בשיתוף אינפומד וד"ר ערן גבע
מאז ומתמיד אהב ד"ר ערן גבע לטפל בילדים. האתגר שבאינטראקציה עם המטופלים הצעירים, הסיפוק מההצלחה בטיפול בילדים הסובלים מחרדה וכן גם הרגע בו הפך הוא עצמו לאבא, כל אלה הובילו אותו לצאת להתמחות ברפואת שיניים לילדים בבית החולים הדסה עין כרם, ירושלים. לאחר מספר שנים של עבודה במקצוע, החליט לעשות את הצעד ולהקים מרפאת שיניים ייחודית המותאמת לילדים ולמתבגרים. ד"ר גבע נחוש לספק למטופלים חווית טיפול נעימה וחיובית שלא דומה לאף טיפול שיניים. בעזרת גישה ייחודית מוכיח בכל טיפול מחדש כי ידע מתאים וגישה אישית מסייעים כמעט לכל ילד לשתף פעולה ולסיים את הטיפולים בתחושת הצלחה גדולה.
מדוע בחרת להיות רופא?
"חיפשתי מקצוע בו ארגיש מסופק. בתחילה רציתי להתמחות בכירורגיה פלסטית כי נמשכתי מאוד לתחום האסתטיקה, אך הרצון לשלב בין הקריירה לחיי המשפחה הוביל אותי ללימודי רפואת השיניים" נזכר ד"ר גבע.
"במהלך הלימודים וההתנסויות השונות הבנתי שאני נהנה מאוד לטפל בילדים וכשנתיים מסיום לימודי הרפואה היה ברור שזה התחום שלי. מדובר בעבודה רצופת אתגרים שהמיומנות המקצועית היא רק חלק ממנה. רופא שיניים לילדים צריך להראות אמפתיה, להכיל את החששות והפחדים של הילד וללוות אותו בדרך להצלחה בטיפול.
המשיכה לתחום האסתטיקה הוגשמה גם היא במסגרת טיפולי האורתודונטיה ושיקום שיניים לאחר חבלות דנטליות. האפשרות לשחזר שיניים לאחר חבלות דנטליות, ליישר אותן וכך לשפר את מראה החיוך והבטחון העצמי של מתבגרים נראית היום כדרך המתאימה ביותר עבורי".

1 צפייה בגלריה
ד"ר ערן גבע
ד"ר ערן גבע
ד"ר ערן גבע

בעינייך, איזו תכונה הופכת רופא טוב למצוין?
"ללא כל תלות בתחום הטיפול, תקשורת טובה בין הרופא למטופל היא אחת הערובות להצלחתו. אם המטופל אינו מרגיש שמבינים אותו, קשובים אליו ולחששותיו, ככל הנראה שלא ניתן יהיה לטפל בו בצורה מיטבית. בילדים מדובר ביכולת חשובה במיוחד.
פעמים רבות, בשל העובדה שטיפול בילדים חרדתים הוא מאתגר, הפתרון הראשוני שמוצע להורים הוא טיפול תחת הרדמה כללית. עם זאת, לדעתי מדובר במוצא אחרון. לרוב אמפתיה, הבנה, וגם הומור יעניקו לילד חוויה נעימה ויסייעו לו לעבור את הטיפול בהצלחה מעצימה".
כשאתה לא עוסק ברפואה, מהם התחביבים שממלאים את הזמן הפנוי שלך?
"אני אוהב מאוד ליצור ומשתדל לעשות זאת גם במסגרת הביתית. בזמני הפנוי אני אוהב לטייל בטבע, חובב אתגרים. מקפיד גם להירגע בים שנמצא קרוב אלי. העיסוק בפעילות גופנית הוא כמעט יומיומי".
אם לא היית רופא, מה היה מקצוע החלומות שלך?
" ככל הנראה שהייתי לומד אדריכלות. זה מקצוע שמאפשר לשלב בין דמיון יצירה ואסתטיקה".
מהן השאלות שכל מטופל צריך לשאול בפגישה אצל הרופא המטפל?
