האמן ששורף את שם ה': המיצג האמנותי שעורר סערה
(צילום: משה מזרחי)

לאחר הסערה שהתעוררה השבוע בעקבות הפרסום ב-ynet – המשכן לאמנות עין חרוד הסיר את מיצג הווידיאו המראה אמן ששורף את שם ה' המפורש, והחליט לקיים היום (ה') שיח פתוח עם נציגי כל הצדדים, ובהם גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) וגורמים חרדים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האמן גרגורי ישראל אבו, מי שמצא עצמו במרכז הסערה, מספר ל-ynet על האכזבה והאיומים שקיבל: "הסכמתי עם ההחלטה להסיר את המיצג שלי מהתערוכה", הוא אומר. "הרגשתי שזה הדבר הכי נכון לעשות, במיוחד נוכח מה שזה מעורר גם במוזיאון עצמו. אני די מופתע ומאוכזב - לא מהדתיים, אלא מהחילונים הפלורליסטים שממהרים לצאת באמירות נגד דתיים ולגנות אמירות חשוכות, ופתאום לא שומעים מהם כלום".

"הלב שלי נקי"

במסגרת התערוכה "ידעתיך" הוצגה היצירה של אבו בפני ילדי גן ממ"ד, שלחלקם התלוו הורים במסגרת סיור חינוכי, ואלה הזדעזעו מהאקט האמנותי והביעו זעם. אבל אבו אומר כי לא התכוון לפגוע באף אחד: "היצירה שלי בא ממקום טוב ומאמין. הלב שלי נקי". הוא מוסיף כי "מאז הפרסומים אני לא מפסיק לקבל איומים על חיי בפייסבוק ובמסרונים עם נאצות וקללות. כתבו לי, 'הולכים לשרוף את הנשמה שלך', 'בושה', ועוד אמירות. הגשתי אתמול תלונה במשטרת יפו על איומים".
המיצג שהוסר
(קרדיט: טוויטר אלעד צדיקוב)

אבו לא חושש, ויגיע היום לשיח הפתוח שבו ישתתפו, לצד אוצרי המוזיאון והמנכ"לית, אורית לב שגב, גם אנשי אקדמיה בולטים בתחומי היהדות, האמנות וההיסטוריה וכאמור חרדים. "אני עדיין מאמין בטוב שבאנשים, בדו-קיום ובשיח פתוח", הוא אומר. "עצוב לי שלראשונה, אני מרגיש שפה אני צרפתי שמחפש את השיח והדיבור - ופחות יהודי מאמין מסורתי במדינת ישראל. בצרפת אני כל הזמן שומע את המשפט, 'עזוב את אלוהים'. ועכשיו זה מה שאני שומע גם פה מהקיצונים שלא רוצים באמת לשמוע מה יש לי לומר. לאנשים הללו אני אומר: אין לי תוכניות לברוח מהארץ. אני עושה יוגה, אני יוצר, ואני מלא אור ואהבה בלב לכולם".
במוזיאון אישרו את הסרת הסרטון. "בגלל ההתקפות הנמשכות, החלטנו לקיים שיח פתוח עם נציגי כל הצדדים, שיתקיים במוזיאון".

משרד החינוך גינה

בעקבות הפרסומים הגיב אתמול (יום ד') משרד החינוך כי "מדובר באירוע חמור מאוד, שאסור היה שיתרחש", והוסיף כי, "ראוי להבהיר שהמיצג סותר באופן גמור את ערכי מערכת החינוך, ובפרט את ערכי החמ"ד ואורחות החיים של תלמידיו. מבדיקה שקיים המשרד עולה כי מדובר באירוע שלא היווה חלק מתכנית הסיור של הגן, ומיד עם העלאת המיצג, גננת הגן הוציאה את הילדים מהמקום".
2 צפייה בגלריה
מתוך ההמיצג של האמן גריגורי אבו
מתוך ההמיצג של האמן גריגורי אבו
מתוך ההמיצג של האמן גריגורי אבו
(טוויטר, אלעד צדיקוב)
שתי בנותיו של רועי מנשה יצאו עם ילדי גן ממ"ד רב-גילאי ביישוב גדעונה, לסיור במוזיאון, בליווי אמן. "אשתי התקשרה אליי בבכי ובלחץ, ואמרה לי כשהיא כולה נסערת: 'שורפים את שם ה'", סיפר מנשה ל-ynet. "לא האמנתי. היא אמרה לי בבכי שהיא עומדת מול זה".
"זה לא חופש ביטוי ולא אמנות", הוסיף מנשה. "בעיניי זה גובל באנטישמיות. זו רמיסה של ערכים בסיסיים דתיים וחברתיים. הם לעולם לא היו מעיזים לשרוף את שם ישו או מוחמד". מול המוזיאון אמורה הייתה להתקיים אמש הפגנה שארגן בנצי גופשטיין, אך זו בוטלה לאחר שמנכ"לית המוזיאון הבהירה לו כי בכוונתה להסיר את המיצג.
2 צפייה בגלריה
גרגורי ישראל אבו
גרגורי ישראל אבו
"הקיצונים לא רוצים לשמוע מה שיש לי לומר". גרגורי ישראל אבו
מי שפתח עם הורי גדעונה במאבק, ואף הגיש תלונה במשטרה נגד המעורבים במיצג ששורף את שם ה', הוא אלעד צדיקוב, מנכ"ל אופק ישראל וחבר מועצת העיר הרצליה. "יש כאן פגיעה בלתי נתפסת", אמר בריאיון לאולפן ynet. "זה למעשה חוסר הבנה בסיסי. אני בטוח שאותו משכן לאמנות לא היה נותן במה לשריפת הקוראן או דגל מדינת ישראל. יהודים לכל אורך ההיסטוריה מסרו נפשם על קידוש השם. להציג דבר כזה בקיבוץ של ניצולי שואה, זה בלתי נתפס".
שי גליק, מנכ"ל בצלמו, בירך את הנהלת המשכן לאמנות על ההחלטה. "חופש האמנות חשוב ביותר, אך יחד עם זה אין ספק שיש כאן פגיעה חמורה ברגשות דת של מיליונים. מודה ועוזב ירוחם".
סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני