בשיתוף מדפייג'
במיוחד כעת, בחודשי הקיץ החמים, הסיכון לפגיעות עור הנגרמות מחשיפה לשמש, מגע עם משטחים לוהטים או תאונות הקשורות לחום, גובר משמעותית. כוויות, שיכולות לנוע מקלות ועד מסכנות חיים, מהוות איום שיש להיות מודעים אליו ולדעת כיצד למנוע ולטפל בו. אז איך מבדילים בין כוויה שטחית לכוויה עמוקה, וכיצד מטפלים?
ד"ר איל עטיאס, מומחה בכירורגיה כללית ומנהל מרפאות אוזון, מסביר: "כוויה היא נזק עורי הנגרם מחשיפת יתר לחום גבוה או לקור, לקרינה, לטיפולי קרינה, לזרם חשמלי או לחומרים כימיים שונים". באשר לגורמים לכוויות, ד"ר עטיאס מפרט: "חלק גדול מהן נגרמות בבית ומגיעות מ'החשודים המיידיים': אש, מקור חום גבוה, נוזלים רותחים כגון שמן או מים, פיצוץ, חיכוך וכיוצא בזה. כמו כן, כוויות נפוצות נוספות, עלולות להיגרם לאחר טיפולים במכונים להסרת שיער ולאחר טיפולים קוסמטיים כאלו ואחרים״.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אילו סוגי כוויות ישנן?
נהוג לדרג את הכוויות על פי עומקן ביחס לשכבות העור. ד"ר עטיאס מסביר: "כוויה שטחית, היא כוויה שפוגעת באפידרמיס בלבד – שכבת העור העליונה. זו דרגה אחת. כוויה בינונית היא כזו שכבר פוגעת בדרמיס, זו דרגה שתיים".
דרגה שלוש, לדברי ד"ר עטיאס, היא כבר מורכבת יותר: "כוויה עמוקה כוללת את כל שכבות העור, כולל תת העור ואף רקמות עמוקות יותר. ככל ששטח הכוויה נרחב יותר וככל שהכוויה עמוקה יותר - כך הסיכון הנובע מהכוויה גדול יותר". הוא מספר כיצד כשהעור נפגע – הגוף פחות מוגן: "העור שלנו משמש כשכבת הגנה לגוף. הוא מסייע בוויסות תרמי, מונע אובדן נוזלים והתייבשות הגוף, מהווה מגן מכני לאברים הפנימיים ובכך "משחק" תפקיד חשוב במערכת החיסון".
מהם הסיבוכים האפשריים במקרה של כוויה?
"ככל שעומק הכוויה גדול יותר וששטח הכוויה רחב יותר, כך כמובן גדל הסיכון לסיבוכים: כאב חד, איבוד נוזלים, זיהומים, הצטלקות, התקשות רקמות עם הפרעה בזרימת הדם, אובדן תחושה ואף קושי בתנועה".
נכוויתי - מה עליי לעשות?
"ראשית, יש לשטוף את האזור שנכווה מיד במים זורמים וצוננים ולמרוח בנדיבות משחה על שטחי הכוויה וזאת לטובת זירוז ההחלמה, הפחתת הכאב ומניעת זיהומים. במקרים קשים, יש לפנות לבדיקה רפואית, אם כי עדיף להתרחק ככל הניתן מאשפוזים וחשיפה לאזורים מזוהמים העשירים בחיידקים עמידים".
ד"ר עטיאס נפגש עם מקרים של כוויות קשות באופן יום יום במרפאותיו, בהם מטפל באמצעות משחת אוזון – ״קרם בריאות״ (״Health Cream״), משחה שהפכה לשם דבר בפרט עקב המלחמה וריבוי הפציעות המלוות בכוויות בה. הוא מספר: "באחד המקרים, חייל מילואים בגולני, מאגיסט, נכווה בידו מקנה המאג. במקום פינוי מהשטח, הוא השתמש במשחה שהקלה מיידית על הכוויה. היא נרפאה לחלוטין לאחר מספר ימים של שימוש, והחייל המשיך בלחימה ללא צורך בפינוי"

האוזון ככלי טיפולי

ד"ר עטיאס ממליץ על שימוש במשחה הכוללת את רכיב האוזון – רכיב טבעי, שלדבריו "מאיץ את תהליך הריפוי על ידי העשרתו בחמצן. האוזון בטוח לשימוש, חודר אל הרקמות הפגועות, מחטא אותן ומזרז את החלמתן תוך הפחתת הכאב".
על יתרונות השימוש במשחה כזו, מסביר ד"ר עטיאס ש"השימוש, ובפרט במשחה שומנית ועשירה בשמנים טבעיים כמו שמן זית, מונעת את הידבקות התחבושת על פצעי הכוויה, דבר המאפשר החלפת חבישות בקלות ובתדירות גבוהה יותר. החלפה תדירה זו, לצד מריחת משחת האוזון, מזרזת מאוד את קצב ההחלמה של הכוויה, מפחיתה משמעותית את הכאב ומאפשרת חיטוי יעיל כנגד חיידקים, פטריות ווירוסים העלולים להתפתח בפגיעה עורית שכזו".
יתרון נוסף הוא מניעת התקשויות של איברים תוך הגמשת הצלקות והחלמת העור. ד"ר עטיאס מספר, "היה לנו מקרה של ד׳ ממרכז הארץ, שנכוותה עם כוויה בדרגה 2, משעווה שחיממה במיקרו ונשפכה על גבי כף ידה. לאחר טיפול מידי במשחה בלבד, הכוויה נעלמה כלא הייתה עם ריפוי מלא ללא צלקות".
למי הטיפול הזה מתאים? ד"ר עטיאס מוסיף ומדגיש כי "המשחה ניתנת לשימוש גם בקרב ילדים לכל פצע, חתך ובעיקר כוויה. כך למשל, ילדה בת 5, נכוותה לאחר שסיר רותח עם מי פסטה נשפך עליה והביא לכוויות בדרגה 3 אשר כיסו כ-10% משטח גופה. לאחר היוועצות עם שני בתי חולים, הוחלט על אשפוז וניתוחים להשתלות עור. הילדה טופלה על ידינו, ולאחר שלושה שבועות עם שימוש במשחה בלבד, הילדה החלימה החלמה מלאה ללא כאבים, ללא צלקות וללא צורך בהשתלות עור".
הכותב הוא ד"ר איל עטיאס, מומחה בכירורגיה כללית מנהל מרפאות אוזון.
למידע נוסף לחצו כאן: www.Ozon-medical.com | www.Ozon-clinics.com
בשיתוף מדפייג'

פורסם לראשונה: 10:56, 21.07.24