הכירו את האברך ואמו שלומדים יחד למבחני ההסכמה של הרבנות
(צילום: משי בן עמי)

הוויכוח סביב מבחני רבנות לנשים הגיע כבר לבית המשפט - אבל, כידוע, השטח הוא שמכתיב את המציאות. ובשטח חיים רוית ויהושע אורן קלך - היא בת 50, הוא בן 26; היא האמא, הוא בנה – ושניהם לומדים בימים אלה ממש למבחני ההסמכה לרבנות. וגם אם רוית לא תעבור אותם יחד עם בנה, במרכז הבחינות של הרבנות בבית וגן – היא תקבל את ההסמכה כמנהיגה רוחנית ומורת הוראה, התואר האורתודוכסי המקביל לרבנות, לאחר שתעבור את הבחינות של המכון למנהיגות הלכתית של רשת אור תורה סטון, במדרשת לינדבאום בירושלים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השטח, כאמור, מייצר מציאות. עד כמה? ראש המכון למנהיגות הלכתית שבו לומדת קלך, הרבנית דבורה עברון, מונתה לאחרונה לתפקיד מנהיגה רוחנית באוניברסיטת בר אילן, וכבר החלה לענות לשאלות הלכתיות של סטודנטים. "אני מאמינה שבסופו של דבר, אנחנו נמצאים בתוך תהליך - והציבור יכריע ברגליים", אומרת קלך, בריאיון לאולפן ynet.
"אם מישהו בא ושואל אותי שאלה הלכתית, אז הוא מביע הלכה למעשה את ההכרה שלו בכלים שניתנו לי וביכולתי לסייע לו. תפקיד המנהיגה רוחנית ומורת הוראה הוא בעיניי תפקיד מאוד שירותי, למען הקהל. יש פה עניין של 'קיבלו עליהם'. ברגע שמורות הלכה מקבלות שאלות הלכתיות, זה תהליך שאי אפשר לעצור אותו. הרבה נשים מרגישות נוח להתייעץ עם אישה בתחומים מסוימים, אבל גם גברים שאלו אותי שאלות".

"לא יכול להתחרות באמא"

קלך, תושבת מודיעין, עורכת דין בהכשרתה, עזבה את משרתה לטובת לימודי ההלכה כבר לפני שלוש שנים. התוכנית שבה היא לומדת ב"אור תורה סטון" מקבילה לזו של הרבנות שבה לומד בנה, וכמוה נמשכת חמש שנים, בסופן תקבל תעודת מנהיגה רוחנית ומורת הוראה. זו כאמור לא תוכר על ידי הרבנות. "מבחינתי, מה שהביא אותי ללמוד הוא הרצון להתעמק, להכיר, להבין ולרכוש את הכלים להיות מנהיגה רוחנית של קהילה", היא מסבירה. "רציתי להתחבר לדבר הזה שהוא חלק ממני, והוא מתבקש מבחינת החברה".
2 צפייה בגלריה
האמא, הבן ורוח הקודש: רוית קלך ובנה אורן לומדים יחדיו למבחני סמיכה לרבנות
האמא, הבן ורוח הקודש: רוית קלך ובנה אורן לומדים יחדיו למבחני סמיכה לרבנות
האמא, הבן ורוח הקודש: רוית קלך ובנה אורן לומדים יחדיו למבחני סמיכה לרבנות
לפני כשנתיים עתרו לבג"ץ שש תלמידות חכמים אורתודוכסיות, בדרישה לאפשר להן להיבחן במבחני ההלכה הרשמיים של מדינת ישראל, שאליהם יכול להירשם כל גבר, לאחר שנתקלו בסירוב הרבנות. בחלוף שנה נחשף ב-ynet כי המדינה תאפשר לנשים לגשת למבחנים אלה. אך ברבנות לא אהבו את ההתערבות, והרב הראשי, יצחק יוסף, הודיע כי אם הרבנות הראשית תחויב לבחון נשים, יופסקו במחאה גם הבחינות לגברים עד לאישור חוק עוקף בג"ץ שימנע את המהלך.
"מאחר והרבנות לא מאפשרת בינתיים להיבחן למבנים הרשמיים של המדינה, אנחנו עוברות בחינות מקבילות, על בסיס מבחני הרבנות", קלך מסבירה. בנה, יהושע אורן, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, משלים את לימודי הרבנות בישיבת אור תורה סטון מחניים. התואר, בעיניו, פחות משמעותי מאשר התוכן והעומק של הדברים.
2 צפייה בגלריה
האמא, הבן ורוח הקודש: רוית קלך ובנה אורן לומדים יחדיו למבחני סמיכה לרבנות
האמא, הבן ורוח הקודש: רוית קלך ובנה אורן לומדים יחדיו למבחני סמיכה לרבנות
"רציתי להתחבר לדבר הזה שהוא חלק ממני"
"אנחנו אנשי ספר", הוא מסביר, "וכשאתה לומד סוגיה, זה לא משנה האם מי שלומד אתך הוא רב או רבה. יש נשים שמדהימות בזה ויש גברים שמעולים בזה. השאלה היא איך היא לומדת, איך אנחנו מדברים על הטקסט - ואיך זה מחייה אותנו אחר כך. אני מאוד שמח שהמבחנים שאמא עוברת הם באותה רמה כמו שלי, אם לא ברמה גבוהה יותר".
אז מי תלמיד טוב יותר, ומי יקבל ציון גבוה יותר? "אמא שלי פרפקט, אז אני לא יכול להתחרות בדבר הזה. אני מרוצה במקום שלי. מנסה לעבור ולהצליח".