אחרי שנה קשה ומצלקת לציבור בישראל – התרגש הלילה (אור ליום ו') אסון לאומי, שהזכיר לישראלים את הלכידות החברתית הכה מאפיינת, שנדמה היה לרגעים כי כמעט וכלתה. מחוץ לתחנות מד"א משתרכים תורים ארוכים של ישראלים מכל המגזרים עד שבארגון פנו וביקשו לחדול מלהגיע היום; יוזמות פרטיות ועירוניות לסייע בלינה ומזון מציפות את הרשת – וקבוצות המבקשות לסייע באיתור נעדרים, אמירת תהילים ואירוח צצות בהמוניהן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במועצה המקומית חצור הגלילית הוחלט על הקמת מוקד עירוני מיוחד שידאג ללינה ואירוח לעולי מירון שנתקעו במקום. במועצה מספרים כי 43 אנשים השוהים במירון, והיו אמורים להעביר בה שבת חגיגית – נרשמו כבר למיזם.
להרשמה לאירוח בשבת בחצור הגלילית (כמובן ללא תשלום) – ניתן לפנות לקו המיוחד: 04-6916999
קהילת שקמים בשכונת שפירא בתל אביב מציעה סיוע לכל מי שנמצא באבו כביר וזקוק לסיוע לקראת שבת: 051-2266857
2 צפייה בגלריה
  בארגון "לב חב"ד" מכינים אוכל למשפחות חולים
  בארגון "לב חב"ד" מכינים אוכל למשפחות חולים
בארגון "לב חב"ד" מכינים אוכל למשפחות חולים
(לב חב"ד)
גם תושבים מירכא, בית ג'ן ויאנוח מציעים לארח בבתיהם או בצימרים אנשים שנתקעו בהר מירון ולא יספיקו לחזור לפני שבת. כפרים רבים באזור הר מירון הודיעו לאחר האסון שיתנו סיוע ועזרה לכל מי שיצטרך מקרב האנשים שנפגעו או נתקעו בהר מירון. המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח מוופק טריף, אמר כי "ליבנו עם משפחות ההרוגים באסון בהר מירון ותפילותנו להחלמת הפצועים. התחושות קשות והעצב רב למשמע החדשות על האירוע הנורא. כל אזרחי המדינה שותפים לכאב על האובדן. בני העדה הדרוזית והכפרים הדרוזים משתתפים בצער המשפחות שאיבדו את יקיריהן, וכן נכונים וערוכים לספק כל עזרה באזור הר מירון".
עשרות אלפים עזבו (ועדיין עוזבים) במכוניות פרטיות, אך על ההר ובאזור האסון נותרו עדיין אנשים רבים, והסיכוי ממשי שיספיקו להגיע לבתיהם לפני השבת אפסי, למעט מי שגר בסביבת מירון.
במועצה המקומית זרזיר, שבה מתגוררים ערבים בדואים רבים, הוקמה תחנת התרעננות עם מים, פירות ושתייה קרה, המיועדת לחוזרים מהר מירון למרכז דרך צומת המוביל. העמדה ממוקדמת במחלף זרזיר, וראש המועצה, אמרי מזאריב, אומר כי הכול כשר למהדרין. "ליבי עם משפחות האסון ואני מקווה לימים יותר טוב", אמר.
עמותת עזר מציון פתחה הלילה חפ"ק (שמספרו 03-6144660) המסייע באיתור נעדרים. בארגון הוקם קו תמיכה וייעוץ נפשי ראשוני שמאויש על ידי אנשי מקצוע מהאגף לבריאות הנפש (טלפון 1-800-808-100). "לצערי הרב, מקום התפילה והשמחה הפך לזירת אסון", אומר הרב חנניה צ'ולק, יו"ר הארגון. "המתנדבים במחוז צפון ובכל הארץ מסייעים בשעה קשה זו למשפחות".
2 צפייה בגלריה
תור לתרומת דם קניון חוצות המפרץ חיפה
תור לתרומת דם קניון חוצות המפרץ חיפה
התור לתרומת דם בקניון חוצות המפרץ שבחיפה
(צילום: יצחק טסלר)
מתנדבי "לב חב"ד", העמותה המסייעת לחולים ולבני משפחותיהם במרכזים הרפואיים, יחלקו בהתנדבות מזון למשפחות של הרוגים ופצועים מהאסון. בנוסף, שליחי חב"ד הפועלים בבתי חולים בצפון שקלטו נפגעים מהאסון, פרסמו את מספרי הטלפון שלהם: הרב אליהו קרמר מבית החולים פוריה בטבריה (052-3630488), הרב חיים קרישבסקי מבית החולים גליל בנהריה (054-7703015) והרב שמואל טורקוב ברמב"ם שבחיפה (053-5224770).
