מדליקים עם נציגי האמירויות ובחריין בכותל
(קרדיט: הקרן למורשת הכותל המערבי)

הנר החמישי של חנוכה הביא עמו את בשורת השלום מהכותל המערבי: בטקס מרגש והיסטורי השתתפו בהדלקה החגיגית חברי משלחת שלום מבחריין ומאיחוד האמירויות – 11 גברים ונשים, שעמדו ברחבת הכותל, בין היתר, לצד שר הבריאות, יולי אדלשטיין ורב העיר ירושלים, הראשון לציון שלמה משה עמאר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
5 צפייה בגלריה
חברי המשלחת מבחריין ומהאמירויות, רה"ג שלמה משה עמאר הראשון לציון ורבה של ירושלים, הרה"ג שמואל רבינוביץ רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף
חברי המשלחת מבחריין ומהאמירויות, רה"ג שלמה משה עמאר הראשון לציון ורבה של ירושלים, הרה"ג שמואל רבינוביץ רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף
חברי המשלחת מבחריין ומהאמירויות עם רבה של ירושלים, שלמה משה עמאר - ורב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ'
"זו אדמה של אלוהים ושל השלום", אמר אמג'ד טאהא מבחריין. עוד השתתפו בהדלקה משחררי הכותל מחטיבת הצנחנים ולוחמי עמותת חטיבה 55. "התכנסנו כאן הערב למרות ועל אף הקורונה, חיילים ומפקדי חטיבת הצנחנים 55 משחררי ירושלים, צולחי התעלה ומטפסי השקיף, להדלקת נר חמישי של חנוכה בכותל המערבי, סמוך למקום שבו הונף דגל הלאום בשוך הקרבות בשנת 1967", אמר נרגש אבשלום חביב שלחם בחטיבה.
שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הבהיר כי הוא מייצג בהדלקה "עשרות-אלפי אנשים שלא נוהגים להצטלם, ובשנה האחרונה לא היה להם רגע אחד - אני מתכוון לרופאים לרופאות, לאחים לאחיות, לכוחות העזר ולכל אלה שנלחמים ימים כלילות בנגיף הקורונה".
"כמו בימים ההם - גם בזמן הזה, לא הסתמכנו רק על הנס" הוסיף. "רבים עבדו לילות כימים במלוא מובן המילה, על מנת לקרב את הנס הזה. מכאן אני רוצה לומר להם גם בשמכם - תודה. הם האמינו שאפשר להציל את עם ישראל מהמגפה, ובעזרת ה' הצליחו". הוא שלח ברכת רפואה מיוחדת לח"כ דוד ביתאן – "דוד בן מרגלית, שיחזור במהרה בימינו לפועלו ולכל עם ישראל".
קייפטאון, דרום אפריקה: נר חמישי עם משפחות לזרוס, זטלר ומלניק
(ההסתדרות הציונית העולמית)

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', הוסיף כי "זכינו לראות במו עינינו את גבורת חדרי המיון והמחלקות, גבורת המשמרות הארוכות והדאגה האינסופית. אתם הנמצאים בחזית המאבק מלמדים אותנו בכל יום ויום מהי גבורה, מהן תעצומות נפש. בשם עם ישראל כולו אני מבקש להודות לכם, לברך אתכם ולשלוח לכם כוחות".
לחברי משלחת השלום אמר: "מי האמין שהשלום יבוא לביתנו בצורה כה מפוארת. זה נס חנוכה לראות איתנו חברי משלחת מהאמירויות ומבחריין שמשתתפים בטקס הדלקת נר חנוכה".
5 צפייה בגלריה
חברי המשלחת והרה"ג שמואל רבינוביץ  בהדלקה ברחבת הכותל המערבי
חברי המשלחת והרה"ג שמואל רבינוביץ  בהדלקה ברחבת הכותל המערבי
מדליקים בכותל עם חברי המשלחת מאיחוד האמרויות ובחריין
רבה של העיר ירושלים, שלמה משה עמאר, אמר כי "ההדלקה הזאת מאחדת את כל עם ישראל. תסתכלו טוב על החנוכייה, למרות כל גווניה וצבעיה - אחת היא. אחת שעולה ומאירה ומדליקה מאליה. אנחנו, עם ישראל, בנויים שבטים-שבטים ועדות שונות, וזו תפארתנו. לא ניתן להפריד ביננו אפילו כחוט השערה. מותר לנו לחלוק זה על זה ולחשוב אחרת - אבל להישאר אחים".

