בשיתוף מדפייג'
כימותרפיה תוך-צפקית היפרתרמית או בקיצור, HIPEC היא אפשרות טיפול פורצת דרך המעניקה תקווה לחולים המתמודדים עם גידולים סרטניים ממאירים בפני השטח של הצפק (חלל הבטן).
מקורו של הטיפול הוא במחקרים פורצי דרך של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI), והוא התפתח והפך להליך משמעותי באונקולוגיה המודרנית, שמציע תוצאות משופרות והישרדות ארוכה יותר לחולים.
2 צפייה בגלריה
סרטן הקיבה
סרטן הקיבה
סרטן בחלל הבטן
(צילום: shutterstock)
מה כולל הטיפול?
הטיפול כולל תהליך דו שלבי שלעיתים רבות משולב עם ניתוח שנקרא "ניתוח ציטורדוקטיבי" או CRS. ראשית, מבצעים את הניתוח הציטורדוקטיבי, במהלכו מתרחשת הסרה קפדנית של גידולים סרטניים גלויים ורקמות חולות הנראות לעין מחלל הבטן. ההצלחה של הניתוח הציטורדוקטיבי מוערכת באמצעות מדד המכונה Peritoneal Carcinomatosis Index, או PCI, אשר מעריך את היקף התפשטות המחלה בחלל הבטן. PCI נמוך יותר מצביע על סיכויים טובים יותר להצלחה של הליך HIPEC, אם כי שיקולים מותאמים אישית הם קריטיים בהליך קבלת ההחלטות, בהתחשב בגורמים כגון גיל ותחלואה נלווית.
השלב השני הוא הליך ה-HIPEC, הכולל הזלפת כימותרפיה ישירות לתוך חלל הבטן. בניגוד לכימותרפיה מסורתית, שאינה חודרת לגידולים על פני הצפק ביעילות במתן תוך ורידי פשוט, בהליך HIPEC הגידולים נחשפים בצורה ישירה לכימותרפיה בטמפרטורה של 43 מעלות צלזיוס. סביבה חמה זו משפרת את יכולת הכימותרפיה להרוג תאים סרטניים תוך מזעור הרעילות המערכתית של התרופות.
במהלך הליך HIPEC נעשה שימוש בציוד מיוחד לשמירה על תנאים מדויקים. מד טמפרטורה, קטטרים ומכונת הזלפה משמשים כדי להזרים ולפנות את התרופות הכימותרפיות בתוך הבטן, תוך וויסות הטמפרטורה המדויקת ביותר ליעילות מקסימלית. משך ההליך משתנה בהתאם להיקף התפשטות הסרטן בחלל הבטן, והוא נמשך בדרך כלל סביב 8.5 שעות בממוצע.
2 צפייה בגלריה
 טיפול כימותרפי
 טיפול כימותרפי
טיפול כימותרפי
(צילום: shutterstock)
למי מתאים לעבור את הטיפול?
HIPEC הוא טיפול מבטיח לסוגי סרטן בטן שונים, כולל סרטן המעי הגס, סרטן הרקטום, הקיבה, השחלות, סרקומה, אנדוקריני, ובאופן נדיר הלבלב, בין היתר. הוא מכוון לטיפול בחולים עם סרטן ששלח גרורות לצפק, ומציע אפשרות טיפול יעילה יותר בהשוואה לכימותרפיה מסורתית.
הבחירה בטיפול זה תלויה בגורמים שונים כגון סוג הסרטן. ההליך מתאים בעיקר לסרטן בחלל הבטן, ובפרט סרטן מעיים ושחלה. בין הגורמים שחשוב לקחת בחשבון - שלב המחלה, היסטוריית טיפולים קודמת, המצב בריאותי של המטופל, מטרת הטיפול האם מדובר בטיפול מרפא או פליאטיבי, למשל להקלה על מיימת והתוויות נגד לטיפול.
שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע בתחום הבריאות מבטיח תוכניות טיפול מותאמות אישית, המשפרות את התוצאות עבור חולים עם ממאירויות על פני הצפק.
מה הסיכונים של הטיפול?
בעוד HIPEC מראה תוצאות מבטיחות, ההליך הוא לא נטול סיכונים. סיבוכים של הניתוח ופרוצדורת HIPEC כוללים ביניהם רעילות לדם, רעילות לכליות, אשפוז ממושך, ריפוי פצע ממושך. עם זאת, ההתקדמות בטכניקה ובבחירת המטופלים המתאימים יותר לעבור את ההליך שיפרה את הבטיחות והיעילות, וכיום הסיכון לסבול מתופעות לוואי מסוכנות קטן ביותר משמעותית.

מהי ההתקדמות בשנים האחרונות של הטיפול?

מחקר עכשווי ממשיך לחדד את פרוטוקולי הליך ה-HIPEC, תוך אופטימיזציה של שילובי תרופות כימותרפיות הניתנות בטיפול, פרמטרים של העירוי התוך בטני והקריטריונים לבחירת המטופלים שיפיקו תועלת מהליך זה. ניסויים קליניים ומחקרים הוכיחו את יעילותו של הליך HIPEC בשיפור תוצאות הישרדות בהשוואה לטיפול סיסטמי (דרך הוריד) בלבד, במיוחד באוכלוסיות חולים נבחרות.
לסיכום, הליך HIPEC מייצג שינוי בתפיסה ביחס לטיפול על פני הצפק. על ידי שילוב של דיוק כירורגי עם מתן כימותרפיה ממוקדת ומקומית, הליך HIPEC מציע תקווה מחודשת לחולים המתמודדים עם סרטן בטן בשלב מתקדם.
בשיתוף מדפייג'

פורסם לראשונה: 09:56, 26.05.24