אפילו משקפיים יש מי שתורם לנפגעי האסון. חנות בקניון רמלה הודיעה כי תעניק בימים הקרובים, ללא עלות, משקפיים. "ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים", אומרת הדר מילר, אופטומטריסטית בכירה ב"אופטיקנט בארנס". "אין דבר שיטשטש את הכאב, אך החלטנו לעשות הכול כדי להקל ולו במעט. אנו מזמינים את המשפחות ואת מי שמשקפיהם נהרסו בעקבות האסון להגיע לחנות ולקבל משקפיים ללא עלות". הם קראו לחברות נוספות להצטרף למיזם: "סולידריות חברתית היא צו השעה". לפרטים נוספים: 08-9244355
מסעדת "הטאבון והמנגל" בגבעת שמואל החליטה להציע אוכל מוכן לשבת בכשרות מהודרת "בחינם ובאהבה גדולה", כלשון ההודעה, "למשפחות הנפגעים אשר לא התארגנו לשבת". קניון הגבעה, 03-7161000
עמותת "חסדי נעמי" הודיעה על הקמת קרן מיוחדת עבור משפחות ההרוגים. הרב יוסף כהן, יו"ר העמותה, אמר כי "מוקד התמיכה שלנו יתוגבר בימים אלה בכדי לתת מענה לכל משפחות נפגעי האסון ההרוגים והפצועים. בתיאום רשויות הרווחה נדאג לספק מזון ליושבים שבעה ולכלל משפחות ההרוגים והפצועים". הוא קרא "לכל עם ישראל להירתם ולתרום עבור קרן החירום המיוחדת בכדי להבטיח לפחות קיום כלכלי למשפחות".
קופות החולים ועמותות שונות מציעות סיוע נפשי למי שיקיריהם נפגעו באסון. ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בהסתדרות הרפואית, מסר כי הלילה נפתחו "מוקדי תמיכה במירון ובבית החולים זיו בצפת, והן בערי המוצא של משתתפי האירוע, ובהן ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית ואשדוד". בקופות החולים יקצו שלושה טיפולים נפשיים ללא עלות, לכל דורש.
כללית: 03-7472010 מכבי: 3555* לאומית: 2537* מאוחדת: 3833*
עמותת בית חם: 9518*
עזר מציון: 1800-808-100
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית: 1201
סה"ר - סיוע נפשי ברשת: https://sahar.org.il
עמותת משאבים לסיוע נפשי 04-6900600
דאגה בלב (שירות ביידיש): 0768844429
באתר האינטרנט "תהילים יחד" הוקם עמוד מיוחד שמאפשר חלוקה של פרקי תהילים בין מספר רב של אנשים. על פי המסורת היהודית, יש סגולה מיוחדת של השלמת כל 150 הפרקים שבספר תהילים. באתר מנסים, בעזרת הציבור, להשלים הלילה אמירה ותפילה של כמה שיותר ספרי תהילים. יוזמה נוספת היא קבלת שבת 10 דקות לפני השעה היעודה, ולצורך זה גם הוקמה קבוצת ווטסאפ ייעודית.
בבנק הדם של מד"א פרסמו קריאה לתרום דם מסוג O בשל מחזור שנוצר – ועם ישראל התנדב בהמוניו. מחוץ לתחנות התרמת הדם בכל רחבי הארץ השתרכו תורים ארוכים של אזרחים שביקשו לתרום, עד שבמד"א ביקשו להפסיק להגיע היום. "ניתן להגיע ולתרום במהלך שבוע הבא", מסר דובר מד"א.
לפני הגעה למקום ההתרמה רצוי להתעדכן מראש מכיוון שעלולים לחול שינויים במקומות ההתרמה ו/או במועדי התרמות הדם. אתר האינטרנט של מד"א: http://www.mdais.org/dam טלפון 03-9101101. המעוניינים להזמין צוות מתרימים לקבוצות מארגנות (מעל 30 אנשים) בשכונות המגורים ובמקומות העבודה, יכולים לפנות לשירותי הדם של מד"א.