האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי ישראל הגר, הנחה את חסידיו לפתוח החל ממחר את כל מוסדות החינוך של החצר, וקרא גם לרבנים אחרים לנהוג כמותו ולהורות כך לקהילותיהם. הגר עומד בראש החסידות השלישית בגודלה בישראל, הוא חבר במועצת גדולי התורה של מפלגת יהדות התורה ויש לו נציג בכנסת (ח"כ יעקב טסלר). זהו סדק ראשון בעמדה הרשמית של מנהיגי הזרם המרכזי בציבור החרדי, שעד עתה קראו לציבור (לכל הפחות באופן פומבי) לשמור על הנחיות הסגר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האדמו"ר הדגיש, עם זאת, כי הוא אינו מעוניין להתריס נגד הרשויות או להתעמת עם גורמי האכיפה, והזהיר את החסידים "לא להתגרות במשטרה, לא לזרוק אבנים, לא להרביץ ולא לצעוק נאצי". הוא הנחה את הרבנים וראשי המוסדות לנהוג בכבוד בשוטרים המגיעים אליהם, לאכוף את ההנחיות ו"לומר בצורה ברורה שיש בעל הבית ברחוב תורת חיים 4" - כלומר להפנות אותם אליו עצמו, לביתו, כמנהל האחראי על כל תלמודי התורה.
הרבי הסביר כי "אצלנו הדבר הכי חיוני זה תלמודי תורה", וטען כי הממשלה אינה מתחשבת בצרכיו הבסיסיים של הציבור החרדי. "לדוגמה, אסור להתפלל יותר מעשרה בשטח פתוח - אבל באוטובוס סגור מותר שיהיו שלושים".
2 צפייה בגלריה
האדמו"ר מויז'ניץ, רבי ישראל הגר, השווה בין לפיד וליברמן לנאצים
האדמו"ר מויז'ניץ, רבי ישראל הגר, השווה בין לפיד וליברמן לנאצים
האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי ישראל הגר, במרכז, אוחז במיקרופון
(צילום: משה מזרחי)
לדבריו, "בארה"ב בגל הראשון היה קטסטרופה, אבל עכשיו המצב שם הרבה יותר טוב", והוא מאמין כי מה שגרם לכך הוא ש"לא מפריעים שם לתלמודי תורה ולא מפריעים לחתן וכלה להתחתן".

הרבי הוציא הודעה - אך לא חוזר בו

בעקבות הסערה התקשורתית סביב דברי הרבי לחסידים, הופצה באופן חריג הודעה רשמית בשם "בית האדמו”ר מוויז’ניץ", ולפיה "יש לשמור על הוראות הרפואה מפאת סכנת הנגיף המשתולל בחוצות מסוגים שונים ולהקפיד שלא יזיקו לאחרים בשום צורה".
"דברי האדמו”ר שליט”א בסעודה שלישית באו לבטא כאב רב על אשר מצאו לנכון להמשיך בפעילות מקומות רבים שהוגדרו כחיוניים, משום מה, ולעומת זאת הורו לסגור מוסדות החינוך ללימוד תורה לתינוקות של בית רבן שהעולם מתקיים בהבל פיהם".
ועם זאת, גורמים בכירים בוויז'ניץ הבהירו כי אין מדובר בחזרה של הרבי מהדברים. ההערכה היא שהמוסדות ברובם יהיו פתוחים, אך תהיה בהם הקפדה יתרה על ריחוק חברתי ועטיית מסכות, ולא תותר כניסת תלמידים שיש חשד כי נדבקו בנגיף והם עלולים לסכן את חבריהם.

