סרבנות היא סרבנות היא סרבנות: בית הדין הרבני האזורי ברחובות החליט בצעד חסר תקדים לבצע "שיימינג" באישה המסרבת לקבל גט מבעלה, וכולאת אותו בנישואיהם הכושלים. הדיינים קבעו כי יש לפרסם את שמה ותמונתה של ט' מרחובות, ולביישה בניסיון לגרום ללחץ חברתי עליה כדי שתסכים להתגרש. ממידע שהועבר אל ynet בתאריך 20 ביוני 2021, החלטת בג"ץ שמתקפת הסדר בין הצדדים מורה על מחיקת פרטים מזהים של בני הזוג, והובילה לעדכון ידיעה זו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשנים האחרונות נהגו בתי הדין בכמה הזדמנויות ב"ביוש" כלפי סרבני גט גברים, אך ככל הידוע זו הייתה הפעם הראשונה שבה ננקט צעד שכזה כלפי אישה.
ט' הייתה נשואה במשך שלושה ימים בלבד. הם התחתנו ב-2017, וזמן קצר לאחר המסיבה, כשהם בבית מלון, ועוד לפני שעברו למגורים משותפים, כבר נפרדו. האיש הגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני, ועניינים נוספים הכרוכים בפרידה - בעיקר כלכליים - נידונו בבית משפט לענייני משפחה. לפני כשנה ניתן לראשונה פסק הדין המחייב את הצדדים להתגרש, אך ט' מסרבת עד היום לקיימו בתואנות שונות.
לבקשת עו"ד שרלי פז, המייצג את הבעל, הטילו הדיינים בחודשים האחרונים על ט', בצעד חריג בפני עצמו, סנקציות חמורות השמורות לסרבנים, כמו שלילת רישיון נהיגה, הגבלת חשבון הבנק, עיכוב יציאה מהארץ וקנסות כספיים בסכומים הולכים וגדלים על כל יום של עיכוב הגירושין. בג"ץ, שנדרש לאשר את העיצומים, הותיר את ההחלטות על כנן. בנוסף, הודיעו הדיינים כי בכוונתם לדון בהמשך גם באפשרות להטיל על האישה עונש מאסר.
הבעל אמר ל-ynet: "ניסינו לעשות הכול כדי לסיים את הפרשה הקשה הזו במהירות ועם כמה שפחות נזק לשני הצדדים, אך העוול, עוגמת נפש והנזקים שנגרמו לי בגלל הסרבנות לא הותירו ברירה. מדינת ישראל נותנת לסרבני גט כוח של נשיאי מדינה לחון אדם לחירותו. זה לא סביר ולא מידתי".

"אף אדם לא צריך לעבור את החוויה הקשה הזו"

עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" למען נשים עגונות ומסורבות הגט, המייעץ לרועי, הוסיפה: "הסיפור הזה ממחיש את האבסורד שבתופעת הסרבנות. הנישואים לא החזיקו מעמד שלושה ימים - וכבר שלוש שנים שהוא נאלץ להילחם על החופש שלו. לכן, למרות שאנחנו ארגון המסייע לנשים, החלטנו לסייע לאיש על מנת להביא לביטול נישואיו".
להב הוסיפה: "מתופעת הסרבנות סובלות בעיקר נשים - הן בהיקפה והן בעוצמתה - מכיוון שאין להן אפשרות לקבל היתר לשאת בן זוג שני, ואנחנו מטפלות יום-יום במקרים קשים ביותר של נשים עגונות. אבל השורה התחתונה היא שאף אדם לא צריך לעבור את החוויה האלימה הזו, גבר כאישה".
"קיימים פתרונות לכך, אך בתי הדין מעדיפים להשאיר נשים וגברים כלואים במצב הבלתי אפשרי הזה - והאחריות היא על המדינה", סיכמה. "לא ייתכן שאדם יכול להחזיק בידיו חופש של אדם אחר, בחסות בתי הדין. לאחרונה הקמנו שדולה עם חברת הכנסת אסנת מארק וח"כים נוספים, במטרה שמקבלי ההחלטות יחלו ליישם את הפתרונות שאנו מציעות, ושרועי, כמו אלפי מסורבות הגט והעגונות, יצאו מכלא הסרבנות לחירות מלאה".
ט' הגיבה על החלטת בית הדין ואמרה: "אני לא מתנגדת לקבל את הגט, אלא כפי שהבהרתי לבית הדין, לפי ההלכה של הרמב"ם המקובלת במשפחתי צריך לסיים את כל העניינים האחרים הכרוכים בגירושין לפני קבלת הגט. לעניין השיימינג, לא עשיתי שום דבר רע ואין לי במה להתבייש. הבושה היא של בית הדין הרבני באופן התנהלותו, שלאורך כל הדרך פגע בזכויותיי ובכבודי, תוך אפליה ברורה מעצם היותי אישה ולא גבר. אלמלא התנהלותם המבישה, התיק הזה היה מסתיים מזמן".