ניצול השואה: "סגירת מעגל"

בגרמניה ערכה קרן היסוד הדלקת נרות שלא השאירה עין יבשה. פסח, ניצול שואה בן 91 שחי בישראל, הדליק את נר החנוכה בפני 650 משתתפים במסגרת מפגש בין-דתי שנערך ב"זום", ואמר להם: "זה אירוע הפרידה שלי. זו הפעם האחרונה שאני מספר את סיפור חיי, ואחרי ששמעתם את סיפורי אני מקווה שהבנתם את המשמעות של השואה. זה הגיהינום של העולם הזה".
5 צפייה בגלריה
ניצול השואה פסח מדליק נר חנוכה
ניצול השואה פסח מדליק נר חנוכה
"הדלקת הנרות הייתה מבחינתי סגירת מעגל". ניצול השואה פסח מדליק נר חנוכה
(באדיבות קרן היסוד)
פסח שרד את השואה, התגייס לצבא, לחם במלחמות ישראל ואף נפל בשבי הירדני במלחמת השחרור. "אני כבר לא צעיר, ואין לי את הכוחות", אמר. "האירועים, הזכרונות והתמונות מהשואה מלווים אותי יום-יום לכל אורך חיי. אפשר לומר שהקדשתי את חיי למען מדינת ישראל. אני גאה בכך. חשוב לי שכולם יידעו עד כמה אנו מחויבים לשמור על המולדת היחידה שלנו מכל משמר. מכל הסיפור שלי, זה המסר העיקרי שלי אליכם".
פסח סיפר כי "הדלקת הנרות הייתה מבחינתי סגירת מעגל. להדליק נרות חנוכה עם יהודים ולא יהודים מגרמניה, ולראות את החנוכיות אפילו דרך הזום, ריגש אותי מאוד. אני זכיתי להקים משפחה בישראל, אבל אני מאושר לראות היום שהמסורת היהודית חיה ובועטת בגרמניה. זהו הניצחון האמיתי שלנו".
נשיא מגבית קרן היסוד בברלין, עו"ד נתן גלברט, התרגש מהמעמד והודה לפסח, שמצדו סיים בחלומו: "שהעולם יבין שהאנטישמיות קיימת מזה מאות בשנים והיא הובילה לשואה הנוראית. אני כבר הרצאתי בפני הדור השלישי בגרמניה. מבחינתי זו שליחות חיי".
"תורמי קרן היסוד, כמו פסח, פועלים במסירות ובאהבה גדולה למען ישראל כבר מאה שנה", אמר סאם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד. "הם מפיצים אור בקהילות בעולם ובחברה הישראלית, גם בימים של שגרה וגם בזמנים מורכבים כמו בשנה האחרונה. אנחנו מוקירים להם תודה".

