נציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, המליץ היום (א') לוועדה לבחירת דיינים להתכנס בהקדם ולהחליט האם הרב יוסף ראוי להמשיך בתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול. זאת, במענה לתלונה של התנועה הרפורמית על התבטאויות חריפות ולא ראויות של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף - נגד רפורמים, נשים ובג"ץ.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
התלונה הוגשה בעקבות ריאיון שנתן הרב הראשי לפני כחודשיים לאתר "כיכר‏ השבת", ‏במהלכו התייחס להחלטת המדינה שנחשפה ב-ynet, ולפיה יש להקים מסלול בחינות לרבנות מקביל לנשים. "אתם יודעים שהבג"ץ, כל דבר, הוא מרגיש את עצמו מעל כולם, כל דבר הוא מתערב", אמר הרב יוסף. "‏כמו‏ עכשיו, ‏מחייבים‏ אותנו‏ לעשות ‏מבחנים ‏לנשים.‏ ‏אתם ‏ברוך ‏ה' ‏נבחנים, ‏ואתם ‏מקבלים ‏תעודת‏ רבנות,‏ רב אזורי, רב שכונה, רב עיר. ‏הגישו ‏בג"ץ ‏עלינו - ‏מה ‏עם ‌‏הנשים", אמר בהתייחסו לעתירת נשות ההלכה לבג"ץ.
"‏גם‏ הם ‏צריכים‏ להיות‏ רבניות,‏ ‏ הכוונה ‏כמו ‏הרפורמים,‏ רבה... אני‏ משכתי‏ את‏ זה‏ קצת,‏ פנה‏ אליי‏ אביחי‏ מנדלבליט,‏ אתם ‏מכירים ‏אותו, ‏נכון? ‏פנה‏ אליי, ‏נו‏, הבג"ץ ‏מחכה ‏לתשובה... ‏הרבנות ‏הראשית‏ לישראל ‏חייבת ‏לעשות ‏מבחנים ‏לנשים.‏ איך ‏ייבחנו ‏על‏ כל‏ איסור‏ו היתר?‏ אתם‏ יודעים ‏מה ‏זה ‏הלכות ‏ערבות?... איך ‏ייבחנו ‏על ‏כל ‏שבת?"
בהמשך אמר הרב יוסף כי לא יקיים בחינות לנשים, כפי שפורסם ב-ynet. "אז שלחתי הודעה למנדלבליט, אני לא אעשה בשום פנים ואופן מבחן לנשים כמו הרפורמים, ואם יכריחו אותי אני אשבית בכלל את כל המבחנים, ואז יהיה בלגן, יהיה רעש, עד שיעשו שינוי. העמדה שלנו היא נחרצת. אם רוצים, שייקחו את משרד החינוך. כמו שיש תארים - יעשו מבחנים, אבל לא ברבנות הראשית. תואר של רב שייך לתלמידי חכמים".

לא בפעם הראשונה

השופט שהם חייב את מועצת הרבנות, כאמור, להתכנס לדיון בנושא: "האם מאמין הרב יוסף כי דיין אשר משמש גם כ כרב ראשי או רב עיר, יוכל להשתלח בדבריו ככל העולה על רוחו, להצהיר בריש גלי כי יתעלם מהוראות בית המשפט העליון, ולשאת דברי נאצה כלפי ציבורים גדולים בחברה הישראלית?" כתב.
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי יצחק יוסף
הרב הראשי יצחק יוסף
הרב הראשי יצחק יוסף
(צילום: אלי איטקין)
הנציב שהם הזכיר בהחלטתו כי רק לפני מספר חודשים טיפל בתלונה נוספת נגד דבריו של הרב יוסף, המשמש כדיין בבית הדין הרבני הגדול, ובה המליץ להעמידו יוסף לדין משמעתי בשל התבטאויותיו, וכי בשנת 2017 נבחנה תלונה לאחר שהרב יוסף התבטא באופן פוליטי והתערב במהלך בחירות לרב עיר.
עוד הוסיף שהם כי "למרות כל האזהרות החוזרות ונשנות שניתנו לדיין, נראה כי הוא ממאן לקבל על עצמו את כללי האתיקה לדיינים במלואם, וממשיך להתבטא באופן שאינו ראוי ואינו הולם את תפקידו כדיין, תוך שהוא מעלה שוב ושוב את הטענה לכפילות תפקידיו כרב וכדיין, למרות שטענתו זו לא התקבלה ונדחתה בהחלטות שיפוטיות שוב ושוב".

"הרבנים הראשיים אינם מעל החוק"

בתגובה להחלטה, אמר הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית שהגישה את התלונה: "החלטת הנציב מדברת בעד עצמה. הרב הראשי לישראל הוא מפר חוק סדרתי, שהבוז שלו לכללי המערכת שמכוחה הוא משרת ומקבל משכורת, מתחרה רק עם הבוז שהוא רוחש למיליוני יהודים שאינם שותפים לדרכו הדתית".
"בדומה לכל נושאי המשרות הבכירות במדינה, הרבנים הראשיים אינם מעל החוק", הוסיף, "והם קודם לכל משרתי הציבור כולו. אם הרב יוסף איננו יודע לנהוג בהתאם לכללים, ואינו משכיל לנהל מחלוקות בדרך ארץ ובאופן אתי - מן הראוי שיפשוט את גלימתו ויתפטר".