שתף קטע נבחר

כך ניצל ספר התורה הספרדי מהשמדה ברודוס

הוא הועתק בספרד לפני כ-700 שנה, הועבר לרודוס והוחבא בזמן המלחמה בנאציזם: הכל אודות ספר התורה היהודי ספרדי שהוחזק בידי יהודים אלמונים תוך כדי סיכון חייהם - עד שהגיע לידי הספרייה הלאומית

הספר העתיק (באדיבות הספרייה הלאומית )
הספר העתיק(באדיבות הספרייה הלאומית )

 

סיפורו של כתב-היד שהועתק בספרד, הועבר לרודוס, הוחבא בזמן מלחמת העולם השנייה והגיע לירושלים, למשמרת עולם בספרייה הלאומית : את תאריך העתקת כתב-היד שלפנינו נהוג למקם בין המאות ה-14 וה-15, אך זו באמת רק התחלת סיפורו המופלא. ברור שספר התורה נוצר בספרד, ושהגיע לאחר הגירוש בשנת 1492 לאי היווני רודוס - אפשר שכבר בשנת 1593, עם ייסוד בית הכנסת "קהל שלום" שבו נשמר.

 

ברוכים הבאים לסוכה של ynet - כאן 

 

עם כיבוש רודוס בידי האימפריה העות'מאנית, אנו מתחילים למצוא עדויות ראשונות לנוכחות יהודית-ספרדית באי. הכיבוש החל בשנת 1522. לכן בלתי אפשר לקבוע את זהות היהודים שהביאו איתם את ספר התורה העתיק ושיכנו אותו בבית-הכנסת הנזכר.

 

הכל על סוכות בעמוד מיוחד של ynet ו"צהר":

 

ספר התורה שירת את הציבור עד לכיבוש האי בידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. 1,673 מיהודי רודוס  נשלחו לאושוויץ ושם מצאו את מותם. בזכות התערבותו ההירואית של הקונסול הכללי של תורכיה ברודוס, צאלח אל-דין אולקומן, ניצלו כ-40 מיהודי האי בטענה שמדובר באזרחים תורכים שאין לגעת בהם.

 

  (באדיבות הספרייה הלאומית )
ספר התורה הוברח בשנייה האחרונה(באדיבות הספרייה הלאומית )

 

הספרים שניצלו: הוחזרו לידיים יהודיות

בין הניצולים נמנו חיים טריקה ורעייתו ג'מילה אמלי, יעקב מאיו ואלי סוריאנו, ראש קהילת רודוס. הארבעה הם אלה שהצילו את ספר התורה עם שאר ספרי התורה שהיו בבית הכנסת. למרות ניסיונות הצבא הבריטי לכבוש את האי במהלך המלחמה, רק בסופה שוחררה רודוס מהאחיזה הנאצית-פאשיסטית.

 

משפחת בן עטר (באדיבות הספרייה הלאומית )
בני משפחת בן-עטר תורמים את ספר התורה לספרייה(באדיבות הספרייה הלאומית )

 

הספרים שניצלו, ובתוכם ספר התורה הספרדי, הוחזרו לשרידיה החיים של הקהילה במעמד אנשי הבריגדה היהודית בצבא הבריטי. בשנת 1997 העביר משה סוריאנו, נשיא הכבוד של הקהילה היהודית ברודוס, את ספר התורה ליוסף קפויה ורעייתו רג'ינה היושבים בירושלים. ב-10 ביוני 1999, בהסכמת הוועד היהודי באתונה, הועבר ספר התורה למשמרת עולם בספרייה הלאומית.

 

המעיל של ספר התורה מרודוס (באדיבות הספרייה הלאומית )
המעיל של ספר התורה מרודוס(באדיבות הספרייה הלאומית )

 

היו אלו הגברת ז'קלין בן-עטר ואחותה מרים בן-עטר-פימיינטה שהעבירו את הפריט ההיסטוריה לספרייה, לעילוי נשמות קדושי קהל רודוס. בית הכנסת "קהל שלום", בו נשמר כתב-היד במשך מאות בשנים, הוא בית הכנסת הוותיק ביותר ביוון, וכיום הוא משמש מוזיאון לקהילת יהודי רודוס.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות הספרייה הלאומית
הספר העתיק
באדיבות הספרייה הלאומית
מומלצים