הרב חיים קנייבסקי טרם החליט

הרב חיים קנייבסקי, המנהיג החרדי הבכיר והמשפיע ביותר, טרם פרסם הוראה פומבית למוסדות הזרם הליטאי הכפופים לו. מנהלי תלמודי התורה לוחצים על הרבנים לפתוח מחדש את המוסדות, למרות השבתת מערכת החינוך הכללית, ובמערכת הבריאות קיים חשש כי "גדול הדור" הליטאי יבחר הפעם שלא להחליט - לפחות לא באופן פומבי - ויחזור למדיניות העמומה ולמסרים הכפולים שאפיינו את תחילת ימי הסגר, מה שיביא לפריצת המחסומים ולפתיחתם של תלמודי התורה.
2 צפייה בגלריה
 הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב לסגירת מוסדות החינוך עם ההכרזה על הסגר המהודק לפני כשבועיים
 הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב לסגירת מוסדות החינוך עם ההכרזה על הסגר המהודק לפני כשבועיים
הרב חיים קנייבסקי חותם על המכתב לסגירת מוסדות החינוך עם ההכרזה על הסגר המהודק לפני כשבועיים
לעומת הרבי מוויז'ניץ שהחליט לפתוח את מערכת החינוך של קהילתו, והרב קנייבסקי, שעדיין שותק - בחסידות גור, הגדולה והמשפיעה בישראל, ממשיכים לציית להנחיות הסגר, ותלמודי התורה יישארו נעולים - בהוראת האדמו"ר. גורמים בחצר אמרו: "במצב תחלואה כזה - אין אפילו מחשבה לפתוח". גם מוסדות חב"ד לא ייפתחו, וההנחיה הגורפת בתנועה היא לשמור על ההנחיות.
במפלגות החרדיות שותקים הערב נוכח ההצהרה. יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, בחר להגיב לתיעודים של ההמונים מתקהלים בשפת הים בתל אביב: "איפה השר לביטחון פנים? איפה מפכ"ל המשטרה? איפה האכיפה? לאן הם נעלמו? הבריאות שלנו לא חשובה?"

"לקחת את האדמו"ר לחקירה"

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר, אמר כי "על שר האוצר להורות ל'פקידים' שלו לעצור את תיקצוב מוסדות ויז'ניץ וכל מוסד אחר שיפעל באופן דומה. ‏אחרת, המשמעות היא ששר האוצר הוא רק פקיד של האדמו"ר". הוא הוסיף כי "‏מדינה שבה סמכות המנהיג הדתי היא מעל הממשלה, זו מדינת הלכה".
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, קרא למשטרה "לבוא לאדמו"ר מוויז'ניץ ולקחת אותו לתחנה, הערב. שמירה על חיי הציבור החרדי ועל הציבור הישראלי כולו לא יכולים להיות פחות חשובים יותר משמירה על חיי קואליציית שותפיו הטבעיים של נתניהו".
החלטת האדמו"ר מוויז'ניץ באה לאחר היתקלויות קשות בין חסידי ויז'ניץ מרכז - חסידות קטנה יותר, הכפופה לאחיו, רבי מנחם מנדל הגר - שהפכו את בני ברק לזירת מלחמה בלילה שבין חמישי לשישי.
הרב יוקל ווייס, ראש הישיבה שבה החלה המהומה והגבאי הראשי של האדמו"ר, ובשם ועד חסידי ויז'ניץ העולמי גינה בחריפות את האירועים – בלי "אבל" ובלי להזכיר את אלימות המשטרה.
"מתוך צער וכאב, אנו מוקיעים ומביעים מחאה חמורה, על האירוע החמור והמצער שקרה אמש על ידי אנשי שוליים, שנגררו לאלימות הנוראית בפגיעה במשטרת ישראל ברח' שלמה המלך בבני ברק", אמר - הפעם בעברית ולא ביידיש, כמסר מרגיע גם כפי חוץ. "מעשים מסוג זה נוגדים את דרך התורה ואין רוח חכמים נוחה הימנו". הוא חתם בתפילת "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו, אמן ואמן".

סימני שבירה

(צילום: אלי מנדלבאום, ירון ברנר)

המחנכים שמעו זה מזה כי למרות ההוראה הכללית של הרב קנייבסקי ליישר קו עם ההנחיות ועם המעבר של מערכת החינוך הכללית ללמידה מרחוק, הרי שבמענה פרטני למנהלים שפנו אליו הוא אישר למוסדות לפעול, ואף טען כי ביטול התורה הנגרם בסגר הוא מהגורמים להתפרצות החמורה של התחלואה כעת.
המידע הזה רק העצים את תחושת התסכול בשטח ואת הלחץ המופעל מצד המנהלים לפתוח את בתי הספר לבנים, לכל הפחות במתכונת חלקית או למחלימים בלבד - ואלה עשויים להשפיע על החלטת הרב לסגת בחזרה אל הערפל.
קודם להחלטה על הארכת הסגר פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הרב בבקשה להשאיר את תלמודי התורה סגורים, כאשר 15% מתוכם – בעיקר מקרב הפלגים הקיצוניים, אך לא רק – כבר פועלים בשטח בניגוד להנחיות, חלקם כאמור בהסכמה שקטה של הרב. ראש הממשלה שמע מנכדו של הרב, יענקי קנייבסקי, על הלחץ הגדול מצד ההורים והמחנכים לפתוח את המוסדות - הן בגלל הפגיעה בילדים וביטול התורה שנגרמים, והן משום שהובטח להם שהסגירה תהיה לזמן מוגבל.