לאחר שאתמול (יום ד') אטמה עיריית יבנה את בית הכנסת "אוהב שלום" של יוצאי לוב בעיר, בעקבות ברית מילה שהתקיימה במקום בניגוד להנחיות – פתחו הבוקר פקחי העירייה את הריתוכים שהצמידו את השערים והדלתות, זאת בעקבות הפרסום ב-ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המתפללים הורשו להיכנס אל המתחם הכולל את בית הכנסת ואת כולל "תפארת רחמים", והותר להם לקחת את התפילין והחפצים האישיים שלהם. לאחר מכן שוב ונסגר בית הכנסת, על פי תקנות הקורונה, אך ללא אטימה.
את תפילת שחרית קיימו הבוקר המתפללים ברחבת בית הכנסת הסמוך, במרחק של עשרה מטרים מבית הכנסת שלהם. "עמדנו כולנו בלב נצבט התפללנו בכזו דבקות וצער מעורבב בתודה לה' יתברך, שכמו שפתח את שערי בית הכנסת הבוקר - שכך יפתח גם את שערי בית המקדש בקרוב".
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
הריתוך הוסר, השערים נעולים. בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה

הפקחים אספו את כל המפתחות חוץ מאחד

אמש, לקראת חצות, הגיעו נציגי העירייה ונטלו את מפתחות המבנה מגבאי בית הכנסת, שלום דוידי, ומיתר המתפללים שיש ברשותם מפתחות. רק אחד המתפללים הוותיקים קיבל אישור להחזיק את המפתח. "ראש העיר ביקש שיהיה מפתח אחד לבן אדם אחד בכדי למנוע מקרים דומים בעתיד", מסביר דוידי.
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
הפקחים לא הסירו את השלט
"אנחנו עדיין מקווים ומתפללים שאת תפילת ערב שבת נקיים פה, בבית הכנסת שלנו, כפי שההנחיות אומרות – 20 איש. נהיה ברחבה הפתוחה, בריחוק, עם מסכות. את התפילה הזו אסור שאף אחד יפסיק".
הוא קרא "לכל הגבאים בעיר בכלל לשמור על כל ההנחיות, ולנקוט בכל אמצעי הזהירות בכדי לשמור על המתפללים שרובם נמנים על קבוצות הסיכון, וגם לשמור על קדושת בית הכנסת. לא לפחד ולעשות הכול בכדי שלא יקרה מצב דומה שבו יסגרו לנו את בית הכנסת או הכולל".

"המקום הפך למועדון חברים"

אחד התושבים שגר בסמיכות הצדיק את פעילות העירייה: "המקום נהפך למועדון חברים ולא רק למקום תפילה", אמר ל-ynet. "הגיע הזמן לעשות סדר. הלוואי ובמאה שערים היו עושים סדר כזה. תראי את העובדות והמספרים: מהבוקר יבנה נהפכה לירוקה, אז בואו נשמור על זה".
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה
מתפללים הורשו להיכנס כדי לאסוף את חפציהם האישיים
(חבר המועצה, יהודה דנינו)
בצעד חריף החליטה עיריית יבנה לאטום אתמול את דלתות בית הכנסת "אוהב שלום" של יוצאי לוב, ובכך מנעה כניסה למבנה עד להודעה חדשה. על השער הקדמי הוצב שילוט: "לידיעת הציבור, בית הכנסת 'אוהב שלום' הפר את הנחיות הקורונה. המקום נסגר עד להודעה חדשה".
הסיבה: טקס ברית מילה רב משתתפים שנערך בבית הכנסת יום קודם לכן, בניגוד להנחיות משרד הבריאות. בסיור שגרתי של צוות הפיקוח והשיטור העירוני, גילו הפקחים על קיום הטקס. האורחים התבקשו להתפזר מהמקום, והאחראי על בית הכנסת נקנס בסכום של 2,500 ש"ח.
דוידי מספר כי בעל האירוע לקח על עצמו את תשלום הקנס. "הוא הרגיש כל כך רע. הוא עמד מולי ובכה ממש. חיבקתי אותו ואמרתי לו שהכול יהיה בסדר".

"המשפחה מרגישה נורא"

אביו של התינוק, מי שערך את ברית המילה הבלתי חוקית שהביאה לצעד הדרסטי של העירייה, אמר ל-ynet כי בכוונתו "להגיש תביעה נגד העירייה על עוגמת הנפש שנגרמה לי ולבני משפחתי", כדבריו. "אני לא מאחל לאף אחד לעבור את מה שעברנו ביום הכי שמח שלנו".
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
הוא הסביר כי "עוברי אורח שלא קשורים אלינו באו להתפלל את תפילת מנחה. אני לא אחראי עליהם. הגיעו פקחים ועשיתי מה שרצו, כל מה שביקשו, ועדיין נתנו לבית הכנסת את הקנס. עם הקנס אסתדר, אבל אסור היה להם לנעול את שערי בית הכנסת ככה. לאן הגענו?"
"כשהפקחים הגיעו הם הטילו עלינו הרבה משימות", מוסיף בן המשפחה. "ביקשו לדלל את האורחים, להרחיק בין השולחנות, להוציא שולחן החוצה מהרחבה. ואחרי הדו"ח שנתנו - חשבנו שבזה זה נגמר. נדהמנו כששמענו שהפקחים הגיעו וריתכו את שערי בית הכנסת. איפה נשמע כדבר הזה? המשפחה מרגישה נורא. אף אחד לא ציפה לזה. פשוט עצב גדול במקום שמחה".
משה חזות, חבר מועצת העיר יבנה, דרש מראש העיר להסיר את האיטום שהטיל על בית הכנסת, בטענה כי מדובר בצעד לא חוקי. הבוקר אמר: "אני שמח שההשכל הישר ניצח ונפתחו דלתות בית הכנסת. חייבים להחזיר את השפיות למסלול. להתעסק כמה שיותר באהבת חינם, ולצמצם כמה שיותר את השסע בין דתיים לחילונים. מי שפעל בניגוד להנחיות יקבל את מה שמגיע לו במסגרת החוק".
מעיריית יבנה נמסר: "מבנה הכולל הנמצא בסמוך פתוח וימשיך לפעול על פי הכללים והנחיות משרד הבריאות. בית הכנסת והמבנה לאירועים שבו התקיים טקס ברית המילה, יישאר סגור עד הודעה חדשה".