אחרי חודשים ארוכים שבהם הביטו החרדים הממושמעים מן הצד בתסכול במפירי הנחיות הקורונה במגזר, המסכנים את החברה כולה ומכתימים את שמה - הרוב הדומם מפסיק לשתוק. על רקע ההפרות המתוקשרות האחרונות, בשעה שבה התפרצות המגפה שוברת שיאים חדשים ומפילה חללים רבים בקהילה, מדווחים במשרד הבריאות בימים האחרונים על מבול יוצא דופן של פניות המגיעות דווקא מתוכה, בדרישה להגביר את האכיפה ולנקוט יד קשה נגד העבריינים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עד עתה נראה היה שרוב החרדים אדישים לזלזול בהנחיות הממשלה מצד קבוצות מסוימות במגזר, אף שהם עצמם מקפידים לציית להן - בעיקר מחשש שכל פעולה מצידם נגד התופעה תהפוך אותם ל"מלשינים" או למי שממרים את פי הרבנים, ותגבה מהם מחיר אישי ומשפחתי בקהילתם.
אלא שבימים האחרונים חל מפנה. רשימות של נשים צעירות שחלו ונמצאות במצב קשה, יולדות ויילודיהן, ובהן שמותיהן לתפילה, מופצות באמצעי התקשורת השונים במגזר ועוברות מפה לאוזן, נותנות שמות ופנים למגפה וממחישות את הסכנה לאוכלוסייה כולה - לא רק מבוגרים וקבוצות בסיכון. בהתאם, חרדים רבים - בהם מעצבי דעת קהל - מתבטאים בחריפות נגד מפירי ההנחיות שגרמו לכך, ומכנים אותם "רוצחים", "שופכי דם" ו"טרוריסטים".
(צילום: שמוליק דודפור)

בעקבות נתוני התחלואה הקשים והתפשטות המוטציות החדשות, רבים מבינים כי הם נמצאים בסכנת הדבקה ממשית שבה אין להם הפריבילגיה להתעלם מההפקרות סביבם. בהיעדר מבוגר אחראי בהנהגה הרוחנית או הפוליטית, שפועל באופן אקטיבי להשלטת הסדר ולציות לחוק - הם תולים כעת את יהבם בגורמי האכיפה, ומתחננים אליהם שיצילו את הציבור החרדי מעצמו.

"חרדים מתחננים לאכיפה"

ל-ynet נודע כי עשרות ואולי אף מאות פניות כאלו התקבלו בימים האחרונים במשרד הבריאות, במשטרת ישראל וברשויות המקומיות - רובן ככולן אנונימיות - מתוך ציפייה ואמונה שפעולה מצד הרשויות היא הדבר היחיד שעשוי להביא לסגירת תלמודי התורה ובתי הכנסת, ולמניעת התקהלויות אסורות. בין המתלוננים גם הורים שמוצאים עצמם שולחים בעל כורחם את ילדיהם למוסדות החינוך רק משום שהם פתוחים, נקרעים בין הרצון לשמור על בריאותם ללחץ החברתי והקהילתי האוסר "ביטול תורה".
אחד ההורים שפנה לרשויות בעילום שם הסביר כי תחת ליקוי המאורות הערכי שנוצר, משעה שבתי הספר פועלים – מי שמשאיר את הילדים בבית נתפס כ"פשרן" המעדיף את הציות לחוק על ענייני הדת, ואינו מאמין כי מסירות נפש על הקיום הרוחני היא שתציל אותו מהמגפה. "אנחנו יושבים בבית ואוכלים את עצמנו על כך שהפקרנו את הילדים", התוודה האב. "הדבר היחיד שיכול לעזור לי ולהורים כמותי הוא שגורם חיצוני, כמו המשטרה, יצליח לסגור את המוסדות - ואנחנו מתפללים שזה מה שיקרה".
אבי בלומנטל, יועץ משרד הבריאות למגזר החרדי ומנהל מטה ההסברה, אישר שגם במשרד מזהים "היפוך מגמה דרמטי", כאשר "הציבור החרדי בגיבוי של התקשורת החרדית מוקיע את מפירי ההנחיות, ואנחנו מקבלים טלפונים והודעות וואטסאפ עם בקשות לשלוח משטרה". לדבריו, "חרדים מתחננים לאכיפה - וזה דבר שלא היה כמותו".
הרב בנימין פישר, העומד בראש העמותה החרדית "מגן לחולה", מכנה את מפירי ההנחיות "אנשי בליעל, כמו שראינו בתמונות שרוקדים עם השטריימלך, פראי אדם, חיות דו-רגליות". בריאיון לאולפן ynet הוא קורא לכולם "להתחסן ולהיזהר ואף לברוח מבתי הכנסת. לברוח ממקומות סגורים, לא לשלוח את הילדים חס וחלילה לא לבתי הספר ולא לתלמודי התורה. כל מערכת החינוך חייבת להיות סגורה על מנעול ובריח.
"חובה להישאר בבית ולהתכנס בבתים - אבל כולם צריכים להקפיד על הסגר", הוא מוסיף. "צריך שתהיה אכיפה שוויונית. המראות מחוף הים בשבת מכאיבים את הלב, וגם אלה מהחתונה בבני ברק".