"רגע לפני שמקבלים החלטה בנוגע לבחירת רופא שיניים לילדים, חשוב מאוד לבדוק שלרופא יש את היכולת והניסיון לטפל בקבוצת גיל הילד ( הטיפול בפעוטות, ילדים בגילאי הגן ובי"ס אינו זהה)" טוען ד"ר גבע. לא מדובר רק ביכולת המקצועית אלא גם ביכולת בינאישית המהווה, לדעתי, את המנבא הטוב ביותר להצלחת הטיפול בילדים חרדתים. אני נתקל פעמים רבות בילדים שהגיעו לטיפול לאחר כישלונות רבים שהשליכו באופן ניכר על בטחונו העצמי של הילד. לכן, חשוב לבדוק לעומק ולנסות ולהבין אם הרופא יכול לספק לילד חווית טיפול טובה ומוצלחת".
איזה מקרה או מטופל הכי זכור לך ולמה?
מעבר לטיפול בילדים החרדים מטיפול שיניים, ד"ר גבע מטפל גם בילדים הסובלים מבעיות תקשורת. הטיפול בקבוצת אוכלוסייה זו מאתגר אף יותר ואילץ אותו לא פעם למצוא דרכים חדשות ויצירתיות שירתמו את הילד למשימה: "זכורים לי במיוחד שני אחים שסבלו מבעיית תקשורת ואובחנו על הרצף האוטיסטי. לאחר טיפול באחותם הגדולה שאל אותי אביהם על האפשרות לבדוק את בניו הנמצאים על הרצף האוטיסטי. הוא ציין גם כי חוו מספר ניסיונות בדיקה כושלים בעבר. כשהגיעו אלי למרפאה מיד הבחנתי שניתן לבדוק את האח הבוגר, אך אחיו הצעיר, שמאובחן בתפקוד נמוך, נתפס לספר במרפאה ולא עזב אותו. בדקתי את האח הגדול ובמקביל גם בחנתי את האינטראקציה בין האחים. הקשר והתלות של האח הצעיר באחיו הגדול היה מאוד בולט ואף חריג מהמקובל. כאשר ניסיונות השכנוע להושיב את האח הצעיר על הכיסא כשלו, החלטתי לרתום את האח הבוגר ל"משימה". השכבתי את שניהם יחד על הכיסא, אחד לצד השני מחזיקים ידיים וראש הצעיר על ברכיי. הבדיקה שעברה בהצלחה יצרה חוויה חיובית וחדשה לילדים ולאביהם. יצירתיות ואמפתיה הכרחיים לטיפול בילדים. חשוב לזכור שכל ילד הוא עולם אחר ואתגר חדש. הסיפוק הגדול ביותר עבורי הוא לצלוח אותו".
לדעתך, מהי המגמה המסעירה/החדשנית ביותר בעולם הרפואה כיום?
"באופן מפתיע, לדעתי המגמה המסעירה ביותר היא הידיעה וההבנה שעששת היא המחלה מדבקת ובאמצעים פשוטים וקלים כמו שמירה על ההיגיינה האורלית אחת המחלות המדבקות בעולם יכולה להיעלם כליל. עששת היא מחלה מדבקת מאוד אשר עוברת מהורה לילד ומשן לשן. התנהגות נכונה של ההורים והמטפלים בילוד מניעת מעבר רוק מהורה לילד (בין אם באמצעות כלי אוכל, נשיקות וכו' ) והקפדה על היגיינה אורלית יסייעו במניעת עששת לחלוטין ויחסכו זמן יקר וסבל מיותר".
מה מניע אותך?
ד"ר גבע מעיד כי הסיפוק הגדול ביותר עבורו הוא לחוות את ההצלחה יחד עם הילדים: "הכיף הגדול הוא לראות את הילדים קמים מהכיסא לאחר שהצליחו להתגבר על הפחד. ילדים יודעים להוקיר תודה בצורה הכנה ביותר והחיבוק שאני מקבל מהם בסיום הטיפול מהווה את הסיפוק הגדול ביותר. הידיעה שאני מסייע למטופלים צעירים להשתחרר מהמצוקה ולהתגבר על הפחד היא הכוח המניע הגדול ביותר עבורי".
לכרטיס הרופא של ד"ר ערן גבע
בשיתוף אינפומד וד"ר ערן גבע