עיקר האבלות מתחיל מראש חודש אב (שחל ביום ו' האחרון), כנאמר בהלכה: "משנכנס אב ממעטים בשמחה", והכוונה היא שאין שמחים כלל. מכל מקום, חכמים הוסיפו גדרים מסוימים כדי לבטא את האבלות, ונרחיב עליהם במדריך זה.
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" (בקוביית החדשו"ת, בצד שמאל)
אכילת בשר ושתיית יין
א. נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בימים אלה, למעט בשבת, אז אין נוהגים מנהגי אבלות (השנה חלה השבת פעמיים בתשעת הימים, כשהפעם השנייה היא תשעה באב עצמו, שנדחה השנה ליום א' מפני כבוד השבת, ונרחיב במדריך נוסף על הלכות תשעה באב נדחה - וענייני סעודה מפסקת בשבת).
בשר לענייננו הוא כל סוגי הבשרים: גם עוף ויין מתייחס לכל סוגיו, לרבות מיץ ענבים. מאכלי דגים מותרים, ובמשקאות – מותרים בירה, שֵׁכר וכדומה.
ב. בסעודות מצווה כגון ברית מילה, פדיון הבן או סיום מסכת, מותר לבעלי השמחה לאכול בשר, וכך גם לקרוביהם המשתתפים עימהם.
ג. חולים הזקוקים לבשר למען בריאותם מותרים אף הם באכילת בשר (בימינו הצורך פחוּת, משום שיש הרבה תחליפים מן הצומח ומן הדגים).
כביסה
אין מכבסים בימים אלה, גם לצורך הימים שלאחר תשעה באב. ואולם בבית שיש בו תינוקות המלכלכים את בגדיהם תדיר - מותר לכבס את בגדיהם.
רחצה
אסור לרחוץ רחצה של תענוג. חולה וילדים קטנים מותרים ברחיצה. בימינו, שנוהגים לרחוץ מדי יום ביומו והרחיצה היא מטעמי בריאות, ובפרט בימים החמים שבארץ - אפשר להקל להתקלח בכל יום, רצוי שלא במים חמים. אולם אסור לרחוץ ולשחות בים ובבריכה שלא מטעמי בריאות.
מוזיקה
מעיקר הדין נאמר איסור ומיעוט שמחה רק מר"ח אב, עם זאת יש פוסקים המחמירים בשמיעת מוזיקה בכל שלושת השבועות, מכיוון שאלו ימים של צער ואבלות. אולם הספרדים מקילים עד ר"ח אב, והם גם מתירים להתחתן בימים אלו. על כן, הם בוודאי שומעים ומנגנים גם מוזיקה שמחה.
אצל הפוסקים האשכנזים כאמור יש מחמירים, אולם רבים מקילים בשמיעת מוזיקה ממכשירים חשמליים (הקלטות, רדיו, אינטרנט) אך לא בהופעות מוזיקליות חיות. אני סובר כדעה זו, מכיוון שכיום המוזיקה הנ"ל איננה מוזיקה של שמחה האסורה, אלא באה להרגיע.
אולם, מר"ח אב מחמירים יותר, לפי דברי המשנה. עם זאת, מוזיקה שקטה של "ניגוני נשמה", או שירים של צער – ניתן להקל גם בתקופה זו. נגינה בבית לצורך אימון ולימוד, או נגינה שקטה לצורך הרגעה מותרת גם כן עד ר"ח אב.
אין בונים בניין של שמחה. הכוונה היא לבניין של הרווחה, שאין בו צורך של ממש, דבר שאינו מצוי כל כך בימינו, בפרט בארץ ישראל. אבל נהגו שלא לצבוע את הבית ולא לסייד אותו.
לא מברכים "שהחיינו" על דבר חדש - ומכאן שלא מחדשים דבר, החל מפירות חדשים וכלה בבגדים. יש הנוהגים גם שלא ללבוש בגדים שעברו כביסה, ולא קונים דברים חדשים.
חולי קורונה
חולה שהמוזיקה עוזרת לו, בוודאי שניתן להקל עליו יותר. אולם רצוי כאמור שאופי המוזיקה תהיה תואמת את רוח הזמן – שקטה, מוזיקה קלסית וכדומה. אולם אם החולה זקוק לצורך ריפוי למוזיקה שמחה – ניתן להקל עליו. כך למשל אסור לרחוץ מר"ח אב (האשכנזים) ובשבוע שחל בו תשעה באב (הספרדים) – אולם רק רחצה של תענוג. חולה, או רחיצה לצורך בריאות – מותרים. ובדומה לזה אפשר גם להקל לגבי מוזיקה.
- לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.
פורסם לראשונה: 18:41, 26.07.20