(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

לאחר הסערה שחוללה קריאתו של האדמו"ר מוויז'ניץ לפתוח את תלמודי התורה – דווקא הבוקר (א') נותרו המוסדות סגורים, זאת לאחר שכבר בשבוע שעבר הם היו פתוחים "מתחת לרדאר", ללא אכיפה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מחוץ למוסדות ויז'ניץ נערכו הבוקר כוחות משטרה רבים, אך תשומת הלב שעוררו דברי רבי ישראל הגר, מנהיג החסידות השלישית בגודלה בישראל, הביאה להחלטה להימנע מעימותים. עם זאת, ברחוב הורגשה תנועת ילדים בילקוטים, וגורמים בחסידות סיפרו כי הלימודים מתקיימים במתכונת חלקית, בבתים פרטיים ובמבנים אחרים של החסידות.
ההערכה היא שבימים הקרובים, כאשר תשומת הלב תדעך מעט, יחזרו מוסדות החינוך של ויז'ניץ – מהזרמים המרכזיים במגזר החרדי - לפעול. ואולם, בעיריית בני ברק אומרים כי מדובר "במיעוט שבמיעוט", וש-95% מתוך 350 מוסדות החינוך בעיר סגורים.
צוות ynet שדיווח לאולפן מבני ברק הותקף. נזרקו לעברו בקבוקים, פירות, ביצים וחפצים נוספים מישיבה הפועלת בסמוך, זאת לצד קריאות "נאצים", "אנטישמים", "רוצחים" ו"אל תביאו את הקורונה שלכם אלינו מתל אביב".

הרב קנייבסקי מתמהמה

הרב הגר עומד בראש החסידות השלישית בגודלה בישראל, הוא חבר במועצת גדולי התורה של סיעת יהדות התורה ויש לו נציג בכנסת (ח"כ יעקב טסלר). דבריו שפורסמו אמש הם סדק ראשון בעמדה הרשמית של מנהיגי הזרם המרכזי בציבור החרדי, שעד עתה קראו לציבור (לכל הפחות באופן פומבי) לשמור על הנחיות הסגר.
2 צפייה בגלריה
האדמו"ר מויז'ניץ, רבי ישראל הגר, השווה בין לפיד וליברמן לנאצים
האדמו"ר מויז'ניץ, רבי ישראל הגר, השווה בין לפיד וליברמן לנאצים
האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי ישראל הגר, במרכז (אוחז במיקרופון)
(צילום: משה מזרחי)
הוא הנחה את הרבנים וראשי המוסדות לנהוג בכבוד בשוטרים המגיעים אליהם, לאכוף את ההנחיות ו"לומר בצורה ברורה שיש בעל הבית ברחוב תורת חיים 4" - כלומר להפנות אותם אליו עצמו, לביתו, כמנהל האחראי על כל תלמודי התורה. הרבי הסביר כי "אצלנו הדבר הכי חיוני זה תלמודי תורה", וטען כי הממשלה אינה מתחשבת בצרכיו הבסיסיים של הציבור החרדי. "לדוגמה, אסור להתפלל יותר מעשרה בשטח פתוח - אבל באוטובוס סגור מותר שיהיו שלושים".
בעקבות הסערה התקשורתית סביב דברי הרבי לחסידים, הופצה באופן חריג הודעה רשמית בשם "בית האדמו”ר מוויז’ניץ", ולפיה "יש לשמור על הוראות הרפואה מפאת סכנת הנגיף המשתולל בחוצות מסוגים שונים, ולהקפיד שלא יזיקו לאחרים בשום צורה".
הרב חיים קנייבסקי, המנהיג החרדי הבכיר והמשפיע ביותר, טרם פרסם הוראה פומבית למוסדות הזרם הליטאי הכפופים לו. מנהלי תלמודי התורה לוחצים על הרבנים לפתוח מחדש את המוסדות, למרות השבתת מערכת החינוך הכללית, ובמערכת הבריאות קיים חשש כי "גדול הדור" הליטאי יבחר הפעם שלא להחליט - לפחות לא באופן פומבי - ויחזור למדיניות העמומה ולמסרים הכפולים שאפיינו את תחילת ימי הסגר, מה שיביא לפריצת המחסומים ולפתיחתם של תלמודי התורה.
בחסידות גור, הגדולה והמשפיעה בישראל, ממשיכים לציית להנחיות הסגר, ותלמודי התורה יישארו נעולים - בהוראת האדמו"ר. גורמים בחצר אמרו: "במצב תחלואה כזה - אין אפילו מחשבה לפתוח". גם מוסדות חב"ד לא ייפתחו, וההנחיה הגורפת בתנועה היא לשמור על ההנחיות. ואולם, ההערכה היא שדברי האדמו"ר מוויז'ניץ יביאו בימים הקרובים לסחף לכיוון הזה.