בשיתוף MEDPAGE
אף אחד לא רוצה לקבל את הבשורה מהרופא על כך שחלה בסרטן, ובטח שלא סרטן גרורתי. אבל מהי מחלה גרורתית עם "מעט גרורות", איך אפשר לטפל בה ובאילו סוגים של המחלה הטיפול אפקטיבי יותר?
מהו סרטן עם "מעט גרורות" וכמה אגרסיבי הוא?
באופן מסורתי, רופאים הבחינו בשלושה שלבים עיקריים בהתפתחות מחלת הסרטן - מחלה מוקדמת, מחלה מתקדמת מקומית ומחלה גרורתית, שלמעשה משקפות את סיכויי ההחלמה של המטופל ואת אפשרויות הטיפול במחלה.
עם זאת, במהלך השנים למדנו שמאפיינים מסוימים של הגידול עצמו עשויים להשפיע באופן חלקי על ההבדלים בהישרדות של חולים בקטגוריות הללו, במיוחד בין שלבים מוקדמים לשלבים מתקדמים מקומית. מעבר לכך, המחקר בנושא הראה דוגמאות נוספות שהראו חוסר שלמות של המודלים המפושטים הללו שמשמשים גם היום באופן שגרתי בקליניקה של הרופא.
בין היתר, עדויות שהצטברו עם השנים הראו כי גם את הסיווג הקלאסי של מחלה גרורתית, ניתן לעיתים לחלק לסרטן עם גרורות "מרובות" בהשוואה לגרורות "מעטות" (בין גרורה אחת ל-5 גרורות), מצב המכונה "סרטן אוליגומטסטטי".
באילו סוגי סרטנים עם גרורות מעטות ניתן לטפל בהצלחה רבה יחסית?
בשונה מסרטן עם גרורות מרובות, בסרטן עם גרורות מעטות מקרים כמו למשל בגרורות בכבד, בקרצינומות המעי הגס, גרורות ריאתיות מסרקומות ובסרטן תאי כליה הופיעו בשנים האחרונות טיפולים שמסייעים לעיתים להביא לריפוי של המחלה. בנוסף, גם בחלק מהמקרים של סרטן הפה הלוע חיובי לוירוס הפפילומה (HPV) ישנם גם סיכויים לריפוי.
אילו טיפולים מבוצעים לטיפול באותן גרורות?
ישנם מגוון טיפולים לאותן גרורות מעטות, ביניהן ניתן למנות טיפולים כמו קרינה מקומית, כימותרפיה תוך צפקית (טיפול לסרטן מתקדם באזור הבטן), וקריותרפיה (טיפול בסאונת קור).
מגוון הטיפולים מצריך בחירה מדוקדקת של המטופל והמחלה המתאימים לכל טיפול ספציפי. בנוסף, הטיפולים המורכבים הללו דורשים מיומנות מיוחדת וניסיון רב בביצוע אותן פעולות.
הכותב הוא פרופ' יצחק אביטל – כירורג אונקולוגי, מנהל המחלקה הכירורגית-א' ומרכז הסרטן במרכז הרפואי סורוקה.
פרופ' אביטל מתמחה במחלות סרטן מורכבות של הלבלב, כבד, דרכי מרה, ושט, קיבה, מעיים, סרקומות (גפיים ובטנים), שד, מלנומה, אדרנלים, וגידולים אנדוקריניים שונים כולל בלוטת התריס והפרהטירואיד. פרופ' אביטל למד בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק והתמחה בכירורגיה כללית בבית החולים המפורסם סידרס סיני בלוס אנגלס ולאחר מכן השלים שלוש התמחויות-על.
בשיתוף MEDPAGE


פורסם לראשונה: 17:04, 03.07.24