תרופה בולטת לטיפול בהשמנה בישראל כיום היא וויגובי המכילה את החומר הפעיל סמגלוטייד. סמגלוטייד דומה להורמון טבעי הקרוי GLP-1 המשתחרר מהמעיים לאחר ארוחות, מאט את קצב התרוקנות הקיבה ומגביר תחושת שובע. בזכות פעילותה במספר מנגנונים משולבים, וויגובי גורמת להפחתה משמעותית מאוד במשקל - הרבה יותר מתרופות ההרזיה שהגיעו לפניה.
תרופות בולטות נוספות הן מונג'רו וזפבאונד - המכילות את החומר הפעיל טירזפטייד. טירזפטייד מהווה נגזרת סינטטית של ההורמון GIP שמגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב ומזרז את תהליך חילוף החומרים של שומנים בגוף. ההורמון GIP גם מפחית צריכה של מזון, תורם להגברת שריפת הקלוריות ומשפיע על קולטנים בגוף מסוג GLP-1. מונג'רו וזפבאונד עדיין אינן משווקת בישראל אך צפויות להגיע בקרוב.
לצד תרופות אלה קיימות תרופות הרזיה נוספות, ובהן גם כאלה הניתנות בטבליות ולא בצורת זריקות להרזיה.
1. מגיל 12
וויגובי מאושרת על ידי משרד הבריאות בישראל לירידה במשקל, בשילוב עם דיאטה ופעילות גופנית, למטופלים בוגרים עם השמנת יתר (מדד BMI מעל 30) או מטופלים עם עודף משקל (מדד BMI מעל 27) בשילוב גורם סיכון אחד לפחות כגון יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2 ורמות גבוהות של כולסטרול. בינואר 2023 אושרה התרופה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לטיפול גם במתבגרים בגילאי 12 ומעלה הסובלים מהשמנה, כשמדד ה-BMI שלהם הוא באחוזון 95 ומעלה.
מונג'רו נרשמה לאחרונה בישראל לטיפול בסוכרת, ותרופה עם אותו חומר פעיל בשם זפבאונד צפויה לקבל אישור ממשרד הבריאות לטיפול בהשמנה בקרוב. התרופות עדיין אינן משווקות בארץ, אך ניתן לייבאן באמצעות אישור מיוחד ממשרד הבריאות שנקרא טופס 29 ג׳.

2 צפייה בגלריה
השמנת ילדים
השמנת ילדים
השמנת ילדים
(צילום: shutterstock)

2. צפויה ירידה משמעותית במשקל
במחקר שנערך בקרב כ-2,000 אנשים עם השמנה או עודף משקל, לאחר 68 שבועות של טיפול, כמחצית (48%) מהנבדקים שקיבלו וויגובי לצד תזונה ופעילות גופנית השילו 15% לפחות מהמשקל ההתחלתי שלהם, לעומת 5% שהגיעו לתוצאה מרשימה כזו בקבוצת הפלצבו (נבדקים שנטלו תרופת דמה). 30% מהאנשים ירדו 20% או יותר מהמשקל ההתחלתי שלהם. במחקר על התרופה זפבאונד שנמשך 72 שבועות נמצא כי התרופה הובילה לירידה ממוצעת במשקל של 15% עד 21% - בהתאם למינון.
3. נדרש צוות מומחים לליווי ומעקב
על מנת שהטיפול בהשמנה יצליח, חשוב מאוד לעבור את התהליך תחת פיקוח ומעקב רפואי תוך ליווי ותמיכה של צוות מומחים הכולל גם תזונאים ומטפלים רגשיים. התאמת תוכנית טיפול תרופתית אישית תוך שינויי מינונים, ניטור וטיפול מיידי בתופעות לוואי ושילובי תרופות נוספות – תוך מתן מענה ותמיכה לכל בעיה בכל נקודת זמן – יאפשרו למנוע אחוזי נשירה מהטיפול, ישפרו את תוצאות הטיפול וימקסמו את הצלחת התהליך.
4. שילובי תרופות מעלים את הסיכוי להצלחה
כשהירידה במשקל אינה מספקת או נתקעת ובהתאם לצורך האישי העולה מהטיפול - ניתן לשלב תרופות נוספות כדי להעלות את היעילות של הטיפול התרופתי ולמקסם את קצב הירידה במשקל. לשם כך חשוב להיות בטיפול ומעקב של מומחה מקצועי בעל ניסיון, המכיר היטב את מנעד התרופות להרזיה. שילובי תרופות נוספות נעשים גם במקרים בהם מטופלים חווים תופעות לוואי, על מנת להקל בתהליך ולמנוע נשירה מהטיפול בשלב מוקדמים.

2 צפייה בגלריה
השמנה השמנת יתר
השמנה השמנת יתר
השמנה השמנת יתר
(צילום: shutterstock)

5. לא רק הרזיה - התרופות מסייעות לבריאות במגוון מחלות נוספות
התרופות החדשות לטיפול בהשמנה נקשרו להפחתת הסיכון למחלות ולסיכונים בריאותיים רבים נוספים. כך למשל, ביוני האחרון פורסם בכנס הסוכנות האמריקאית לסרטן כי וויגובי מפחיתה את הסיכון לסרטן מסוגים הקשורים להשמנה. מחקרים שפורסמו לאחרונה קושרים את וויגובי גם להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, ובמארס האחרון מנהל המזון והתרופות האמריקאי אף אישר את התרופה לאינדיקציה חדשה: הפחתת הסיכון להתקפי לב, שבץ ומוות הקשור למחלות לב וכלי דם במבוגרים עם מחלת לב וכלי דם והשמנה או עודף משקל.
הזריקות החדשות גם מסייעות באיזון רמות הסוכר בדם, וזאת מעבר להשפעה של הירידה במשקל. ומעבר לכך, נמצא כי בסוכרתיים התרופה עשויה לסייע להגן על הכליות, כפי שהוצג לאחרונה בקונגרס ERA24. מחקרים קושרים גם את החומר הפעיל שבתרופות זפבאונד/ מונג'רו להטבות בריאותיות מעבר להרזיה. כך למשל, לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת the New England Journal of Medicine בקרב אנשים עם תסמונת דום נשימה בשינה טירזפטייד הפחית אירועי דום נשימה בשינה ב-66%.
6. התרופות אינן מהוות תחליף לתזונה בריאה ופעילות גופנית
חשוב להבין שזריקות להרזיה אינן קסם. השילוב בין טיפול תרופתי מותאם אישית, לבין טיפול תזונתי ושינוי אורחות חיים ובמידת הצורך גם טיפול התנהגותי ורגשי, כל זאת תחת מסגרת טיפולית קבועה ומתן מענה בזמינות גבוהה לאורך כל שלבי הטיפול - מעלה משמעותית את היענות המטופלים לטיפול ואת יעילות הטיפול, ממקסם את תוצאות הירידה במשקל ומסייע בשמירתו לאורך זמן.

פורסם לראשונה: 14:26, 04.07.24