץ מוחי.
במטופלי אי ספיקת לב המצב מורכב עוד יותר שכן השילוב עם פגיעה בתפקוד הכלייתי יוצר מעגל של הרס עצמי: הגוף מנסה להתמודד עם הירידה בתפקוד הלב על ידי הפעלת מערכות הורמונאליות בכדי להגביר את קצב הלב, את לחץ הדם והפרשת הנוזלים מהכליות, הכליות הפגועות לא מצליחות לעמוד בדרישת הגוף ואף הפגיעה בהן מוחמרת, פחות נוזלים מופרשים ועוד הורמונים מופרשים מהכליות וכך הלב חווה עומס יתר והחמרה של אי הספיקה הלבבית.
הסטטיסטיקה מלמדת שחולים במחלת כליות כרונית סובלים הרבה יותר מבעיות קרדיווסקולאריות בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, למעשה למטופלי אי ספיקת כליות סיכוי גבוה יותר לתמותה ממחלת לב מאשר מלהגיע לדיאליזה.
החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות ישנה התקדמות משמעותית בהבנה של הקשר ההדדי שבין המחלות והמעקב הרפואי אחר חולים עם אי ספיקת לב כולל בין היתר גם בדיקות לתפקודי הכליות כדי לזהות מוקדם סיבוכים בכליות.

3 צפייה בגלריה
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
(צילום: shutterstock)

סוכרת – גורם סיכון משמעותי

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות בעולם המערבי ונחשבת לגורם סיכון משמעותי גם לאי ספיקת לב וגם לאי ספיקת כליות. על פי נתוני ה-AHA (איגוד הלב האמריקאי) מחלת הסוכרת מכפילה את הסיכון לפתח אי ספיקת לב, בהשוואה לאדם שאינו סוכרתי שיש לו את אותם גורמי סיכון (יתר לחץ דם, עישון, הפרעה בשומני הדם, סיפור משפחתי של מחלות לב). סיבת התמותה השכיחה ביותר בחולי סוכרת היא מחלות לב וכלי דם.
בנוסף, חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לסבול מאי ספיקת כליות כתוצאה מפגיעה בכלי הדם המצויים בכליות, ומעלייה בלחץ הדם שגורמת לעליה בלחץ התוך-כלייתי. מחלת כליות מתפתחת בקרב כ-40% מחולי סוכרת מסוג 2 ,ולכן על מנת למנוע התדרדרות ונזק קבוע, חשוב שאנשים החולים בסוכרת יקפידו לעקוב אחר תפקודי הכליות שלהם.
טיפולים חדשים ויעילים
עד כה הטיפול התרופתי בחולי אי ספיקת כליות ומחלת כליות כרונית כלל בעיקר מעכבי מערכת רנין אנגיוטנסין ומשתנים. בשנים האחרונות פותחו טיפולים חדשים מסוג "מעכבי "SGLT2 שיכולים לסייע לטפל בחולים עם סוכרת, חולים עם אי ספיקת כליות וחולי אי ספיקת לב. התרופות בקבוצת הטיפול הזו פותחו במקור במטרה לאזן את רמות הסוכר בדם ולמנוע את סיבוכי הסוכרת. בהמשך הצטברה ההבנה כי מעכבי SGLT2 מטפלים היטב גם באי ספיקת לב ובמחקרים גדולים הוכח כי התרופות מקבוצה זו יכולות להפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה מאי ספיקת לב, וזאת ללא קשר לנוכחות או העדר סוכרת.
במקביל לממצאים על היעילות באי ספיקת לב הוכח כי התרופות ממשפחת מעכבי SGLT2 – נמצאו יעילות גם בשמירה על הכליות. נמצא שתרופות אלה מאטות את קצב ההתדרדרות של מטופלים עם אי ספיקת כליות והפחיתו את הסיכון להגיע לדיאליזה, או תמותה בשל סיבות כליתיות או קרדיווסקולריות שוב ללא קשר עם למטופל יש או אין סוכרת. למעשה מעכבי SGLT2 הפכו להיות אחד מאבני היסוד בטיפול התרופתי הן של מטופלי אי ספיקת לב והן של מטופלי אי ספיקת כליות.
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 14:33, 26.11.23