בשיתוף נובו נורדיסק
תקופת הילדות וההתבגרות עשויה להיות לא פשוטה: ישנם שינויים הורמונליים משמעותיים שמשפיעים על הלך החשיבה, על ההתנהגות ועל כושר השיפוט. בנוסף, הילדים נמצאים בשלב בו הם רוכשים יכולות חברתיות ורק מתחילים להבין איך להתנהל בסביבה חברתית שלא מעט פעמים עשויה להיות לא מסבירת פנים במיוחד. קשיי הסתגלות, בידוד חברתי, חשש מהרצון "להיות מקובל" וקשיים חברתיים רבים נוספים מעמיסים על הילדים שלנו ועלולים לגרום להם לקשיים ומשברים נפשיים.

מדוע קושי רגשי גורם להשמנה?

מתח, חרדה, בדידות ודיכאון או דכדוך עלולים לגרום לצורך בנחמה וב"פינה חמה" ממנה ניתן לשאוב כוחות, ולא מעט ילדים מוצאים את אותה פינה חמה באוכל. תחושה זו של צורך ודחף בלתי נשלט לאכילה עשוי להתרחש גם אם הילד אינו רעב באמת, מה שעלול לגרום לצריכה קלורית עודפת. גורם פיזיולוגי משמעותי שתורם לדחף לאכילה הוא הורמון הסטרס, קורטיזול, שמשתחרר כשיש לחץ רגשי לאורך זמן. קורטיזול מעודד תיאבון מוגבר (בעיקר למזון מתוק ועתיר שומן), צבירת שומן בדם, האטה בקצב חילוף החומרים ונדודי שינה, תופעות שמובילות לעלייה במשקל ולהשמנה. נדודי שינה הפוגעים באיכות השינה עלולים גם הם לפגוע בוויסות תחושת הרעב והשובע ולהוביל לתחושת רעב מוגברת ולתשוקה למזון מתוק ועתיר בקלוריות.
2 צפייה בגלריה
ג'אנק פוד השמנה תזונה
ג'אנק פוד השמנה תזונה
צורך ודחף בלתי נשלט לאכילה.
(צילום: shutterstock)
מעבר לאכילה מוגזמת, הצורך בחיפוש נחמה במזון לפעמים מתבטא גם באכילה של מאכלים לא בריאים המכילים סוכר, שגורם לשחרור של דופמין ("הורמון ההנאה" במוח) ובכך מסייע להתנתק מעט מהקושי היום-יומי שמלווה אותם.

מה הן הסכנות בהשמנה בילדות?

בעוד מזונות אלו מספקים הקלה רגעית קצרת טווח, ההשלכות של השמנה עלולות להיות ארוכות טווח והרסניות. השמנה הוכחה כגורם המעלה סיכון למגוון רחב של מחלות, ביניהן סוכרת, ומחלות לב וכלי דם. בנוסף, השמנה בילדות עלולה לגרום לילד לפתח הרגלי אכילה לא תקינים, שאותם הוא עלול לשמר גם לחייו הבוגרים ולסבול מהשמנה גם בבגרות.
איך ניתן להתמודד עם השמנה הקשורה בקושי נפשי?
ישנן מספר דרכים להתמודד עם השמנה הקשורה בקושי נפשי, להלן כמה דרכים שעשויות לעזור:
• פנו לעזרה מקצועית - במידה וילדכם חווה קושי נפשי, ייתכן והדרך הכי טובה בשבילו להתמודד עם הקושי היא בעזרת איש מקצוע שיודע ומכיר את הדרכים בהם ניתן לסייע לילדכם להתמודד עם הקושי. איש מקצוע, פסיכולוג או עובד סוציאלי, מכיר כלים פרקטיים להתמודדות עם קשיים נפשיים, ביניהם טיפולים בשיחות כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).
• שינוי תזונתי – יכול להיות שהגיע הזמן לבנות עם ילדכם תפריט תזונתי מסודר, בין אם בליווי תזונאית ובין אם לאו, שיכלול אכילה של ארוחות מסודרות ומזון מזין ובריא. חשוב לא לייצר אצל הילד תחושה של "אסור", אלא לגרום לו לעבוד על התפריט בשיתוף פעולה, ובכך לרתום אותו למשימה.
• צאו לעשות ספורט! צאו יחד עם הילד להליכה מהירה בשכונה או לכו לשחק איתו משחק כדור. ככה תרוויחו גם זמן איכות ביחד וגם תסייעו בהפחתה במשקל ובאימוץ אורח חיים בריא לכם ולילדכם.
• עודדו את הילד שלכם – כשהילד שלכם חווה התקדמות, מצליח להתמיד ומצליח לרדת במשקל או לאכול בריא, תנו לו מילה טובה! חיזוקים חיוביים חשובים ומסייעים לילד לבנות ביטחון עצמי ולעודד אותו להמשיך בתהליך.
• תנו גב כשקשה – קשיים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך וחשוב להיות שם לצד ילדכם. אם אתם רואים שהילד מתבודד, קשה לו או שהוא סתם חסר מצב רוח, תשאלו אותו לשלומו, תנו לו חיבוק או פשוט תהיו שם לצידו.
2 צפייה בגלריה
להימנע מפחמימות
להימנע מפחמימות
להימנע מפחמימות
(צילום: Shutterstock)
ירידה במשקל היא מסע ארוך שעלול להיות מפרך. שינוי אורח חיים שכולל פעילות גופנית ותזונה מאוזנת הוא חלק משמעותי מהתהליך, אך לעיתים קרובות קשה לתחזק אותו לאורך זמן והוא לא תמיד מספק את הירידה המשמעותית במשקל לה אנו מצפים. במקרים אלו, על מנת לרדת במשקל ולהימנע מהסיבוכים הבריאותיים הרבים לה היא גורמת, חשוב לפנות לליווי רפואי צמוד שכולל בין היתר טיפול בתרופות להורדה במשקל.
התרופות הללו פועלות על מרכז הרעב במוח שלנו ומקדמות את תחושת השובע ומפחיתות רעב. כשאנו רעבים פחות, אנו צורכים פחות קלוריות ובכך יורדים במשקל. חשוב לציין כי כמו כל מחלה כרונית, הטיפול בהשמנה צריך להיות קבוע, שכן אם נפסיק את הטיפול התרופתי, ישוב הרעב ועימו הצריכה הקלורית והמשקל.
מוגש כשירות לציבור ללא התערבות בתכנים על ידי חברת נובו נורדיסק. למידע נוסף פנו לרופא המטפל.
בשיתוף נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 16:08, 27.05.24