מותר להתנייד בכיסא גלגלים במקום בלי עירוב?
שאלה:
האם מותר להתנייד עם כיסא גלגלים במקום שאין בו עירוב? (ל"כ).
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
ראשית, יש להסביר מה הבעיה: האיסור שיש חשש שעוברים עליו הוא איסור הוצאה, והוא אחד משלושים ותשע המלאכות האסורות בשבת. מלאכה זו מוגדרת כהוצאה מרשות לרשות, והכוונה - מרשות היחיד לרשות הרבים ולהיפך, וכן טלטול ארבע אמות (כשני מטר) ברשות הרבים.
כך היא לשון הרמב"ם בנושא: "הוצאה מרשות לרשות מלאכה מאבות מלאכות היא, ואף על פי שדבר זה עם כל גופי תורה מפי משה מסיני נאמרו, הרי הוא אומר בתורה (שמות ל"ו): 'איש ואישה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש, ויכלא העם מהביא'. הא למדת שההבאה מלאכה קורא אותה, וכן למדו מפי השמועה שהמעביר ברשות הרבים מתחילת ארבע לסוף ארבע, הרי הוא כמוציא מרשות לרשות וחייב" (רמב"ם, הלכות שבת, פרק י"ב, ח').
הרעיון של איסור זה, כמו שאר איסורי המלאכה בשבת - שאדם יתפנה למנוחה ועונג, ולא יהיה עסוק בהעברת חפצים. כמו כל שאר המלאכות, גם לאיסור זה גדרים מדויקים ופרטים מרובים, חלקם מהתורה שבכתב וחלקם מהתורה שבעל-פה.
מכל מקום, האיסור הוא דווקא הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים. העירוב המקיף את היישוב מחשיב את המקום, על פי תקנת חכמים, למקום אחד המתיר את הטלטול מהבתים לרחוב ולהיפך, וכך הוא המצב ברוב המקומות בארץ.
במקום שאין עירוב, אסור לטלטל ולהוציא חפצים מהבתים לרחוב ולהיפך, אולם בתוך רשות היחיד אין איסור טלטול. לכן, מותר לטלטל בתוך בתים ללא הגבלה (חפצים שאינם "מוקצים"). גם כאשר אדם הולך ברשות הרבים או יוצא ממקום למקום, בוודאי שמותר לו לצאת עם בגדיו. האיסור לטלטל הוא בדברים שאינם מחוברים עליו.
ברוכים הבאים ל"כרמלית"
בגמרא מובא דין של אדם קטוע רגליים, שמותר לו לצאת עם כיסאו לרשות הרבים, וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך (אורח חיים סימן שא סעיף טז), שכל דבר שמחובר לקיטע ואין חשש שיסירו מעליו – מותר לו לצאת אתו בשבת.
הרב משה פיינשטיין ( מגדולי הפוסקים בארה"ב בדור הקודם), התיר על סמך הלכה זו, גם לנכה עם כיסא גלגלים שיוכל לגלגל בעצמו את הכיסא מרשות לרשות, משום שהכיסא נחשב כנעלו (או"ח ד, צ). אולם לאנשים אחרים הרוצים לעזור לנכה, יהיה אסור לדחוף את הכיסא כשם שאסרו חכמים לטלטל אדם בריא. מדובר באיסור שאינו מן התורה אלא מדרבנן (מגזרת חכמים).
גם לנכה היושב על הכיסא יש פוסקים אחרים שהחמירו בזה, אולם ברוב המקומות בארץ אין הרחובות מוגדרים כ"רשות הרבים", אלא כ"כרמלית" (משום שפוסקים רבים הורו כי רשות הרבים היא רק מקום שעוברים בו 600 אלף איש ביום). בכרמלית האיסור לטלטל הוא רק מדרבנן (גזרת חכמים), ולכן ניתן להקל במקום צורך וצער.
לסיכום:
אדם מוגבל המשתמש בכיסא גלגלים, יכול להתנייד גם במקום שאין עירוב, כאשר הוא עצמו מגלגל את הכיסא (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).