שרות לציבור. מוגש בשיתוף חברת מרק
לפי סל התרופות, בדיקת הקולונוסקופיה מומלצת מגיל 50. לפי המלצות של ארגוני רופאים אירופאים ואמריקאים, מומלץ לבצע את הבדיקה כבר מגיל 45, ואפילו - במקרים מסוימים של גורמי סיכון, כבר בגיל 40.
"אנחנו, בישראל, מבקשים מכולם לבצע זאת רק מגיל 50", מדגישה ד"ר ולריה סמיניסטי. "אני חושבת שקולונוסקופיה כבדיקת סקירה, היא יותר למניעה - אנחנו הרי מחפשים פוליפים. כל פוליפ שנמצא בבדיקה צריך לכרות אותו".
"כל סרטן מתפתח מפוליפ אבל לא כל פוליפ הופך לסרטני, לכן כל הפוליפים צריכים לצאת. יכול להיות שמישהו שעשה עכשיו קולונוסקופיה ומצאו לו פוליפ, זה הציל לו את החיים. יכול להיות שהאדם הזה שאנו מדברים על תסמינים בכלל לא יגיע לתסמינים האלו בגלל בדיקת הקולונוסקופיה", מוסיפה ד"ר סמניסטי. "כשאנו מדברים על תסמינים אנו מדברים על חולשה כללית, סימן לאנמיה, שינויים בהרגלי צואה, יכול להיות גם דם בצואה. כשמופיעים תסמינים אילו אני ממליצה לא לחכות - להגיע לרופא משפחה ולספר מה מפריע. המסר שלי למטופלים - תעשו משהו כדי לא לפגוש אותי".
"היקף הגילוי של סרטן המעי הגס בשלב מוקדם יותר עולה, וזה משמח אותנו, הרופאים. דרך הטיפול של מטופלים שגילו את המחלה בשלב מוקדם, שונה לחלוטין מאילו שגילו אותה בשלב גרורתי. זו הסיבה שאנו מחפשים פוליפים, או שאם מצאו משהו קטן מיד עושים ניתוח. לכן, תקשיבו לגוף שלכם, אל תתביישו ללכת לרופא ולהגיד משהו. וגם אם גילו את המחלה, לנו הרופאים יש מה לעשות". בהתייחס לשאלה על שגרת הבדיקות והטיפולים בזמן מלחמה, במצב חירום, אומרת ד"ר סמיניסטי כי "למדנו איך לחיות ואיך להמשיך לטפל במטופלים אונקולוגים, אפשר להשוות את המצב הנוכחי למצב שהיה בימי הקורונה. גם בקורונה לא ידענו מה לעשות בהתחלה. בדיקות רבות לא התבצעו. דחו הרבה בדיקות. וקרוב לוודאי עכשיו או יותר מאוחר, נקבל את התוצאות של הדחיות האלו.
שרות לציבור. מוגש בשיתוף חברת מרק

פורסם לראשונה: 13:42, 17.03.24