בקהילה היהודית בהונג-קונג אין מוהל מקומי. בכל פעם שצריכים לקיים ברית מילה מגיע במיוחד מוהל מישראל. אלא שמאז הקורונה השמים סגורים - אין יוצא ואין בא – בטח לא רופאים. עם תחילת מגפת הקורונה, לפני כחמישה חודשים, ניגש אל הרב אייבצן, שליח חב"ד בהונג-קונג, יהודי שבכה בדמעות לאחר שהבין כי הקורונה והשמים הסגורים לא יאפשרו לו להכניס את בנו בברית המילה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

5 צפייה בגלריה
ההורים המאושרים עם התינוקות והמוהל במבצע הברית
ההורים המאושרים עם התינוקות והמוהל במבצע הברית
ההורים המאושרים עם התינוקות והמוהל במבצע הברית
הרב אייבצן מספר כי התחיל לגשש עם השלטונות בהונג-קונג בניסיון להביא רופא מישראל. לתינוק הראשון התווספו עוד שלושה תינוקות ואף ילד בן 11 שגילה כי לא נימול. אלא שהבאת רופא בימים אלה, האינטנסיביים במיוחד גם למערכת הרפואית, במיוחד כדי למול ילדים יהודים בהונג-קונג, מה שיגרור שבועיים בידוד לאחר מכן, נדמתה כמשימה בלתי אפשרית.
ארגון "ברית יוסף יצחק" שעושה בריתות מילה ליהודים בכל העולם, פנה לשרת התפוצות, עומר ינקלביץ', בבקשת סיוע - וזו פעלה מול הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו"ל לקבלת אישורים מיוחדים. יחד עם הארגון הם הצליחו לאתר את ד"ר בנימין רסקין, כירורג בכיר מבית החולים לניאדו. הוא השאיר אישה וחמישה ילדים, ויתר על כמעט חודש עבודה - כולל שבועיים בידוד בהונג-קונג - ויצא בהתנדבות לערוך ברית מילה לארבעה תינוקות וילד אחד שהוא אינו מכיר.

"זה היה עוצמתי ביותר"

השבוע יצא המבצע המרגש אל הפועל, ובהונג-קונג נכנסו חמישה יהודים בבריתו של אברהם אבינו. הנוכחים באירוע סיפרו כי מעולם לא נכחו בברית מילה כל כך מרגשת. "במשך כל התהליך היטלטלנו בין תקווה לאכזבה", מספר אח האבות. "לאורך כל התקופה לא היה ברור האם הרופא יצליח להגיע או לא. הדבר דרש שכנועים רבים מול הרשויות פה, שלא הבינו את נחיצות האירוע. בסופו של דבר, זה היה עוצמתי ביותר. ראו על כל הנוכחים שהם שמחים שמחה אמיתית מבפנים".

5 צפייה בגלריה
עם אחד התינוקות
עם אחד התינוקות
עם אחד התינוקות

ד"ר רסקין עצמו מספר כי "הרגשתי שהמשימה הזאת היא עליי. היה קשה לשבת בבידוד בשיא הקורונה ולראות את המשפחות ממתינות לברית המילה, אבל בסופו של דבר זה היה שווה את זה. זה היה משהו מיוחד, שלמרות המגבלות של הקורונה הצלחנו לקיים את המצווה הזאת, שהיא אחת המצוות הבסיסיות ביהדות".
ד"ר רסקין אף הודה "לאנשי הקהילה בהונג-קונג שקיבלו אותי ודאגו לי במשך השהייה שלי שם, ותודה על הזכות הגדולה שנתתם בחלקי".

5 צפייה בגלריה
במהלך הברית של הילד בן ה-11
במהלך הברית של הילד בן ה-11
במהלך הברית של הילד בן ה-11
שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', אמרה כי "משרד התפוצות הוא הכתובת של ממשלת ישראל ליהודי העולם. לכן ברגע שקיבלנו את הפנייה בעניין התינוקות בהונג-קונג, היה ברור שנעשה הכול כדי למצוא פיתרון.
"התפקיד שלנו במשרד התפוצות הוא לדאוג שיהודים בכל העולם ישמרו על זהותם היהודית, גם בתקופות משבר כמו הקורונה. אני מודה לכל השותפים ולצוות משרדי המסור על המאמצים הרבים. אלה רגעים מרגשים שנותנים לנו סיפוק ומסייעים להמשיך הלאה בכל הכוח. משגרת מפה ברכת מזל טוב למשפחות הנפלאות".
5 צפייה בגלריה
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
(צילום: רמי זינגר)