רבות דובר על המשפחה היהודית של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ - מי שהיה לנשיא המכהן הראשון שבתו יהודייה ונכדיו יהודים. מה שפחות מוכר הוא המשפחולוגיה היהודית של הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס: לביידן שלושה ילדים שכולם נשואים ליהודים, והוא סב לנכדים יהודים (רעייתו הראשונה של ביידן וילדתו הקטנה נהרגו בשנת 1972 בתאונת דרכים).
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעלה של האריס, דאג אמהוף, הוא יהודי, והשניים מציינים ביחד את החגים היהודיים. בחתונתם ב-2014 שבר אמהוף את הכוס, כמנהג החופה היהודית. שני ילדיו של אמהוף מנישואיו הראשונים מכנים את האריס "מאמאלה" – שילוב של קמלה ומאמאלע ביידיש.
בחג החנוכה האחרון העלו האריס ואמהוף סרטון לטוויטר שבו הדליקו את נרות החנוכה. "אני אוהבת את חנוכה כי הוא עוסק בהבאת אור למקום שבו יש חושך", אמרה האריס בסרטון, כשהיא מבטאת נכון את המילה חנוכה, עם הדגשת האות חי"ת. "וזה גם מביא תיקון עולם, כלומר מאבק לצדק ולכבוד האדם באשר הוא, וגם עוסק ב'חנוכה' של משהו מחדש".
אמהוף והאריס בחנוכה האחרון
(דאגלס אמהוף, טוויטר)

עם השבעתה כסגנית הנשיא, נעשתה היסטוריה קטנה כאשר יהודי – בעלה - מתגורר באחד משני המעונות הרשמיים של בכירי הממשל בארה"ב, הU.S. Naval Observatory, המעון הרשמי של סגנית נשיא ארה"ב. האריס ואמהוף הם אחד מני זוגות רבים והולכים של יהודים אמריקאים הנישאים לבני זוג שלא מאותו גזע, לרבות יהודים לבנים ולא-לבנים, המהווים כ-6% עד 15% מכלל יהודי ארה"ב.

כבר לא מתרגשים מנישואי תערובת

המשפחות המעורבות שיובילו את הממשל האמריקני החדש אינן בבחינת חריג – ולמעשה, הן התגלמות סיפורם של יהודי ארה"ב כיום. רוב יהודי ארה"ב, 58% – אינם נישאים לבני זוג יהודים, לפי הסקר הארצי האחרון שנערך בשנת 2013 בידי מכון המחקר "פיו".
3 צפייה בגלריה
האנטר ביידן ואישתו אשלי ביידן עם "קעקועי השלום"
האנטר ביידן ואישתו אשלי ביידן עם "קעקועי השלום"
הווארד קריין היהודי נשוי לאשלי ביידן. האבא פרץ בהורה סוערת בחתונה
(Alex Edelman/AFP via Getty Images)
רבות ממשפחות מעורבות אלו אינן נוטשות את היהדות, אלא דווקא מגדלות את ילדיהן כיהודים ומציינות את החגים היהודיים, לעיתים לצד החגים של דתות אחרות. למעשה, לפי הסקר של "פיו", כ-45% מהיהודים שנישאו ללא יהודי מגדלים את ילדיהם כיהודים, לעומת 28% ב-1990.
עד לפני כחמישים שנה נהגו הקהילות או המשפחות של היהודים שנישאו בנישואים מעורבים, לנדותם. כיום הם חלק בלתי נפרד מהקהילה היהודית בארה"ב. בתנועה הרפורמית, הנחשבת לתנועה היהודית הדתית הגדולה בארה"ב, רבנים משיאים זוגות מעורבים, בתי כנסת רבים מקבלים לשורותיהם חברים לא יהודים, ותפקידים מסוימים בתפילות בבתי הכנסת פתוחים בפני בני משפחה שאינם יהודים.
בזרם הרביעי - התנועה הרקונסטרוקטיבית, המוכרת גם כ"תנועה ליהדות מתחדשת" (הקטנה והשמאלית ביותר מבין הזרמים הליברליים היהודיים-דתיים בארה"ב, שחברים בה כמאה בתי כנסת) - נרשם ב-2015 צעד היסטורי כאשר בוטל האיסור על קבלת סטודנטים הנשואים ללא-יהודים לבית הספר להסמכת רבנים של התנועה.

