אלוף (מיל') רוני נומה בתדרוך

במסיבת עיתונאים שערך הערב (ב') מנהל הדסק החרדי ב"מגן ישראל", אלוף (מיל') רוני נומה, הוא הביע חשש מפני פתיחה של מערכת החינוך במגזר החרדי - אך גם תקווה לבלימת התחלואה: "יש מגמת התייצבות מבחינת בלימת התחלואה במגזר החרדי. לא רואים המשך עלייה במספרים. תוך 48-72 שעות נדע אם זה מוביל לירידה או שנראה עלייה מחדש".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עוד אמר כי אחוז הבדיקות החיוביות במגזר החרדי גדול בהרבה מאשר זה שבמגזר הכללי: "היום עמד על 9.2 מכלל הנבדקים, כשבמגזר החרדי זה 22.1". הוא התייחס לטענות על מספרי התחסנות נמוכים במגזר החרדי ואמר כי "יש אתגר גדול שעוד לא פיצחנו אותו של נשים צעירות בגילאי הפוריות. יש לנו שם קושי".
הוא האשים בכך את מפיצי הפייק ניוז: "למען הסר ספק, אין כל סיכון בחיסון לנשים בגיל הפוריות - זו גם עמדת המומחים, הגינקולוגים ורופאי הנשים בארץ ובעולם", אמר, "ולכן משרד הבריאות מאפשר חיסון גם לנשים בהריון מקרב צוותי ההוראה. שמועות הכזב המופצות על ידי גורמים בלתי אחראיים, הן אלו שגורמות לאתגר הזה בקרב נשים צעירות".
עוד תלה את האחוז הנמוך ב"בעיה של היערכות טכנית-לוגיסטית בערים צעירות. קשה מאוד לייצר שם יציבות והרחבה של היקפי ההתחסנות, ייקח זמן עד שנגיע למספרים שאנחנו רוצים. אנחנו מודעים לזה ופועלים בהתאם".

עשרות אלפי תלמידים שלומדים בניגוד לחוק

קבוצת הגיל עם היקפי התחלואה הגבוהים ביותר במגזר החרדי, היא בין הגילאים 16-10, ונומה מציין כי כ-12 אלף ילדים ובני נוער חרדים - בנים ובנות - חלו בחודש האחרון בקורונה. בקבוצה זו נמצאות הישיבות הקטנות (לגילאי 16-13), שפועלות ללא פנימייה ובניגוד להנחיות, כמעט "מתחת לראדר" ובחסות ההיתר שניתן לישיבות הגבוהות (המוסדות העל-תיכוניים), שפועלות בתנאי פנימייה ומאושרות במתווה הקפסולות. מדובר בעשרות-אלפי תלמידים - כולל מהזרם המרכזי - שלומדים בימים אלה בניגוד לחוק.
תלמוד תורה חכמת שלמה בירושלים פועל כרגיל
(ישראל פריי, דמוקרט TV)

נומה התייחס לפתיחת מוסדות החינוך במגזר, בשעה שמערכת החינוך בסגר - וגם בזרם המרכזי, למרות הוראתו של הרב קנייבסקי: "צריך לומר ביושר שרוב המוסדות סגורים", אמר, "וגם מה שנפתח נפתח במתכונת שונה. אבל יודעים שיהיה מאוד קשה להחזיק את זה כך במשך עוד שבוע או עשרה ימים. זה אתגר מאוד גדול. יש זרמים ויש לחצים. אם הסגר יוארך נצטרף לפעול ולשמור שלא יהיה פה פרץ גדול יותר, עם כל המשמעויות של זה".
הוא העריך כי כ-15% מכלל המוסדות החרדיים פועלים כרגע, וכי לרבנים יהיה קשה לדבר נגד פתיחתם. "הם פתוחים במספרים קטנים כנראה הולך וגודל לאט לאט ואם לא נבלום את זה זה ימשיך לגדול כי יש זליגה", אמר. "אני לא מתכחש לזה. "אנחנו פועלים נגד זה, בהסברה ובאכיפה. כולל עם המשטרה, בדיווח ובהעברת כתובות. יודעים שיש תופעה שחלקם סוגרים בגלל האכיפה ואז למחרת פותחים שוב. אנחנו לא מטאטים את זה".
1 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד כהן)
עם תחילת הסגר המהודק, לפני כעשרה ימים, יצאו בכירי הרבנים במגזר, הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, בקריאה לסגור את תלמודי התורה ומוסדות החינוך כלל "לכמה ימים", ובכך סייגו את ההתחייבות על סגירה לאורך כל תקופת הסגר. "הדברים נאמרו בצורה מאוד ברורה שהמוסדות סגורים", אמר נומה. "אני יודע לומר מה הם אומרים בפומבי, כולל בדיונים שאני שותף בהם. אבל יש לחץ עליהם לפתוח יש הורים ומנהלי תלמודי תורה וישיבות קטנות וסמינרים שמבקשים שייפתח. זה אתגר".
על האכיפה המועטה סביב תלמודי התורה הפועלים בריכוזים החרדיים, העביר ביקורת, ואמר כי "כולנו היינו רוצים לראות יותר אכיפה... יהיה אתגר מאוד גדול במידה שהסגר יוארך בשבוע, ואנו מקווים, מצפים ופועלים לכך שיהיו אמירות ברורות שבשעה הזו מערכת החינוך תמשיך להיות סגורה - למרות הקושי הגדול".