אחרי הקורונה: התמכרויות קשות לאלכוהול, סקס וסמים במגזר החרדי
(צילום: שחר גולדשטיין)

עמותת "עמודים" האמריקנית שמסייעת לחרדים בהתמודדות עם התמכרויות, מציגה נתונים קשים על עלייה חדה בנתונים בארה"ב ובישראל: לפי הארגון, מפרוץ הקורונה חלה קפיצה דרסטית גם במקרי אובדנות, אלימות במשפחה והטרדות מיניות בילדים. על פי הנתונים הרשמיים של העמותה, קיימת עלייה של 52% במקרי התמכרויות, על כל צורותיהן - מאלכוהול, סקס, הימורים ופורנו. בנוסף, כ-69% תיקים חדשים נפתחו מתחילת המגיפה, מרביתם עוסקים בפגיעות מיניות בילדים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מייסד העמותה ומנכ"ל ארגון המורים, הרב צבי גלוק סובר כי פניית הציבור החרדי לארגון המסייע הוא דווקא שינוי מעודד. "לפני שש שנים, לאדם חרדי היה קשה לפנות אלינו" הוא אומר לאולפן ynet, "אני חושב שהנתונים הם חיובים מכיוון שזה אומר שאנשים מרגישים בנוח לבקש עזרה סוף סוף". קראו עוד בערוץ היהדות: +המתכון של אלוהים ללחם: הלהיט שתמצאו בכל סופר אמריקאי +לאורך החוף, מוקפות במבטים, בדרך לטבול / מרים עזרא +"שותפי, הרב בקשי דורון נפל על מזרח הקורונה. מי אני שאחמיץ את החסד להתחסן?"
עמותת "עמודים" מתפרשת על פני משרדים בניו יורק, בירושלים, במיאמי, בקליבלנד, במחוז רוקלנד. "תפזורת המקרים הכי נפוצה שאנחנו מתמודדים איתם בארגון אלו קורבנות של הטרדה מינית בילדים, בערך יותר מ-60% מכלל התיקים". מסביר הרב גלוק, "מאז שהקורונה התחילה, דברים עלו בדרסטיות; אובדנות, הרבה בעיות התמכרות, הרבה בעיות נפשיות, הרבה אלימות במשפחה. זה עלה בכל תחום".
איך אתם מתמודדים עם זה? "באותה הדרך שאנחנו מתמודדים עם כל דבר אחר. אנחנו מנסים לתת לאנשים את הטיפול הטוב ביותר, את העזרה הטובה ביותר, אנחנו מנסים לעשות כל שביכולתנו על מנת לעורר מודעות, שאנשים יידעו שהם לא צריכים להתבייש לבקש עזרה, לנסות לתת לאנשים הזדמנות לחיות חיים בריאים ופרודוקטיביים".

"מפחדים לקבל עזרה"

לדברי הרב גלוק, התמכרויות כאלו ואחרות הינם בבחינת טאבו שאין משוחחים עליהן במגזר. החיים החרדיים, כמו החיים היהודיים האורתודוכסים, מרוכזים מאוד במשפחה, כאשר צניעות היא ערך חשוב מאוד. הנאמנות הנחרצת לקהילה ולמנהיגיהם הרוחניים, כמו גם לנורמות ולמוסר החברתי המגנים נושאים אלה בפומבי, מייצרת בעייתיות לטיפול אמיתי בסוגיות אלו.
1 צפייה בגלריה
 מנכ"ל ארגון המורים ומייסד עמותת "עמודים, הרב צבי גלוק
 מנכ"ל ארגון המורים ומייסד עמותת "עמודים, הרב צבי גלוק
מנכ"ל ארגון המורים ומייסד עמותת "עמודים, הרב צבי גלוק
"הדבר הראשון שאני אומר לאנשים זה שהמילה הכי מלוכלכת בעברית זו המילה שמתחילה באות "S"– שידוך או שידוכים - וזו הסיבה מספר אחת לכך שאנשים מהציבור החרדי מפחדים לקבל עזרה", הוא אומר.
אלא שהרב גלוק מציין כי "המספרים שהצגנו ונמצאים בעלייה - נמצאים בקרב כלל הציבור. זה לא ספציפית אצל החרדים. חלה התעוררות ומבינים (הציבור החרדי) שהבעיות האלו בכל מקום ומשפיעות על כל האנושות כולל חרדים, לא חרדים יהודים ולא יהודים. לא משנה איפה אנחנו".
אילו אנשים פונים לסיוע? "היום אנחנו מקבלים בערך את אותה הכמות של לקוחות, גם לקוחות חרדים וגם לקוחות לא חרדים - גם בישראל וגם באמריקה. לכל אחד קשה לקבל עזרה. אבל ברוך ה', הם באים, ואנחנו עושים את המיטב שאנחנו יכולים על מנת לעזור להם, למשפחותיהם ולאהוביהם ולוודא שכל אחד יקבל את הטיפול הראוי שמגיע לו".