דבריו של נתניהו במסיבת העיתונאים להשקת תוכניתו הכלכלית
(צילום: קונטקט)

לאחר שהוטחה בו ביקורת על פניותיו לרב קנייבסקי - ויותר מכך, לנכדו - ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עונה לביקורת: במהלך הצגת תוכנית תשעת הצעדים "להזנקת הכלכלה" אמר נתניהו כי אינו רואה טעם לפגם בפנייה ליענקי קנייבסקי, בדרך למטרה – ציות להנחיות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הרב קנייבסקי לא זמין לשיחות, וכל אחד שמדבר איתו מדבר עם הנכד שלו", אמר נתניהו. "גם אני דיברתי עם הנכד, ואני לא רואה בזה פחיתות כבוד. לא התחננתי, אמרתי: קיימו את ההנחיות". הוא הוסיף: "זה המסר שלי אל הרב, והוא הבין את המסר, אני מקווה. לא יודע אם המסר השפיע, אבל משהו השפיע שם - וטוב שכך".
עוד אמר נתניהו, כי הוא "מדבר עם כל הציבורים" במטרה להביא למודעות להנחיות. "אני הולך ליישובים הערבים ואומר להם, ולראשי ערים שלהם, ולמנהיגי הדת שלהם – תתחסנו. וכשאני הולך לציבור החרדי, אני אומר אותו דבר. אבל אני גם אומר להם תישארו בבית. וכן, אני מצלצל לרבנים. למה לא? אם אפשר לקבל את זה בהבנה ובהסכמה, עדיף. אבל אם צריך לאכוף, אוכפים".

"הבריאות היא גם שלכם"

ביחס לאכיפה אמר נתניהו כי יבקש להעביר מחר (יום ב') חוק להגדלת הקנסות. "לכו להתחסן", פנה לציבור החרדי. "שמרו על הכללים ודברים יסתדרו לכולם, זה הכול". על הטענות בדבר שיטור יתר בערים החרדיות אמר כי "אין כוונה להפליה ולפגיעה מכוונת. יש כן בקשה וציפייה מכולם לשמור על החיים. הבריאות היא גם שלכם... פיקוח נפש לעיתים דוחה תורה. זה אחד העתים הללו ובעזרת ה' נצא מזה".
פעמיים בחודש האחרון פנה נתניהו ל"שר התורה" בבקשה לשיתף פעולה בשמירה על ההנחיות. הרב חיים קנייבסקי, "גדול הדור" הליטאי שמרבית הזרמים החרדיים מצייתים לו, נענה לבקשת נתניהו עם ההחלטה על הידוק הסגר והודיע דרך נכדו כי מוסדות החינוך החרדיים ייסגרו "לכמה ימים".
בעקבות כך ספג ביקורת נוקבת. "ביבי מתחנן לנכד של הרב קנייבסקי שאם לא קשה להם, אולי סוף-סוף ייסגרו גם תלמודי התורה", צייץ יו"ר מפלגת "הישראלים", רון חולדאי - ויו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ עודד פורר, אמר כי "‏מדינה שבה סמכות המנהיג הדתי היא מעל הממשלה, זו מדינת הלכה".
כעת חוששים במערכת הבריאות ובממשלה, כי "גדול הדור" הליטאי יבחר הפעם שלא להחליט - לפחות לא באופן פומבי - ויחזור למדיניות העמומה ולמסרים הכפולים שאפיינו את תחילת ימי הסגר. זאת עקב הלחץ שמפעילים מנהלי תלמודי התורה על הרבנים, לפתוח מחדש את המוסדות.