בשיתוף מדפייג'
מטבע הדברים, כולנו טרודים בענייני המלחמה ובדיווחים השונים. הקורונה, שהגיחה לחיינו בשנת 2020, נראית ממש כמו זיכרון רחוק מעולם אחר לחלוטין - אבל מתברר כי הקורונה לא באמת הלכה מאיתנו והיא עדיין כאן, עם גלי תחלואה משמעותיים שפורצים מעת לעת.
פרופ' יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, בחולון, התארחה בפרק חדש של "מישהו מטפל בך" וישבה לשיחה עם ד"ר מאיה רונן על כל העדכונים החשובים בעולם הקוביד 19. "יש קורונה, היא חיה ובועטת" אומרת פרופ' מאור. "זו לא התחלואה המטורפת שראינו בתחילת המגפה, עוצמתה יותר נמוכה אבל יש בה עדיין שני מרכיבים משמעותיים: סיבוכים עקב מחלות רקע, והעובדה שבניגוד לשפעת, ודלקת ריאות היא עדיין אינה מחלה עונתית. לכן, כמות החולים גדולה יחסית לשפעת או נגיפים אחרים".
התמותה דומה לשפעת - מעט יותר גבוהה. אלה לא המספרים שהיו לה בהתחלה, אך הם עדיין גבוהים ולא מדובר רק בתמותה: ישנם גם תסמינים של פוסט קורונה, כמו החמרה של מחלות לב, סיבוכים בדרכי הנשימה ותסמינים נוספים.
פרופ' מאור מבקשת: "קריטי שאנשים בקבוצות הסיכון יוסיפו להיבדק. למה? כי אז אפשר להציע טיפול, שהוא מוגבל בזמן וניתן לתת אותו רק בתחילת המחלה. אם נמתין יותר מדי זמן נפספס את ההזדמנות לשנות את מהלך המחלה".
לגבי הטיפולים האפשריים בקורונה כיום, הוסיפה פרופ' מאור כי "יש תרופות שאמורות למנוע את המשך ההידרדרות, אותן יש לקחת בתחילת המחלה. התרופות האלו יעילות למנוע סיבוכים, אשפוזים ותמותה. השאלה איזו מהן לקחת תלויה במחלות רקע ובתרופות אחרות שהמטופל לוקח. ישנה תרופה נוספת, הניתנת בהזרקה לווריד וניתנת לאנשים שמתאשפזים והם במצב קשה יותר".
ומה לגבי חיסונים? לדברי פרופ' מאור, "לפי מה שידוע לנו, כדאי למי שבקבוצות סיכון להתחסן לפחות פעם בשנה. מי שבקבוצות סיכון רציניות יותר כמו מדוכאי חיסון, מושתלים ואחרים – מומלץ להם להתחסן אפילו פעמיים בשנה. בכל מקרה יש ערך נוסף לתוספת החיסון. אם אדם כבר התחסן או חלה בעבר, בהחלט כדאי לקבל מנה נוספת של חיסון. לגבי נשים בהריון - בטוח לחלוטין להתחסן בהריון. מעניין לראות ששפעת נותרה מחלה קשה לנשים בהריון - וקורונה פחות".
בשיתוף מדפייג'