ביידן רקד הורה בחתונה

אצל הקונסרבטיבים, שנוטים להיות מעט שמרנים יותר, כרבע מבתי האב כוללים בן משפחה לא יהודי, לפי הסקר של "פיו". אפילו בקרב היהודים האורתודוכסים בארה"ב, ניכר שינוי בטון כלפי נישואים מעורבים, ובמקום נידוי של חברי קהילה שנישאו ללא-יהודים, ניכרת נכונות רבה יותר לקבל בברכה בני זוג שאחד מהם אינו יהודי, בתקווה שבן הזוג הלא יהודי יתגייר בסופו של דבר.
3 צפייה בגלריה
האנטר ביידן ואישתו אשלי
האנטר ביידן ואישתו אשלי
האנטר ביידן ומליסה כהן
(Screenshot from ABC News , JTA)
גם יחסה של החברה האמריקנית כלפי המיעוט היהודי השתנה לטובה עם הזמן. בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת חלקים נרחבים מהאוכלוסייה בארה"ב סלדו מיהודים: ב-1958 אמרו רק 62% מכלל האמריקאים כי יהיו מוכנים להצביע עבור מועמד יהודי שמתאים היטב לתפקיד, לעומת 91% ב-2015. בסקר שנערך ב-1964 נמצא כי 43% מכלל האמריקאים רואים ביהודים את האשמים במותו של ישו, לעומת 26% ב-2004. לצד זה נציין כי ב-2019 נרשם שיא של 40 שנה במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב, אולם אנטישמיות ככלל נשארה במידה רבה תופעה שולית.
"אני הקתולי היחיד ממוצא אירי שמשאלתו התגשמה - בתי נישאה למנתח יהודי", התבדח ג'ו ביידן ב-2016 באירוע פוליטי באוהיו, כשדיבר על חתנו היהודי, הווארד קריין. קריין ואשלי, בתו הצעירה של ביידן, נישאו ב-2012 בטקס שערכו כומר קתולי ורב רפורמי, ג'וזף פורמן. ג׳ו ביידן הצטרף לריקוד הורה סוער בחתונה, כפי שדיווח אז ה"קוולר".
"הכתובה נחתמה. בני הזוג נישאו זה לזו תחת חופה מרהיבה שהייתה עשויה מענפים מכוסי אריג", סיפר פורמן לאתר "פורוורד". פורמן משמש כרב קהילת "אור חדש" בניו-ג'רזי. "טקס החופה החל בברכת ברוך הבא המסורתית, וכלל ברכה שנשא הכומר ואת טקס שבע הברכות היהודי, שבסופו דרך החתן על הכוס".

שלושה נכדים יהודים

בנו של ביידן, בו, שנפטר מסרטן ב-2015, נשא אף הוא יהודייה לאישה – האלי אוליברה, שאת אימה היהודייה הכיר ביידן מילדות. ביידן סיפר בחיוך שהיה מאוהב באוליברה בילדותו. "אני הייתי הילד הקתולי, והיא הייתה הילדה היהודייה. למרות זאת, ניסיתי, אבל לא הגעתי איתה לשום מקום", אמר.
3 צפייה בגלריה
האנטר ביידן ואישתו אשלי ביידן עם "קעקועי השלום"
האנטר ביידן ואישתו אשלי ביידן עם "קעקועי השלום"
האנטר ומליסה עם "קעקועי השלום"
(Screenshot from ABC News , JTA)
בנו השני של ביידן, האנטר, התחתן לא מכבר בשנית – הפעם נשא לאישה את מליסה כהן, יוצרת סרטי תעודה מדרום אפריקה. ימים ספורים אחרי פגישתם, קעקע האנטר ביידן את המילה "שלום" כדי שתהיה תואמת למילה המקועקעת של כהן. בחודש מרץ האחרון נולד לבני הזוג המתגוררים בלוס-אנג'לס בנם הראשון. בכך עלה מספר הנכדים היהודים של ביידן לשלושה, בנוסף לשני הילדים של בו והאלי.
ביידן, כידוע, אינו נשיא ארה"ב הראשון שהוא סב גאה לנכדים יהודים. דונלד טראמפ עשה היסטוריה כשהיה לנשיא המכהן הראשון שלו ילד יהודי: בתו, איוונקה טראמפ, התגיירה בגיור אורתודוכסי לפני שנישאה לבעלה, ג'ארד קושנר, ב-2009. הזוג מגדל את שלושת ילדיהם כיהודים אורתודוכסים, שומר שבת במידה מסוימת, מתפלל בבתי כנסת אורתודוכסיים וילדיהם לומדים בבתי ספר יהודיים. אחד מהם תועד לפני מספר שבועות בטקס קבלת שבת בגן חב"ד.

הלוחמת נגד אנטישמיות ברשת

צ'לסי קלינטון, בתם היחידה של נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון ושל הילארי רודהאם קלינטון, נישאה למארק מזווינסקי היהודי בשנת 2010, בטקס שאותו ערכו במשותף רב וכומר ושכלל חופה ושבע הברכות. לזוג שלושה ילדים.
קלינטון אמנם נוצרייה מתודיסטית, אך השמיעה את קולה לא פעם בתקיפות נגד גילויי אנטישמיות באמריקה. בתגובה לפוסט שכתב מישהו ברשת על כך שהיא "אפילו לא יהודייה, היא סתם מכוערת", ענתה קלינטון: "היי אדם – אתה צודק. אני לא יהודייה. אבל אם אתה חושב שאני מכוערת, הרגש חופשי לעולם לא להתבונן בי. היהודי המכוער הוא תפיסה אנטישמית דוחה בת מאות בשנים, אז בבקשה בפעם הבאה פשוט דבר רק על 'מכוער', ואל תערב את השאר בכך. תודה".
אחרי שחברת הקונגרס אילהאן עומאר, אחת משלוש חברות הקונגרס המוסלמיות, טענה בפברואר 2019 כי ארגון אייפא"ק - השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב - משלמת לפוליטיקאים כדי לתמוך בישראל, צייצה קלינטון: "אנחנו מצפים מכל הפקידים הנבחרים מכל מפלגה, ומכל הדמויות הציבוריות, לא לסחור באנטישמיות".
וכמובן, ישנם גם כל אלה שכמעט הגיעו למשרה הנחשקת: ג'ו ליברמן, יהודי אורתודוכסי, שהיה זוכה בתפקיד סגן נשיא ארה"ב אילו אל גור היה נבחר לנשיא. ג'ון קרי, שהפסיד לבוש בבחירות לנשיאות בשנת 2004, היה נכד לסבים יהודים מצד אביו, אשר ברבות הימים התנצרו. אחיו של קרי, קאמרון קרי, התגייר.
  • ליאור זלצמן השתתפה בהכנת הכתבה.