בשיתוף אסטרהזניקה
"אני כל הזמן נמצא בחששות שיום אחד אזדקק לטיפולי דיאליזה", משתף רפי תורג'מן (56) מהגליל, שלפני מספר שנים גילה, לגמרי במקרה, שהוא סובל ממחלת כליות כרונית. ''אני איש קבע לשעבר ולאורך השנים אנו נקראים להגיע לבדיקות שגרתיות כדי לעקוב על מצבנו הרפואי", הוא מספר. ''לפני מספר שנים, באחת הבדיקות האלו, גילו שיש לי בעיה בתפקודי הכליות ועל אף שמבחינתי הרגשתי טוב, המליצו לי להתחיל מעקב אצל נפרולוג". בשלב זה תורג'מן עדיין לא הוגדר כסובל ממחלת כליות כרונית שבעבר גם נקראה אי ספיקת כליות כרונית, אלא נדרש למעקב בלבד, אך לצערו תוך תקופה קצרה הבעיה החריפה.
''הוגדרתי רשמית כסובל מהמחלה'', הוא נזכר, ''המדדים הצביעו על כך שהכליות שלי מתקשות לתפקד. מה שהלחיץ אותי הייתה העובדה שכלל לא הרגשתי את ההתדרדרות הזאת, לא היו תסמינים שיתריעו על כך. למדתי את זה רק מהבדיקות ומהמעקבים הרפואיים''.
2 צפייה בגלריה
רפי תורג'מן
רפי תורג'מן
רפי תורג'מן
(צילום: אלבום פרטי)
מאז שהחל לסבול ממחלת כליות כרונית רפי מספר על השפעה דרמטית על חייו. "מדי פעם יש כאבים ועצם הידיעה שיש לך בעיה שעלולה לסכן את חייך משפיעה על שגרת חיי'', הוא מתוודה. "הפחד הגדול הוא שאצטרך להגיע שלוש פעמים בשבוע לטיפולי דיאליזה, בשבילי זה כמעט לגמור את החיים. גם אמי סבלה ממחלת כליות. היא עברה שתי השתלות וטופלה בדיאליזה במשך שמונה עשרה שנים. אני יודע כמה זה נורא".

אבחון מוקדם של הבעיה מפחית משמעותית את הסיכון

הכליות אחראיות על סינון הדם בגופינו. בין היתר, דרכן הגוף מסלק מהדם חומרי פסולת, מלחים ונוזלים מיותרים. כליות שאינן מתפקדות כהלכה עלולות להביא למצב בו חומרי פסולות שצריכים להיות מסולקים מהגוף יצטברו בו. התסמינים של מחלת כליות כרונית הם מגוונים ויכולים להתבטא באופן שונה. בין היתר, כאשר הכליות לא מפנות את כל הנוזלים המיותרים מהגוף עלולים להופיע קוצר נשימה ולחץ דם גבוה. פסולת שמצטברת בגוף יכולה להוביל להפרעות בשינה, בחילות והקאות, חולשה ועייפות. פגיעה כלייתית עלולה להוביל להיחלשות העצמות ואף לשיבושים בתפקוד הלב וסיכון מוגבר לאירוע קרדיו-וסקולרי.
יש לציין שמחלת כליות כרונית מהווה בעיה משמעותית במערכת הבריאות ומתבטאת במספר דרגות חומרה. אלו נמדדות בבדיקות דם ושתן אשר אומדות את יכולת הפינוי הכלייתי של החולה. אבחון מוקדם של הבעיה וטיפול תרופתי נכון עשוי להפחית משמעותית את הסיכון להתדרדרות ולסיבוכים שעלולים במקרים מסוימים להביא למצב של אי ספיקת כליות ותלות בדיאליזה.
מנתונים בארצות הברית, כ-10-17% מהאוכלוסייה הבוגרת, לרוב מעל גיל 55, סובלת ממחלת כליות כרונית, אך לאו דווקא מודעת לכך. כ- 60% מהסובלים בבעיה זו נמצאים בדרגת חומרה גבוהה. אנשים שנמצאים בסיכון למחלת כליות כרונית הם מגוונים וכוללים חולי סוכרת, חולים שבמשפחתם היסטוריה של מחלת כליות, אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, אי ספיקת לב או מחלת כלי דם כלשהי. כאמור, גם לגיל תפקיד משמעותי.
למזלו של רפי האבחנה שהוא סובל ממחלת כליות כרונית נעשתה בשלב מוקדם. בהתאם להמלצה הרפואית שקיבל הוא נוקט בצעדים שעשויים להאט את התפתחות המחלה. ''חשוב לשמור על אורח חיים נכון, בין היתר, לחץ דם נמוך ושמירה על תזונה נכונה המותאמת לכליות", הוא משתף, "לא רק שזה לא מצב קל, זו ממש נכות. אתה מוגבל מבחינת מזון ושתייה וצריך להיפרד ממזונות שהיית רגיל לאכול ולשתות כל חייך, כי כעת הם מסכנים את בריאותך. זה מטלטל''.
2 צפייה בגלריה
רפי תורג'מן
רפי תורג'מן
רפי תורג'מן
(צילום: אלבום פרטי)
רפי גם עורך בדיקות שמטרתן לבחון האם למחלה שלו יש קשר גנטי. ''בשל העובדה שגם אימי סבלה מאי ספיקת כליות אני רוצה להיות בטוח שילדיי אינם נמצאים בסיכון גם הם'', הוא אומר, "אני נמצא במעקב תכוף, אחת לשלושה חודשים, שמטרתו היא להרחיק את היום בו אזדקק לדיאליזה''.
רפי קורא לאנשים להיבדק ולא לזלזל בשמירה על תזונה נכונה. ''חשוב להישמר מסוכר ומכולסטרול. כל נושא הנתרן גם הוא חושב מאין כמוהו. בכלל, אני חושב שאנשים מעל גיל 40 חייבים להיבדק. זו מחלה שאפשר באמצעות טיפול נכון למנוע מראש את ההתדרדרות שלה וכדאי לעשות זאת, כי כשההתדרדרות תופסת תאוצה קשה מאוד לעצור אותה''.
החששות התמידיות שמלוות את רפי כרוכות גם בדאגה שמא יזדקק בעתיד להשתלת כליה. ''ראיתי איך אימי התמודדה פעמיים עם השתלה, וזה ממש לא פשוט. אני חושש מזה מאוד כי לא בטוח שיהיה לי תורם. אין מספיק איברים להשתלה במדינת ישראל והתהליך בחו''ל יקר מאוד. אני מקווה שתתאפשר לאנשים כמותי לקבל טיפול שיכול למנוע את התדרדרות הכליות ואולי להחזיר את השעון לאחור".
בשיתוף אסטרהזניקה




פורסם לראשונה: 22:10, 29.12.21