בשיתוף כמוני
1 מתוך 8 זוגות ימצאו את עצמם מתמודדים עם בעיית פוריות שתצריך טיפול כלשהו. הסתכלו רגע על הנתון הזה, והבינו מה הפער בין כמות האנשים שמתמודדים עם האתגרים הללו, לבין אלה שממש מדברים על זה באופן גלוי. הטיפולים כרוכים בתהליכים מתמשכים של קבלת החלטות מורכבות, כגון בחירת סוגי הטיפולים, מספר מחזורי הטיפול, ואפשרויות לטיפולים חלופיים. כל אלה מוסיפים לעומס הרגשי הקיים ממילא, ועלולים ליצור תחושה של בדידות ומצוקה. והנה עוד נתון - מחקרים מראים כי כשליש מהנשים עם בעיות פוריות מתמודדות עם תסמיני חרדות ודיכאון, בהיקפים דומים לאלו המדווחים בקרב חולים במחלות קשות.
כדי לפרוץ את אותה בדידות החליטו באתר "כמוני" על הקמת קהילה לנשים מטופלות פוריות. הקהילה מספקת להן מענה בשני נתיבים משמעותיים – תשובות לשאלות מקצועיות מפי מומחים בתחום ומדריכים נגישים ואמינים, וכן דרך מענה רגשי ושיתוף. מדובר למעשה במרכז תוכן איכותי, ובמה להתייעצות לנשים המתמודדות עם בעיות פוריות שונות. השאיפה היא להעניק להן גישה לתוכן מדעי מקיף, אמין ומהימן אודות בעיות הפוריות, הטיפולים והחידושים האחרונים בתחום. "בתוך ים המידע שקיים ברשת, חשוב להנגיש מידע מהימן, מקצועי וזמין," מסביר פרופ' אבי בן-הרוש, מומחה במיילדות בגינקולוגיה ובפריון מהמרכז הרפואי בלינסון, פתח תקווה, שמשמש המנהל המדעי של הקהילה. "חשוב לעודד מטופלים ומטופלות לא להתבייש, ולא להפוך את העניין הרגשי למוקד קושי נוסף, שכן יש מספיק אתגרים בטיפולי פוריות".

2 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
(צילום: shutterstock)
מה מייחד את הקהילה הזאת?
"הצורך בקהילה הזו נולד מתוך ההבנה שבקהילות ברשתות חברתיות, יש פחות התייחסות של הגורמים המקצועיים. היה לי חשוב שהטון של התשובות ומי שייתן את ההכוונה יהיה גורם רפואי מהתחום. אנחנו מקפידים שהסגנון של מתן מידע יהיה מונגש, זהיר ורגיש. הדבר האחרון שאתה רוצה זה להטיל על מישהי רגשות אשמה או לומר לה לעשות משהו שהוא בניגוד לרצון או לבשלות שלה להורות. חלק גדול מהנשים בהחלט לא בשלות לקבלת החלטות מסוימות, ואני צריך לכבד את זה. כמו כן, צריך להיזהר מכל מיני אמירות שלא מקדמות כמו: 'את לחוצה, בגלל זה את לא נכנסת להריון'. אין מה להוסיף לחצים ומתחים להליך שמטבעו מאתגר ממילא".
רכבת הרים רגשית
לצד האתגר הפיזי והביולוגי, נשים שעוברות טיפולי פוריות סובלות מרכבת הרים רגשית. ככל שהן בזוגיות ברכבת ההרים הזאת נוסע/ת לצידן בן/בת זוג, שגם הם עוברים טלטלה לא פשוטה. "הלחצים החברתיים והתרבותיים להביא ילדים לעולם, במיוחד בחברה הישראלית, מעצימים את התחושות ומגבירים את המתח הנפשי", מסבירה ד"ר נירית פליבצקי, עובדת סוציאלית מומחית בריאות וטראומה במרפאה לפוריות במרכז הרפואי כרמל. ד"ר פליבצקי היא אחת מנשות המקצוע שלקחו חלק בכתיבת המדריך שעוסק בהתמודדות הרגשית של המטופלות והמטופלים. "יש תחושות של חריגות, אשמה, בגידה של הגוף, כישלון, עצב ובלבול ופגיעה בערך העצמי," היא מסבירה. "מצבים אלה עלולים לייצר קונפליקטים בזוגיות וריחוק חברתי".


2 צפייה בגלריה
פונדקאות אם פונדקאית פוריות
פונדקאות אם פונדקאית פוריות
רכבת הרים רגשית
(צילום: shutterstock)
מה יכול לעזור להתמודד?
בקהילה החדשה של "כמוני" תוכלו למצוא מידע, מדריכים וייעוץ בכל התחומים. מטיפים לשמירה על תקשורת פתוחה עם בני הזוג, משפחה וחברים קרובים, חשיפה למידע מהימן על התהליך הצפוי, איך לדאוג לעצמך – פיזית, נפשית ורוחנית, וגם שיח ישיר וכנה על גבולות שאפשר וכדאי להציב לטיפולי הפוריות כדי לשמור על איזון בחיים.
בשיתוף כמוני