(צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

גורמים בכירים בברסלב טוענים כי מסתמן מתווה להילולה באומן, בכפוף לאישור האוקראינים – אך השר זאב אלקין מכחיש. לא קלים חייו של מי שמונה על ידי ראש הממשלה להוביל את ועדת השרים האמונה על המתווה: חסידי ברסלב זועמים ומפגינים מול בלפור זה כבר השבוע השני, באומן עצמה מצטופפים כאלפיים ישראלים שהצליחו להגיע רגע לפני סגירת השמים - והמפלגות החרדיות מנופפות במכתבו של גמזו כבחרב פיפיות (לעת מצוא) על שלמות הקואליציה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
וזה מבלי שהזכרנו את עצם קיומה של מדינה ריבונית בקצה השני של המשוואה, שגם לה יש תקנות, הגבלות ואזרחים משלה. "ההחלטה העיקרית היא אצל האוקראינים. אנחנו מחכים לשמוע מה הם מחליטים, ולפי זה נגבש את המענה הישראלי", מבהיר אלקין בראיון לאולפן ynet.
אם לשפוט לפי המתווה שהציגו ל-ynet חסידי ברסלב, השאיפות גבוהות: "ישראל תסכים לשהות של 7,500 איש באומן (סך הכול, כולם יחד, הישראלים ומי שכבר שם)", מסרו, "זאת כמובן בכפוף לאישור האוקראינים. לאחר חזרתם ארצה הם ישהו בבידוד במלוניות ובישיבות בפיקוח פיקוד העורף, אך יממנו זאת בעצמם. בין היוצאים תהיה עדיפות לכאלה שכבר החלימו מקורונה ולא נדרשים לבידוד".

1 צפייה בגלריה
"יש המון שקר ופופוליזם סביב כל הדיון על אומן". השר זאב אלקין
"יש המון שקר ופופוליזם סביב כל הדיון על אומן". השר זאב אלקין
"יש המון שקר ופופוליזם סביב כל הדיון על אומן". השר זאב אלקין
(צילומים: אלכס קולומויסקי, יצחק אלמן)

אלקין מציג שאיפה למתווה דומה למדי, במספרים מעט נמוכים יותר: "אף אחד לא מדבר על 30 אלף איש", הוא מבהיר. "כל הוויכוח הוא האם ייסעו לאומן 2,000 או 3,000 מאמינים. זה כל הסיפור", הוא אומר. "30 אלף איש זה המספר של האנשים שנכנסים כל חודש ממדינות אדומות, וזה לא מעניין אף אחד.
"במקרה של אומן, מדובר על כך שכולם ייכנסו לבידוד מרוכז תחת פיקוח של פיקוד העורף, שזה פי עשרה יותר ממה שנדרש ממי שנכנסים כיום ממדינות אדומות - הם כולם הולכים לבידוד ביתי עם רמת פיקוח מאוד נמוכה. יש עכשיו דיון על מעבר טאבה בחגים. בימים כתיקונם עוברים שם כ-75 אלף איש – פי-20 ואפילו פי-30 מהמספרים של אומן. בסיני אף אחד לא יאכוף ריחוק חברתי או מסכות. זה מעניין מישהו? פרופ' גמזו נתן על זה את דעתו? הוא אמר שזה לא מעניין אותו".

"ישראל דיברה מול האוקראינים בכמה קולות"

אז אלקין מקבל את טענות החסידים שבבסיס הדרישה לצאת לאומן גם השנה, והיותו ראש הוועדה היא בשורות טובות עבור מי שרואים בפרופ' גמזו את האויב המרכזי: "יש המון שקר ופופוליזם סביב כל הדיון על אומן", אומר השר. "ההפיכה של אומן לאירוע משמעותי, כביכול, לסיפור התחלואה במדינת ישראל - הוא שקר אחד גדול. כל חודש נכנסים למדינת ישראל עשרות-אלפי אנשים, רובם המוחלט ממדינות אדומות, וזה לא מעניין אף אחד. באומן אנחנו מדברים על בקושי עשרה אחוזים, אולי פחות".
אז למה יש דיון? אם זה פייק-אירוע תעלו אותם על מטוסים.
"מדינת ישראל דיברה מול האוקראינים בכמה קולות, בצורה לא מסודרת, והם ביקשו לדבר איתם בצורה מסודרת ומרוכזת. לכן הקים ראש הממשלה את צוות השרים הזה. יש כרגע 1,500 ישראלים שכבר נמצאים באומן, וצריך לדאוג קודם כל לביטחונם, כי יש התגברות של תופעות אנטישמיות בשבועות האחרונים באוקראינה בכלל ובאומן בפרט. לצערי, המכתב של פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה תרם לזה תרומה מסוימת, בוודאי מבלי שהתכוון לכך, והפך לכלי נשק בידי אנטישמיים שם. היה צורך לטפל גם בזה".
האוקראינים סגרו את שעריהם בפני כל העולם בשל עלייה בתחלואה במדינתם, כך אמרו. אז למי המתווה?
"האוקראינים סגרו את השערים נכון לעכשיו, ובעצמם עורכים עכשיו הערכת מצב. כללי הריחוק החברתי באומן מחמירים בהרבה מאלה שבישראל. למשל, שמירת מרחק של עשרה מטרים בין אדם לאדם. כרגע הם שוקלים אם לאפשר כניסה של אנשים לא רק מישראל. יש גם לחץ אמריקאי מאוד גדול עליהם.
"תפקידנו, מצד אחד, לדאוג שכל מי שיוצא לשם יפעל לפי כללי ריחוק חברתי מאוד ברורים, ויעבור פה בידוד מפוקח, בשונה ממה שקורה בדרך כלל. לכן זה יהיה אירוע הרבה יותר בטוח מכל שאר האירועים השוטפים שקורים כאן. ובמקביל, עלינו לדאוג לביטחונם כדי שחס וחלילה לא נתעורר למציאות של רצח על רקע אנטישמי. גם בזה אנחנו פועלים מול רשויות אוקראינה, שבעקבות בקשה שלנו, התערבו ושלחו כוחות מהמשטרה המרכזית בקייב, כדי לדאוג לביטחון הישראלים שנמצאים שם".