2 צפייה בגלריה
 ח"כ סמוטריץ' עם ד' ועורך דינה  איציק חן, בבית הדין הרבני
 ח"כ סמוטריץ' עם ד' ועורך דינה  איציק חן, בבית הדין הרבני
ד' עם ח"כ סמוטריץ' ועורך דינה, איציק חן
לאחר שהייתה מסורבת גט במשך ארבע שנים ארוכות ומייסרות, יצאה ד' אתמול (יום ד') לחופשי, זאת הודות לליווי בלתי צפוי שהפך להתערבות בלתי צפויה מצד חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. הוא חתם במקום על ערבות בסך 650 אלף שקלים שסיימה את הסכסוך בין בני הזוג, ושחררה את האישה מעגינותה. עכשיו היא תוהה מהיכן תשיג את הכסף הדרוש בתוך 60 יום. במידה ותיכשל, יושת החוב העצום על סמוטריץ'.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"בישראל נחקק חוק יסוד – כבוד האדם וחירותו. אישה זכאית לחופש, אבל כשהיא מסורבת גט היא בכלא", אומרת ד' בריאיון מיוחד ל-ynet. התיק הקשה התנהל בבית הדין הרבני האזורי בירושלים. הבעל-לשעבר ריצה בעבר תקופת מאסר בכלא, ואשתו ביקשה להתגרש. בית הדין פסק כי עליו לתת גט, ומשסירב - אף הטיל על האיש סנקציות שונות ובהן שלילת רישיון הנהיגה, שלילת דרכונו וכן "שיימינג" שלא בוצע לבסוף – אך ללא הועיל.
במשך יותר מארבע שנים נאבקה ד' כדי לקבל את הגט מבעלה, ובכל פעם הוא הציב דרישות אחרות, וביניהן דרישה לקבל באופן מיידי מחצית מערך הדירה שבה התגוררו בתמורה לגט.
"ב-18 במרץ, מעט לפני הבחירות, ח"כ סמוטריץ' התראיין בתוכנית של יעקב אילון בערוץ הכנסת", מספרת ד'. "דורית וקנין, חברת המערכת, העלתה אותי לשידור, שם סיפרתי שאני מסורבת גט והוא הבטיח ללוות אותי. אחרי הבחירות פניתי אליו אישית, עם הזימון לבית הדין הרבני שנקבע לאתמול. הוא נעתר לבקשה וליווה אותי במשך יום שלם".

הפיתרון יצירתי - הסרבנות הכלכלית פחות

המזכיר הראשי של בית הדין הרבני האזורי בירושלים, הרב משה ביטון, זימן אתמול את בני הזוג לבית הדין במגמה לנסות ולסדר גט, ולחילופין לעצור את האיש אם יסרב. במשך שעות, ובעיצומו של הפלונטר הפוליטי, השתתף סמוטריץ' בדיון, ובבית הדין מספרים כי הוא ניהל משא ומתן בין בני הזוג, ויחד עם אב בית הדין, הדיין הרב מאיר פרימן, הגה פתרון יצירתי לפתרון הבעיה, אבל הצדדים לא הגיעו להסכמה בשל חוסר אמון זה בזה.
2 צפייה בגלריה
ח"כ סמוטריץ' עם ד' בבית הדין הרבני
ח"כ סמוטריץ' עם ד' בבית הדין הרבני
ח"כ סמוטריץ' עם ד' בבית הדין הרבני
אשר על כן הציע ח"כ סמוטריץ' לחתום על ערבות אישית למימוש חלקו של הבעל במכירת הדירה המשותפת, כשהוא אישית חתם על ערבות כספית בסך 650 אלף שקלים. הגט נחתם והאישה שוחררה מכבלי עגינותה.
"זה לא פשוט ולא מובן מאליו", אומרת ד' בהתרגשות. "הוא לא הכיר אותי לפני כן, וכשהוא הבטיח בשידור לעזור, חששתי שזה עוד פוליטיקאי שזורק מילים באוויר. אלא שזה בן אדם שער לציבור. כעת אני חופשייה ואני מורידה בפניו את הכובע. אין לי איך להודות לו".

"אפילו חודש של המתנה לגט זה מיותר"

עם זאת, מוסיפה ד' – בעצמה אישה דתייה - כי "הוא לא יכול לעזור לכל מסורבות הגט והעגונות מול הדיינים, ולכן צריך להעלות לתודעה שאנחנו נמצאים בבעיה. לא ייתכן שאישה תוחזק בכלא הנישואים בחסות בתי הדין הרבניים. הדיינים חייבים להבין שמאחורי כל מקרה יש אישה עם ילדים שצריך לפרנס, או צעירה שעדיין לא ילדה. לא ייתכן שיש עגונות שנסחבות שנים ארוכות. אפילו חודש זה מיותר".
"ברוך ה' יש לי ילדים, אבל יש נשים צעירות שנכנסות למעגל הזה, והזמן עובר", היא מוסיפה. "למה? לא ביקשנו להמציא את הגלגל מחדש, אלא להשתמש בפתרונות הלכתיים קיימים. הרבנים חייבים להבין שמאחורי כל מסורבת גט ועגונה יש חיים... נכון שיש יותר רבנים קשובים, אבל רבים אחרים מתחבאים מאחורי המילה 'הלכה'. אותם רבנים צריכים להבין שיש פה חיים של אנשים... כל אחת היא עולם בפני עצמו".
ד' נמצאת בבעיה נוספת – עמידה בהסכם שכפה עליה הבעל, במה שמכונה סחטנות כלכלית תמורת הגט: "איך תוך 59 יום אני משיגה ומתחייבת לסכום של 650 אלף שקלים ומאיפה אני מחזירה אותם?" היא שואלת בייאוש. "גם אם יאשרו לי משכנתה, איך אעמוד בזה עם המשכורת שלי?"
מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "עיקר המחלוקת נסוב על חלוקת כספי מכירת דירתם המשותפת של בני הזוג. גם אם האיש הורשע בסעיפים שונים, הדבר לא מבטל את זכויותיו הקנייניות".
ח"כ סמוטריץ' בחר שלא להגיב על הידיעה. "אלה דברים שהצנעה יפה להם", אמר.
סיוע ל-ד' ניתן להעביר לבנק מזרחי 20 סניף 454, מספר חשבון: 234441