הרב כהנמן מפונה מישיבת פוניבז' אחרי שהותקף

יום שלישי של מהומות אלימות בפוניבז' - ללא מעצרים: נשיא ישיבת הדגל הליטאית, הרב אליעזר כהנמן, גורש היום (ה') מהיכל הישיבה לאחר שתלמידים מהזרם המתחרה, "המחבלים" המזוהים עם הפלג הירושלמי הקיצוני - השליכו עליו גביעי לבן ואז התיזו עליו גז פלפל, לטענת תלמידיו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במהלך המהומות נפגעו רבנים נוספים מחפצים ומגז. המשטרה הגיעה לישיבה שבבני ברק, אך הסתפקה בהשבת הסדר על כנו - גם הפעם ללא מעצרים. בציבור החרדי ליטאי המשתייך לזרם המרכזי זועמים על המשטרה שלדבריהם לא עושה דבר כדי להחזיר את הסטטוס-קוו של טרום הקורונה לישיבה, ובכך מאפשרת ל"מחבלים" - שבמהלך הסגרים סירבו לציית להגבלות והמשיכו את לימודיהם במקום - להשתלט על המקומות והתפקידים שלהם ואף לנקוט נגדם ונגד רבניהם באלימות, לאחר ששבו להיכל הישיבה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אתמול פורסם תיעוד המוכיח כי ראש מחנה "המחבלים", הרב שמואל מרקוביץ', נכח במקום ואף צפה ממרחק של מטרים ספורים בתקיפתו של הרב אריה לייב כהנמן, בנו של יריבו, ראש "השונאים", הרב אליעזר כהנמן - מבלי שעשה דבר כדי למנוע אותה. בין היתר ראה הרב את תלמידו מושך בזקנו של הרב העומד ליד עמוד התפילה.
הסוף ידוע: כהנמן הבן, אף הוא רב בישיבה, הוכה על עמוד התפילה כשביקש לשמש שליח ציבור בתפילת ערבית, יצא מההיכל כשהוא זב דם - ופונה לבית החולים, בתיעוד שפורסם אף הוא ב-ynet. בהתפרעויות השבוע בישיבת הדגל של עולם התורה, בבני ברק - נפצע גם תלמיד מגז פלפל שהותז עליו. אף הוא פונה לבית החולים. למרות הצילומים הברורים מתוך בית המדרש, עד עתה לא נעצר אף אחד מהמעורבים בתקרית האלימה.

מלחמה על הסטטוס-קוו

העימותים החלו ביום ב', לאחר תפילת ערבית, והקטטה ביום ג' פרצה לאחר תפילת המנחה בצהריים. במשך חצי יובל מתנהל מאבק על השליטה בישיבת פוניבז' הנחשבת לאחד המוסדות הליטאיים היוקרתיים ביותר, בין קבוצות שזכו לכינוי המלבב "המחבלים" ו"השונאים" המייצגים למעשה את שני הזרמים בתוך המגזר הליטאי. במשך שנים נשמר הסטטוס-קוו הרגיש בין שני הפלגים, באשר לחלוקת המקומות בבית המדרש והתפקידים בתפילות (שליח הציבור, בעל הקורא וכדומה).
המהומות בפוניבז': ראש הישיבה הרב מרקוביץ' צופה בתקיפת הרב כהנמן

בשנה אחרונה בגלל הקורונה נעדרו מהישיבה "השונאים", המזוהים עם הזרם המרכזי בציבור הליטאי, שציית להנחיות הקורונה והתלמידים למדו בקפסולות במסגרת מתווה הישיבות. ואולם בכך הופר הסטטוס-קוו, לאחר ש"המחבלים" - התלמידים המזוהים עם הפלג הירושלמי הקיצוני - המשיכו לקיים לימודים כרגיל, ולמעשה "כבשו" את בית המדרש.
לפני כשבוע, בראש חודש אייר, החל "זמן קיץ" בישיבות - הסמסטר הראשון מזה שנה ללא קפסולות. לאחר שהלימודים חזרו למתכונת הרגילה - התעוררה מחדש המחלוקת לגבי חלוקת המקומות ביניהם וזו הדרדרה לאלימות פיזית, לאחר שגילו כי "המחבלים" לא מאפשרים להם לחזור וכי מקומותיהם נתפסו.
"השונאים" ממלאים בקפידה אחר הוראותיו של נשיא הישיבה, הרב גרשון אדלשטיין, שקרא לציבור מאמיניו להתחסן ולשמור על ההנחיות. כעת הם דורשים מהמשטרה לעמוד בהבטחתה ולהחזיר את הסטטוס-קוו עם '"המחבלים".
מלחמת הפלגים של בני ברק חזרה - קובי נחשוני מסביר
(צילום: ירון ברנר)

במכתב מחודש יולי האחרון, שעליו חתום מפקד תחנת בני ברק, סני"צ יאיר וייצנברג, נכתב: "במהלך השבועות האחרונים נרשמו שינויים במצב הקיים. תקופת החרום הלאומית שאנו מצויים בה איננה מהווה הצדקה להפרת הסטטוס-קוו על ידי מי מהצדדים. על כן יש להשיב המצב לקדמותו לאלתר. משטרת ישראל תטפל בהתאם לסמכויותיה בכל עבירה פלילית שתתרחש במקום, לרבות באירועי אלימות, הסגת גבול, וגרימת נזק וכל הפרת סדר שתתרחש במקום".