במרכז ורשה - חנוכיית ענק

גם נשות הכותל הגיעו לרחבת הכותל המערבי, שם ערכו הדלקה צנועה ואמרו כי הן "מייחלות לנס שבו החנוכייה הממלכתית של מדינת ישראל תוצב ברחבה המרכזית, במקום בעזרת הגברים בלבד, ונשים וגברים יוזמנו להדליק בה נרות ולהיות שותפים באופן שווה".
נשות הכותל בהדלקת הנר החמישי
ענת הופמן, יו"ר הנהלת נשות הכותל, אמרה כי "לצערנו לבושתנו החנוכייה הממלכתית של ישראל נמצאת בעזרת הגברים. לנשים אין שום גישה לחנוכייה והן מודרות מהדלקת נרות חנוכה בכותל".
מול ארמון התרבות והמדע המונומנטלי במרכז ורשה, בירת פולין, מתנוססת חנוכיית ענק, ובה הדליקו את נר החנוכה ראש עיריית ורשה, רפאל צ'אסקובסקי, שהתמודד לאחרונה על נשיאות פולין - ושליח חב"ד לפולין, הרב שלום בער סטמבלר.
5 צפייה בגלריה
ראש עיריית ורשה נרפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר
ראש עיריית ורשה נרפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר
ראש עיריית ורשה רפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר
ראש העיר הדליק את השַׁמַש, וסיפר כי "מחולל המפעל הגדול של 'פרסום נס חנוכה' על ידי הדלקת חנוכיות בחוצות הערים ברחבי העולם - הוא הרבי מלובביץ' שהתחתן לפני 92 שנה (1928) בעיר הבירה ורשה". הוא הוסיף כי "אור החנוכה מסמל חירות, שלום, חופש דת וסובלנות, וכמו תמיד הוא יהווה סמל לתקווה שאנו זקוקים לה יותר מתמיד השנה".
הרב סטמבלר ציין כי האירוע נערך אמנם במספר מצומצם של אנשים, תוך שמירה על מגבלות הקורונה, אך שודר במדיה וזכה לצפיות רבות. "מאות-אלפים נחשפו להדלקת החנוכייה". הוא ציין כי מאות חנוכיות וחבילות מזון חולקו לקהילה היהודית.
5 צפייה בגלריה
ראש עיריית ורשה נרפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר
ראש עיריית ורשה נרפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר
ראש עיריית ורשה נרפאל צ'אסקובסקי והרב שלום סטמבלר

דיירי בית האבות מייחלים לסוף הקורונה

אמש (יום ב') התקיים אירוע הפתיחה הבינלאומי של צעירי יהדות התפוצות בישראל במסגרת ארגון "מסע", ובהדלקת הנר החמישי בירך אף ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ישראל היא הבית של העם היהודי, וכל יהודי יכול לראות את ישראל כביתו. זהו המקום להשפיע על עתידו של העם היהודי, ברוכים הבאים הביתה".
נר חמישי עם משתתפי "מסע" מרחבי העולם

7,500 משתתפי מסע הגיעו לישראל בשנה האחרונה, מתוכם 2,000 צעירים מ-60 מדינות צפויים לעלות לישראל. ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, פתח את שנת הפעילות ה-16 שלו – בהשתתפות צעירים מצפון אמריקה, אירופה, מדינות חבר העמים לשעבר, דרום אפריקה, אוסטרליה, פנמה, קוסטה-ריקה, אורוגוואי, טורקיה, אוזבקיסטן ועוד.
עופר גוטמן, מנכ"ל מסע, אמר כי "אלפי המשתתפים שהגיעו השנה לישראל, הם ההוכחה למחויבות העמוקה של צעירים יהודים בכל העולם לחברה הישראלית, לרצונם לתרום ולהתחבר לשורשיהם".
ניצול השואה, יוסף פרקש, מדליק את הנר החמישי בבית טובי העיר
(צילום: מוטי כקשור)

גם בדיור המוגן "בית טובי העיר" בירושלים נערכה הדלקת נרות משותפת ומרגשת לכל דיירי הבית. "חנוכה הוא חג שרובנו חוגגים עם הנכדים שלנו, נותנים מתנות ומספרים סיפורים", סיפרה שרה קמפינסקי, דיירת במקום. "למרות הקושי לעשות את חנוכה רחוק מהמשפחה, דווקא בהדלקת הנרות המשותפת ראינו אור גדול של סיום תקופת הקורונה. אמנם אין לנו את המשפחה הקרובה, אך יש לנו את הקהילה שלנו שאיתה עברנו את כל תקופת הקורונה. בתקווה שבקרוב מאוד חלק גדול מהחברים יתחסנו ולאט-לאט נוכל לחזור לשגרה".