גבולות ההיבריס: הרבנים שחושבים שהם מעל אלוהים
אחרי פרשת מוטי אלון ועזרא שיינברג מטלטלת את הציונות הדתית פרשת הרב שמואל טל, שעל אף החשדות הקשים שצצו נגדו כבר לפני שנים - המשיך ללמד כאילו כלום לא קרה, עד שהסיפור דלף לתקשורת. הנה הלקחים שכדאי ללמוד ממנו
אחת לכמה זמן מתפוצצת במגזר הדתי פרשה שמערבבת רבנים, תלמידים ותלמידות, עבירות מביכות והשתקה שלבסוף מתפוצצת בקול תרועה רמה. הפרשה המשמעותית ביותר שטילטלה את המגזר הדתי מקצה לקצה, היא פרשת מוטי אלון, שפגע מינית בתלמידיו, וגם לאחר ששילם את חובו שב והתקבל בקרב חלק ניכר מהציבור, קיבל את הגנתו של הרב דרוקמן, ועל פי החשד שב ופגע.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גם פרשת שיינברג, שמרצה היום את עונשו בכלא, היא פרשה קשה של עבירות מין בנשים בנות קהילתו שהיו תלויות בו לחלוטין מבחינה נפשית ורוחנית. כעת התפוצצה פרשה נוספת ומסועפת ביישוב יד בנימין, שקלט קהילת מפונים מגוש קטיף ואת רבם, הרב שמואל טל.
קראו עוד בערוץ היהדות :
טל נחשב לרב גאון וכריזמטי שלאחר טראומת ההתנתקות חדל מלהיות ציוני. הוא הקים קהילה סגורה ומגובשת ביד בנימין שנחשבת לסגפנית מאוד, בעלת כללים נוקשים בייחוד בענייני צניעות, ויש מי שטוענים שיש בה מאפיינים של כת ממש. על פי הרב יישק דבר.
על פי החשד, ניצל הרב טל את מעמדו וניהל קשרים לא ראויים עם נשים. בין היתר, גרם לאישה להתגרש מבעלה תוך הבטחה שיתחתן איתה לאחר מכן ועל פי רוח הקודש לשניהם ייוולד המשיח. לא פחות ולא יותר. גם במקרה הזה הפרשה הושתקה במשך שנים וטופלה מאחורי הקלעים על ידי הרב שמואל אליהו, שהפך באחרונה לכתובת לעבירות מסוג זה במגזר.
הרב טל המשיך ללמד כאילו דבר לא קרה, ורק כאשר הסיפור דלף לתקשורת, הרב אליהו יצא נגדו באופן נחרץ. כמו בפרשות אחרות, גם פה התגלתה מערכת מורכבת של ניצול ויחסי מרות שיצאו מכלל שליטה והפכו להרסניים. מי שניתן לו את הכוח להנהיג השתמש באותו הכוח ממש להשחית.
אור השמש מחטא. תמיד
הפרשה האיומה הזו מלמדת אותנו כמה שיעורים חשובים: אור השמש מחטא. תמיד. אין שום ערך בהסתרה והשתקה גם אם הגורמים המטפלים משוכנעים שיצליחו לכבס את הכביסה המלוכלכת בבית. על מנת לטפל בבעיות כאלו טיפול שורש, הצדק חייב להיראות ולא רק להיעשות, וצריך לעשות כל שניתן על מנת שהקורבנות ירגישו בטוחים דיים לפנות לרשויות.
הכוח משחית
אלימות מינית איננה קשורה למשיכה אלא כשמה כן היא לאלימות. ניצול נולד תמיד מתוך תאוות כוח. סמכות רבנים ואמונת חכמים היא דבר חשוב ומשמעותי שלא צריך לנתץ, אבל חייבים לייצר סייגים ולזהות נורות אזהרה. רב שמרחיק אדם ממשפחתו או מהוריו מדליק נורה אדומה. רב שדורש שתלמידיו ילכו לטיפולים נפשיים אצל שרלטנים שהוא נתן להם סמכות, ולא לאנשים בעלי הכשרה, הוא אדם מסוכן. רב שמבקש מאדם לשמור סוד שאין סופו להתגלות הוא דמות בעייתית שחובה לשמור ממנה מרחק.
אובססיה לצניעות היא נורה אדומה
מי שעוסק באופן מוגזם ואובססיבי בצניעותן של נשים, הוא אדם שמוטב לשמור ממנו מרחק. מתוך השבר העמוק יכולה לצמוח תקווה אם הקהילות ידעו לחבק את הקורבנות ולתת בהם אמון. אם ילדים וילדות ילמדו קודם כל לסמוך על השכל הישר ויהיה להם אמון בעצמם, ומתוך המקום הזה הם ייכנסו ללמידה ולצמיחה מדמויות משמעותיות וכריזמטיות.