הפרשה המביכה שמסעירה את יהדות הונגריה: אחר חדשות מחתרתי, המופעל ככל הנראה על ידי אחד מבני הקהילה הנאולוגית (המשתייכת לזרם הליבראלי), חשף שערוריית מין בכיכובם של רבנים בכירים בה. בעקבות כך דורש מהם כעת ראש ועד הרבנים של התנועה להתייצב בפני בית דין רבני שיברר את החשדות, ובקהילה סוערות הרוחות סביב השאלה האם להשעותם מתפקידיהם עד לבירור העניין.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הזרם הנאולוגי בהונגריה, ובשמו הרשמי "התאחדות הקהילות היהודיות", מוכר רשמית על ידי שלטונות המדינה ונהנה ממעמד מיוחד מול הרשויות ומזכויות שונות. אלא שכעת הוא חווה טלטלה של ממש, כאשר אתר אינטרנט שהוקם לפני כמה חודשים שם לעצמו מטרה - כך לפי מפעיליו האנונימיים - לחשוף מידע שההנהגה הנאולוגית מבקשת להסתיר כחלק ממאמציה "להכשיר" את התנועה השנויה במחלוקת.
לאחרונה החל האתר לספק שלל פרסומים מביכים, כולל מידע אישי על דמויות נאולוגיות בולטות ועל חטאים דתיים ומוסריים – אולי אף פלילים – שביצעו לכאורה. השיא היה כאשר נחשף כי רב עיר גדולה בצפון-מזרח הונגריה הוא בוגד סדרתי באשתו, וכי הוא מקיים קשרים רומנטיים עם נשים הפונות אליו בבקשה ללוותן בהליך גיור שהן מבקשות לעבור בבית דין בבירה בודפשט.

תמונות בעירום ותכתובות עם קטינות

השמועות בעניינו של הרב אינן חדשות, אך באתר פורסמה התכתבות של אותו רב עיר עם בעלה של אחת המתגיירות (כיום בת קהילתו) - ובה הוא מודה כי קיים עימה יחסי מין ומבקש את סליחתו. לפי הדיווח, הנשים שלמדו אצל הרב לקראת גיור הבינו כי עליהן לקיים עימו יחסים על מנת לעבור בהצלחה את ההליך. בעקבות הסערה שגרם הפרסום הוסרה מהאתר התכתובת בין השניים, אך המידע כולו נותר גלוי.
2 צפייה בגלריה
ראש מערך הגיור הנאולוגי התכתב עם קטינה ושלח לה תמונה שלו בעירום חלקי: "הגיל לא חשוב"
ראש מערך הגיור הנאולוגי התכתב עם קטינה ושלח לה תמונה שלו בעירום חלקי: "הגיל לא חשוב"
ראש מערך הגיור הנאולוגי התכתב עם קטינה ושלח לה תמונה שלו בעירום חלקי: "הגיל לא חשוב"
חשיפה נוספת עוסקת בעניינו של ראש מערך הגיור של הקהילה הנאולוגית, כאשר באתר המחתרתי פורסם צילום מסך של התכתבות בין הרב לבין קטינה, במסגרתה שלח לה תמונה שלו בעירום חלקי וניסה לשכנעה לקיים עימו יחסי מין. הוא הוסיף לפתותה גם לאחר שהבהירה לו שטרם מלאו לה 18 שנים, וטען כי "הגיל לא חשוב".
בעקבות הפרסומים המביכים, פרסם ראש ועד הרבנים הנאולוגים של הונגריה, תמאש רונה, מכתב לעמיתיו, ובו הוא דורש לחקור בבית דין דתי את שני הרבנים הבכירים, לבירור הטענות נגדם המגובות בתמונות ובמסמכים. בנוסף הוא קרא לבדוק מידע נוסף, ולפיו חזן המועסק על ידי אחת הקהילות המרכזיות נמצא אף הוא על הכוונת של האתר, וכן עדויות על כך שרב בוועד "ריגל" אחר חברו.
2 צפייה בגלריה
 ה-me too של הקהילה בהונגריה
 ה-me too של הקהילה בהונגריה
ה-me too של הקהילה בהונגריה
רונה כתב כי "הרבנים הם כמו מנורות בשביל היהדות הנאולוגית, מנורות המפיצות אור ומראות את הדרך בזמנים קשים", והדגיש כי למעמד מיוחד זה נלווית גם תביעה לרמה מוסרית גבוהה. "אלה לא רק הסמיכות או הידע שלנו בתלמוד שהופכים אותנו לרבנים", הזכיר, "אלא המעשים שלנו ודרך חיינו".
כאן עבר ראש הוועד לעניין עצמו: "מזה זמן מה, למרבה הזעזוע והצער, סמכותה של הרבנות נמצאת תחת מתקפה. במקרה של שני עמיתים רבנים, שני מנהיגים רוחניים יהודים, חקירה מעמיקה הפכה לחיונית על מנת להגן על הדימוי הטוב של יהדות הונגריה בעיני רוב האוכלוסייה - אבל גם לטובתם, וכמובן לטובת הגנה על המוניטין של כל מוסד הרבנות".

"חובה לחתור לגילוי האמת"

רונה הסביר כי המידע שנחשף מצדיק פתיחת חקירות מעמיקות, והדגיש את חשיבות השקיפות. לדבריו, "אירועים ברחבי העולם בעשורים האחרונים הראו איזה נזק קהילות דתיות יכולות לגרום, אם תוצאותיהן של חקירות של מקרים בהם מעורבים מנהיגי הקהילות, לא מפורסמות לציבור".
"אני מחויב באופן עמוק לאמונה שהדין הרבני יבהיר את האמת, ובכך יביא לתוצאה חיובית לכולם, ומבקש שתהיו שותפים שלי בתהליך זה של היטהרות", הוסיף. "זה אינטרס יסודי שלנו שהרבנות הנאולוגית לא תהפוך לחרושת שמועות".
"כשהרבנים נחלשים - הקהילות נחלשות בעקבותיהם, ואם הקהילות ייחלשו - היהדות כולה תהפוך לחסרת הגנה", חתם הרב תמאש רונה. "אני מאמין שמציאת וגילוי האמת הם האינטרס ארוך הטווח של היהדות, של יהדות הונגריה, של הקהילה הנאולוגית ושל הקהילה הרבנית - אפילו אם בטווח הקצר העובדות שיתגלו והערכתן יותירו טעם מר".