בשיתוף מדפייג'
המנופאוזה, שרבים קוראים לה גיל המעבר, היא תהליך ביולוגי טבעי המסמן את הפסקת פוריות האישה. הוא מאובחן רשמית כשנה לאחר הוסת אחרונה. אך התסמינים יכולים לבוא גם הרבה לפני כן. במהלכו, יש ירידה דרמטית בהורמוני המין הנשיים והוא מלווה לעיתים בשינויים גופניים, נפשיים ואפילו שכליים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות חיי האישה.
האופן בו המנופאוזה באה לידי ביטוי שונה מאישה לאישה ויכול גם להשתנות בחומרתו ועם הזמן. מודעות למצב ופנייה לעזרת גורם מקצועי כמו אנדוקרינלוג ו/או רופא נשים יכולות לסייע רבות לנשים בהתמודדות עם אתגרי התקופה הזאת ושיפור איכות החיים.
במה המנופאוזה מתבטאת?
גיל המעבר מתחיל בסביבות גיל 50, באמצע החיים ובשיא הקריירה - אבל התסמינים יכולים לפרוץ גם כמה שנים קודם או לאחר מכן. יש נשים שעוברות זאת בצורה טובה, ללא תסמינים – ולאחרות זו ממש טלטלה וסערה רגשית וגופנית.
התסמינים המוכרים יותר הינם: גלי חום, הזעות לילה, יובש ואי נוחות נרתיקית עם דימומים לא סדירים וירידה בחשק המיני. יחד עם זאת, ישנם תסמינים רבים נוספים, שמשתנים בין אישה לאישה: דפיקות לב, סחרחורת, רגזנות, דכדוך, שינויים במצב הרוח, בעיות בזיכרון וירידה ביכולות, תחושת "ערפל מוחי", בעיות שינה, השמנה בטנית, כאבי מפרקים, כאבי שרירים, שינויים בשיער ובעור ואפילו טינטון.
בנוסף לתסמינים אלו, קיימת גם האצת מחלות כרוניות ושינויים מטבוליים עם הגברת הסיכון למחלות קרדיוסקולריות ואוסטאופורוזיס(הדלדלות העצם).
1 צפייה בגלריה
אישה מביטה למצלמה
אישה מביטה למצלמה
הגעתן לגיל המעבר? הנה מה שחשוב לדעת
(צילום: shutterstock)
איך אפשר לטפל?
ניתן וחשוב לטפל על מנת להקל על התסמינים ולמנוע האצה של מחלות כרוניות, הדרדרות של מצב העצם ואף ידוע שהטיפול הורמונלי יכול למנוע סרטן מסוג המעי הגס.
הטיפול ע"י אנדוקרינולוג הוא כוללני והוליסטי ומתייחס לכל האספקטים הבריאותיים, נפשיים, גופניים וגורמי הסיכון של המטופלת הספציפית. הטיפול יתחיל בתשאול מקיף על מחלות רקע ואיפיון התסמינים חומרתם ותדירותם. בדיקה גופנית יסודית ואם צריך השלמת בדיקות הדמיה ובדיקות דם.
הטיפול כולל בראש ובראשונה הקפדה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית, תזונה נכונה והפסקת עישון בשילוב עם טיפול הורמונלי חליפי (אסטרוגן ופרוגסטרון). האפשרויות הטיפוליות הן רבות ומגוונות ומותאמות לכל אשה בהתאם לתסמינים ולמחלות רקע. קיימים תכשירים רבים – לכל אחד היתרונות והחסרונות שלו, ולכן חשוב להיוועץ בגורם מקצועי.
עד גיל 60, או עד 10 שנים מתחילת המנופאוזה. ישנו חלון הזדמנויות לטיפול: ככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר הוא מיטיב יותר ופחות מסוכן עבור האישה.
לנשים שאינן יכולות ליטול טיפול הורמונאלי חליפי, קיימים תכשירים שונים ומגוונים בהתאם לתסמינים. ניתן להיעזר ברפואה משלימה, ביוגה ובדיקור.
חשוב לשים לב לאופן בו המטופלת מגיבה לתכשירים, כדי להבטיח שהם מסייעים לה. לכן, מומלץ לנשים בשלב זה של החיים להקפיד על מעקב מסודר אצל רופא נשים, כירורג שד ואנדוקרינולוג ולבצע ממוגרפיות. במקרי הצורך ניתן להיעזר בתזונאית.
עם הכוונה נכונה, אפשר לצלוח את גיל המעבר בצורה מיטבית ולהעצים את האישה בפרק הבא בחייה.
בשיתוף מדפייג'

פורסם לראשונה: 10:29, 13.10.24